VRT test technologieën rond burgerparticipatie in Vlaams onderzoekproject CityStory

VRT test technologieën rond burgerparticipatie in Vlaams onderzoekproject CityStory

Hoe kunnen media, bedrijven en overheden beter connecteren met lokale initiatieven en  gemeenschappen? Dat onderzoekt de VRT in het Vlaamse project CityStory, met partners als de KULeuven, Bits of Love, BUUR, NXP en Studio Dott

De VRT heeft als doel alle Vlamingen te informeren, inspireren en verbinden. Dat doel moet de openbare omroep blijvend realiseren, ook op middellange termijn en in een razendsnel evoluerende technologische omgeving. Daarom denkt de VRT na over hoe zij zelf kan evolueren en een nog groter en meer divers publiek aanspreken.

Wat is de rol van een openbare omroep in de context van een slimme stad, bewoond door slimme burgers? Hoe kan een VRT-journalist in contact blijven met lokale gemeenschappen, verhalen en culturen? Welke technologieën zijn daar in de toekomst voor nodig? Hoe creëren we een veilig, ethisch en robuust platform om via co-creatie of collaboratieve storytelling, sterke en relevante verhalen te brengen?

Dat soort vragen onderzoekt het CityStory project de komende jaren. CityStory start in september 2019 en zal drie jaar lopen. Dit Vlaamse project maakt deel uit van een Europees ITEA project, waarin partners uit Denemarken en Finland rond dezelfde onderzoeksvragen zullen werken.

“CityStory is een mooi voorbeeld van onze ambitie: de VRT wil elke burger bereiken en bovendien het lokale media-ecosysteem versterken. Dit onderzoek kan ook inspirerend werken voor andere sectoren. We mikken op concrete realisaties, zoals innovatieve productie en distributie en vernieuwende content formats.” 
Stijn Lehaen, algemeen directeur technologie en innovatie VRT

 


 

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. De VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. De VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan de VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. De VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. De VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Hans Van Goethem
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Bob Vermeir
Communicatiemanager en corporate woordvoerder VRT
0476 80 92 67
02 741 58 98
bob.vermeir@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos