VRT en RTBF versterken Public Media Alliance (PMA) voor wereldwijde impact van publieke media

VRT en RTBF versterken Public Media Alliance (PMA) voor wereldwijde impact van publieke media

Donderdag 29 februari 2024 - VRT en RTBF maken vanaf vandaag deel uit van de Public Media Alliance (PMA), de grootste internationale vereniging van publieke mediaorganisaties. De samenwerking focust op de gedeelde uitdagingen van publieke omroepen door kennis en ervaring uit te wisselen. In een steeds evoluerend medialandschap versterkt VRT zo haar internationale positie en de impact van publieke omroepen wereldwijd.

Van technologische disruptie tot concurrerende platformen. Van sociale media tot desinformatie. Publieke omroepen staan internationaal voor dezelfde uitdagingen. Door de krachten te bundelen kunnen ze elkaar versterken in hun missie. Via onderzoek, opleidingen en uitwisselingsmogelijkheden bouwt het netwerk verder op de kernwaarden van publieke media. Daarom sluiten VRT en RTBF zich aan bij de PMA, die intussen verspreid zit over zes continenten en meer dan 50 leden telt, waaronder de BBC, Australian Broadcasting Corporation (ABC), Zweites Deutches Fernsehen (ZDF), de Namibian Broadcasting Corporation (NBC) en de Thaise PBS.

Kristian Porter, CEO PMA: "RTBF en VRT laten het beste van public service media (PSM) zien en tonen een bereidheid om te experimenteren, te innoveren en samen te werken om ervoor te zorgen dat publieke media relevant en toegankelijk blijven voor het publiek. Beide omroepen worden gedreven door hun publieke missie. Ze laten zien hoe de moderne publieke media-entiteit meer is dan alleen een platformgedreven merk: het is een organisatie die aanwezig is in de gemeenschap of in de klas. Nu de uitdagingen voor publieke media wereldwijd blijven toenemen, is het belangrijk dat publieke media samenkomen om deze uitdagingen te erkennen, kennis te delen en oplossingen te bedenken. De toevoeging van de RTBF en VRT aan de alliantie zal onze leden veel voordeel opleveren en we kijken ernaar uit om de komende maanden en jaren nauw met hen samen te werken."
Frederik Delaplace, CEO VRT: "Door internationaal samen te werken met publieke omroepen kunnen we elkaar inspireren, een brug slaan tussen culturen en onze maatschappelijke impact vergroten. We kijken ernaar uit om samen met de Public Media Alliance verder te bouwen op elkaars initiatieven, inzichten te delen over technologische vooruitgang en een internationaal verhaal te schrijven over de impact van publieke media. Op die manier kunnen we niet alleen ons publiek beter bedienen, maar ook bijdragen aan een meer verbonden en veerkrachtige mediasector."
Jean-Paul Philippot, CEO RTBF: "In de huidige wereld gebeuren er steeds meer internationale uitwisselingen en raken debatten steeds meer gepolariseerd. De belangrijkste missie van publieke media ligt in hun vermogen om de band met het lokale publiek te versterken en tegelijkertijd democratische waarden te promoten. Door de toekomstige technologische en sociale uitdagingen zijn sterke samenwerkingen noodzakelijk om te kunnen slagen. In deze context is de Public Media Alliance, met haar wereldwijde bereik, een waardevolle aanwinst, een bron van inspiratie en een bron van trots."
RTBF CEO Jean-Paul Philippot, VRT CEO Frederik Delaplace en PMA CEO Kristian Porter
RTBF CEO Jean-Paul Philippot, VRT CEO Frederik Delaplace en PMA CEO Kristian Porter

Internationaal samenwerken

VRT werkt op verschillende manieren internationaal samen. Zo bundelt VRT de krachten met zeven publieke omroepen in Scandinavië, Duitsland en Nederland voor een unieke fictiesamenwerking. Daarnaast innoveert de publieke omroep samen met internationale start-ups, universiteiten en mediaorganisaties om de toekomst van media vorm te geven. VRT is vicevoorzitter van het NEM-initiatief, dat de strategische innovatieagenda voor Europese media mee opstelt, en leidt de mediawerkgroep van de Big Data Value Association, die zich richt op een AI- en datagedreven digitale transformatie van de Europese economie en samenleving. Samen met RTBF, en met de steun van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, leidt VRT het internationale netwerk ‘Future Media Hubs’ om samenwerking en kennisdeling tussen private en publieke media te bevorderen. Het netwerk brengt meer dan 50 partners in verschillende continenten samen. Zowel RTBF als VRT zijn lid van de European Broadcasting Union.

Story image
Nikki Peeters Communicatieverantwoordelijke internationaal

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos