VRT NWS pakt uit met factcheckmarathon in aanloop van verkiezingen

VRT NWS pakt uit met factcheckmarathon in aanloop van verkiezingen

2 april 2024 - Nu de verkiezingen van 9 juni stilaan naderen en de campagne op gang komt, vliegen de politieke uitspraken en beloftes ons om de oren. Maar kloppen de cijfers wel die kandidaten en partijen daarbij gebruiken? En kunnen we een campagne altijd geloven of worden we soms misleid door beelden en foto’s? VRT NWS schakelt de komende weken een versnelling hoger om politieke uitspraken te factchecken samen met andere nieuwsredacties uit Vlaanderen, Franstalig België én Nederland.

Vanaf 27 mei slaan VRT NWS, Knack, Factcheck.Vlaanderen, deCheckers, RTBF, Algemeen Dagblad, Pointer (KRO/NCRV) en Nieuwscheckers de handen in elkaar voor de allereerste factcheckmarathon van de Lage Landen! De inspiratie komt uit Nederland, waar intussen al drie edities plaatsvonden bij vorige verkiezingen.

Griet De Craen, hoofdredacteur VRT NWS: “Journalisten van acht verschillende redacties die de krachten bundelen om samen te factchecken, dat is echt wel ongezien. En het is nodig om dit te doen, want acht op de tien Vlamingen vinden desinformatie een probleem voor onze samenleving. In verkiezingstijden mogen de meningen flink heen en weer vliegen en botsen met elkaar, maar liefst wel op basis van échte feiten en cijfers.”

Tijdens de factcheckmarathon zullen journalisten van de verschillende redacties samenwerken vanuit een gemeenschappelijke redactie bij VRT. Dagelijks zullen ze minstens twee factchecks maken in tekst, audio en video. Die verhalen zijn te zien op de verschillende nieuwsplatformen van de deelnemende media. De focus ligt op thema’s die een belangrijke rol spelen bij de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. Van koopkracht tot veiligheid, van klimaat tot migratie.

Luc Van Bakel, eindredacteur checkredactie VRT NWS: "Elke dag bekijken we met een gedreven ploeg van een twintigtal journalisten de uitspraken van onze politici en van actiegroepen. Dat kan gaan over dingen die ze zeggen in een televisie- of radiostudio of die ze delen op sociale media. Door onze krachten ruim twee weken te bundelen bereiken we een veel groter publiek en kunnen we sneller foute of misleidende informatie weerleggen of duiden. En dat doen we op zoveel mogelijk platformen: van televisie tot sociale media."

Eén van de partners die aansluit in Brussel is het journalistieke onderzoeksprogramma Pointer van de Nederlandse publieke omroep KRO-NCRV. Zij zijn betrokken bij een grotere samenwerking met VRT in de strijd tegen Nederlandstalige desinformatie.

René Sommer, hoofdredacteur journalistiek KRO-NCRV: “Er staat veel op het spel bij de Europese verkiezingen. Het draait om grote thema’s als klimaatverandering en migratie - onderwerpen waar misinformatie op de loer ligt. Daarom vinden wij het belangrijk om in aanloop naar de verkiezingen een factcheckmarathon te organiseren zodat kiezers hun stem uit kunnen brengen op basis van de feiten. Door de samenwerking met AD en Nieuwscheckers, maar ook die met de Belgische collega’s van VRT, Factcheck.Vlaanderen, Knack en deCheckers kunnen we maximaal impact hebben met onze factchecks.”

Via deCheckers.be kunnen Vlamingen ook zelf factchecks aanvragen of politieke uitspraken signaleren die ze graag willen laten checken. Alle factchecks van de marathon zullen verschijnen op de website en in de app van VRT NWS, op sociale media en in de verkiezingsprogramma’s op radio en televisie.

Grote internationale samenwerking rond desinformatie

Binnen de Vlaams-Nederlandse samenwerking 'BENEDMO' bundelt VRT de krachten rond factchecking. Die samenwerking wordt de komende jaren verdergezet, met financiering en ondersteuning van de Europese Commissie. VRT NWS coördineert de internationale samenwerking tussen verschillende factcheckers om desinformatie te bestrijden. Dat resultaat is zichtbaar in de verschillende nieuwsverhalen op vrtnws.be. Naast de werking van de checkredactie breidt VRT hiermee ook haar eigen activiteiten rond mediawijsheid uit.

De factcheckmarathon is te volgen vanaf 27 mei tot en met verkiezingsdag 9 juni (6 juni voor de Nederlanders) via alle platformen van VRT NWS én op decheckers.be.

Nikki Peeters Communicatieverantwoordelijke innovatie
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke VRT NWS
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos