Skip to Content
VRT lanceert ‘LangZullenWeLezen’

VRT lanceert ‘LangZullenWeLezen’

Een community rond leesplezier en tien boekentrofeeën in tien categorieën

Sommigen lezen uit liefde, anderen omdat er niets op televisie is. Sommigen doen het voor de computer, anderen in hun luie zetel. Inspanning of ontspanning, voor de kunst of voor de wetenschap,...  Hoe dan ook: voortaan doen ze het alvast niet meer alleen. Op 30 april is het zover. Dan lanceert de VRT ‘LangZullenWeLezen’, een nieuwe community van lezers die de liefde voor boeken en lezen delen.

Met LangZullenWeLezen wil de VRT goesting geven om te lezen. Daarvoor komt er een gloednieuw online platform. Langzullenwelezen.be (vanaf 30 april) wordt een forum waar lezers inspiratie vinden en zelf hun leeservaringen en favoriete boeken kunnen delen, samen met tien bekende leesambassadeurs.

Daarnaast zijn er de LangZullenWeLezen-trofeeën. Dat zijn geen literaire prijzen, maar wél breed gedragen publieksprijzen voor Nederlandstalige boeken in verschillende categorieën, tien in het totaal. Ze worden uitgereikt aan de vooravond van de Boekenbeurs en door het publiek gekozen uit een longlist.

LangZullenWeLezen en de LangZullenWeLezen-trofeeën zijn de nieuwe namen voor de eerder aangekondigde De Hugo’s.

 

“Op langzullenwelezen.be inspireer jij andere lezers of word je zelf geïnspireerd. Je kan er schrijven over de eerste keer dat een verhaal je tot tranen toe bewoog, lezen over hoe dat ene gedicht je vriend troost bood en of je dit jaar niet eens een kunstboek als verjaardagscadeau wil. ‘LangZullenWeLezen’ houdt niet alleen rekening met mensen die graag lezen, maar ook met mensen die graag uitpakken. Elke lezer kan zo zijn eigen boekenkast volstouwen met parels uit de wereldliteratuur, graphic novels, kunstboeken, filosofische traktaten en een mooie dichtregel. Je vrienden kunnen jouw boekenkast bekijken en jij kan in die van hen rondneuzen.”
Chantal Pattyn, Cultuurmanager VRT

De boekenkast van…

‘LangZullenWeLezen’ nodigt iedereen uit om mee te lezen met tien ambassadeurs. Die bekende VRT-boekenwurmen maken een selectie van recent gepubliceerde boeken, vertellen over hun leeservaringen en pakken uit met hun boekenkast. Ze brengen verslag uit over die boeken op langzullenwelezen.be en in verschillende VRT-programma’s. Met blogs en vlogs prikkelen ze lezers om hun literaire horizon te verruimen.

De tien leesambassadeurs zijn  Kamal Kharmach (Eén), Sofie Lemaire (Canvas), Leonard Muylle (Ketnet), Friedl’ Lesage (Radio 1), Cathérine Vandoorne (Radio 2), Sieglinde Michiel (Klara), Tom De Cock (MNM), Stijn Van de Voorde (Studio Brussel), Annelies Van Herck (VRT NWS) en Michel Wuyts (Sporza).

En de winnaar is…

Al dat lezen resulteert aan de vooravond van de Boekenbeurs in de uitreiking van LangZullenWeLezen-trofeeën. Die worden uitgereikt voor Nederlandstalige boeken die in het afgelopen jaar werden gepubliceerd.

‘LangZullenWeLezen‘ wil met deze publieksprijzen ook de grote diversiteit en rijkdom van het Nederlandstalig aanbod in de verf zetten. Daarom zullen er maar liefst tien trofeeën binnen tien categorieën worden uitgereikt. 

Voor de samenstelling van de longlist, doet de VRT een beroep op een vakjury van boekenexperts. Na de zomer kan er door de community gedurende vijf weken gestemd worden voor de LangZullenWeLezen-trofeeën. De tien categorieën, gekozen in overleg met de boekensector, zijn:  Prenten- en kinderboek (tot 12 jaar), Jeugdboek (tot 16 jaar), Fictie, Thriller & Detective, Poëzie,  Actualiteit, Geschiedenis, Mens en maatschappij, Kunst & cultuur en Strip & Graphic Novels. 

Partners

LangZullenWeLezen is een initiatief van de VRT in samenwerking met Humo, Metro, boek.be en Fintro.

“Fintro verbindt zich met LangZullenWeLezen omdat er heel wat raakvlakken zijn tussen de Fintro-waarden en de persoonlijke band en intimiteit die een boek met een lezer creëert.  Samen lezen verbindt mensen. Verhalen doen mensen opleven en geven energie en zuurstof, dat is sinds mensenheugenis zo, en dat blijft ook in het digitale tijdperk. Fintro is een bank die aandachtig luistert naar de verhalen van haar klanten, een bank die met gezond verstand en concrete daadkracht dromen ondersteunt en mogelijk helpt maken. Daarom steunen wij diverse initiatieven rond boeken en lezen, en in het bijzonder het project LangZullenWeLezen.”
Luc Keppens, CEO van Fintro

 

#LangZullenWeLezen

 

Contacteer ons
Hans Van Goethem Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
Hans Van Goethem Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos