Skip to Content
Studio Brussel, MNM en Eén geven startschot van De Warmste Week 2021: ‘Kunnen zijn wie je bent’

Studio Brussel, MNM en Eén geven startschot van De Warmste Week 2021: ‘Kunnen zijn wie je bent’

VRT-solidariteitsactie start met simultane radio-ochtendshow en strijkt eind dit jaar neer in Mechelen met DWW Fest

Woensdag 22 september 2021 - Op de Grote Markt in Mechelen hebben Studio Brussel, MNM en Eén vandaag het officiële startschot gegeven van De Warmste Week 2021. StuBru-dj Fien Germijns en MNM-dj Peter Van de Veire presenteerden tussen 6 en 9 uur samen De Warmste Ochtendshow . Die was simultaan op beide zenders te horen en te zien op Eén. De Warmste Week kiest voortaan voor één maatschappelijk relevant thema. Dit jaar is dat ‘Kunnen zijn wie je bent’. Organisaties kunnen nu projecten indienen die ervoor zorgen dat iederéén – jong en oud – kan zijn wie die wil zijn. Heel Vlaanderen wordt opgeroepen om geld in te zamelen om die projecten te realiseren. Van de Veire en Germijns kregen in hun radioshow vandaag het gezelschap van de 21 jongerenambassadeurs. Mechelen is dit jaar ook de gaststad voor het eerste 'DWW Fest' eind december.  

De Warmste Week kiest vanaf dit jaar voor een nieuwe aanpak en zet voortaan één maatschappelijk, actueel thema centraal. Dit jaar is dat ‘Kunnen zijn wie je bent’. Helaas is dat voor heel wat mensen nog niet het geval. Daarom roept de solidariteitsactie van de VRT organisaties op om projecten in te dienen die dat wel mee mogelijk maken en die het verschil maken voor mensen die nog niet kunnen zijn wie ze echt zijn. Heel Vlaanderen wordt opgeroepen om hiervoor geld in te zamelen. Het doel is om met het ingezamelde geld deze projecten te realiseren in 2022.  Een eerste actie die de VRT samen met hoofdpartner KBC lanceert,  is de verkoop vanaf half november van zes verschillende pins van de bekende vlammetjes .  

Frederik Delaplace, CEO VRT: Vanaf dit jaar slaat de VRT met De Warmste Week een nieuwe koers in. We gaan voluit voor één thema dat leeft in onze maatschappij, aangereikt door jongeren. De publieke omroep trekt hiervoor met Eén, Studio Brussel én MNM alle registers open. Onze ambitie is duidelijk: het thema op de kaart zetten en geld inzamelen voor projecten daarrond. Die projecten zijn er voor jong en oud in Vlaanderen en willen we effectief gerealiseerd zien in 2022. Want kunnen zijn wie je bent, dat verdient iedereen”. 
Bart Somers, titelvoerend burgemeester Mechelen en Vlaams Minister van Samenleven“Het is de kern van onze samenleving: de vrijheid om te zijn wie je bent. Het is ons hoogste goed en we moeten het met z’n allen beschermen. Elke dag opnieuw, rechtstaan wanneer het nodig is. De vrijheid van één is de vrijheid van ons allen. Een belangrijk thema waar De Warmste Week terecht aandacht voor vraagt, en een grote eer voor Stad Mechelen.”

DWW Radio & DWW Fest: De Warmste Week trekt dit jaar naar Mechelen 

Vandaag is de gaststad bekendgemaakt waar eind dit jaar De Warmste Week z’n hoogtepunt kent: Mechelen. Van 18 tot 24 december worden StuBru en MNM voor een week 'DWW Radio', live vanuit Mechelen en de hele week te zien op Eén en VRT NU.  Als startschot van De Warmste Week maken MNM-dj Peter Van de Veire  & Stubru-DJ Fien Germijns vandaag De Warmste Ochtendshow in Mechelen. 

Peter Van de Veire & Fien Germijns:“Het klinkt als een toegelaten one-week-radio-stand van Stubru en MNM. Als we daarmee Vlaanderen kunnen mobiliseren om het verschil te maken én geld in te zamelen, kunnen we daar alleen maar zeer enthousiast over zijn. We zorgen er zo voor dat we met die nieuwe Warmste Week alle projecten kunnen realiseren. En op die manier kan iedereen écht zijn wie die wil zijn. Een Week zo Warm als de goesting in ons hart."
Fien en Peter
Fien en Peter

Ambassadeurs Gloria Monserez, Kawtar Ehlalouch en Stéphan Tanganagba schilderen het thema en de vlam van De Warmste Week in het groot op de Grote Markt. Dat doen ze samen met 18 andere jongeren, met wie ze de DWW21 vormen, de 21 jongerenambassadeurs van De Warmste Week.

Voor de eerste keer komt er een stadsfestival voor jong en oud, helemaal in het teken van het Warmste Week-thema ‘Kunnen zijn wie je bent’. Van 18 tot 24 december staat er een groot muziekfestival op de planning en kan iedereen talks, workshops en cinemavoorstellingen bijwonen. Jongeren zullen van zich kunnen laten horen in een talent area. Op die manier wil De Warmste Week in Mechelen een week lang mensen samenbrengen om het thema te vieren.  

Kristof Calvo, titelvoerend schepen en voorzitter Mechelen Feest: “Kunnen zijn wie je bent: daar staat Mechelen voor. Wat we als Maneblussers ook heel goed kunnen, is mensen samenbrengen en feesten. Onze prachtige binnenstad is het perfecte decor om dit thema te vieren. Elke zomer organiseren we er Maanrock, het grootste gratis stadsfestival. Maar dit jaar is er in de winter dus ook het De Warmste Week stadsfestival. Een groot feest met een belangrijke boodschap: daar zetten we graag mee onze schouders onder.”

De Warmste Week zal ook in 2022 en 2023 zulke stadsfestivals organiseren: DWW22 in Hasselt en DWW23 in Brugge. 

DWW21: de 21 jongerenambassadeurs zijn bekend

Afgelopen zomer werd de vernieuwde De Warmste Week voorgesteld. De eerste drie jongerenambassadeurs Gloria, Kawtar en Stéphan lanceerden toen een oproep naar jongeren om mee deel uit te maken van de DWW21. De 21 jongeren nemen de komende weken het voortouw en zetten als ‘firestarters’ jong en oud in vuur en vlam voor het centrale thema.

Kawtar, Stéphan en Gloria
Kawtar, Stéphan en Gloria

Daar krijgen ze de volgende weken de nodige hulp voor van vele VRT-gezichten. Het thema ‘kunnen zijn wie je bent’ leeft immers zeker bij jongeren heel erg: uit onderzoek van de VRT-studiedienst blijkt dat voor 7 op de 10 jongeren in Vlaanderen de prioriteit gaat naar “een wereld waar iedereen zich goed in zijn vel voelt” (76%) en “waar iedereen de vrijheid heeft te zijn wie men is of wil zijn” (72%). 

Ontdek hier wie de 21 jongerenambassadeurs van DWW21 zijn

DWW Fonds: projectoproep is gestart

Naast de nodige sensibilisering over het thema, zamelt De Warmste Week geld in voor concrete projecten die ervoor zorgen dat iedereen kan zijn wie men is of wil zijn. Hiervoor heeft de VRT het DWW Fonds opgericht, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Alle non-profitorganisaties in Vlaanderen (vzw’s, scholen, jeugdorganisaties, sociale economie bedrijven, …) die projecten willen indienen rond dit thema, kunnen zich aanmelden op dewarmsteweek.be. 

De Koning Boudewijnstichting stelt een onafhankelijke jury samen met daarin ook een vertegenwoordiging van de 21 jongeren. Die jury bepaalt welke projecten gesteund worden. De selectie gebeurt onder leiding van juryvoorzitter Eva Vereecke, tevens directeur van De Ambrassade.

Het Fonds steunt projecten voor iedereen, jong en oud. Bijvoorbeeld een project dat tewerkstellingskansen biedt voor mensen met mentale achterstand, een sportclub die zorgt dat mensen met een visuele beperking hun favoriete hobby kunnen uitoefenen, een vluchthuis voor mishandelde vrouwen of een steunproject voor LGBTQI+ jongeren. Het ingezamelde geld wordt gebruikt om deze projecten te financieren, die in 2022 gerealiseerd moeten worden.

KBC steunt De Warmste Week

Bank en verzekeraar KBC is de volgende drie jaar de officiële partner van De Warmste Week. KBC zal een actieve rol spelen in de ondersteuning van het gekozen doel, onder meer door mee te zorgen voor de verkoop van de Warmste Week-pins van de bekende vlammetjes in verschillende uitvoeringen. Dat kan vanaf half november via de online kanalen van KBC en in zijn bank- en verzekeringskantoren. 

David Moucheron, CEO KBC divisie België: “KBC is heel fier om de volgende drie jaar partner te mogen zijn van De Warmste Week. Dit initiatief zorgt voor een enorme golf van warmte en verbondenheid en sluit perfect aan bij onze waarden en ons DNA. Als bankverzekeraar met wortels in Vlaanderen vinden we dit een uitgelezen kans om iets terug te geven aan de maatschappij waarin we werken en leven. Onze 15.000 medewerkers zetten dan ook graag en met veel enthousiasme hun schouders onder deze positieve beweging die zorgt voor een betere, meer verdraagzame samenleving.”

 

#DWW21
​#kunnenzijnwiejebent


Hans Van Goethem Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos