VRT is klaar voor de toekomst: vertrouwen, vernieuwing en ambitie centraal in nieuwe beheersovereenkomst
Dinsdag 22 juli 2025 – VRT en de Vlaamse Regering hebben vandaag een nieuwe beheersovereenkomst ondertekend die de koers van de publieke omroep bepaalt voor de komende vijf jaar (2026 - 2030). Het is een ambitieus akkoord vol nieuwe doelstellingen, met een duidelijke focus op de Vlaamse mediagebruiker, met aandacht voor de ingeslagen innovatieve koers van VRT en met vertrouwen in de cruciale rol van de publieke omroep.
Vertrouwen als fundament
In een wereld vol desinformatie, AI en internationale mediareuzen, blijft VRT – als het huis van vertrouwen – overeind.
Cieltje Van Achter, Vlaams minister van Brussel en Media: "Vertrouwen is belangrijker dan ooit. Zeker in deze sterk veranderende maatschappij, waar veel onzekerheid heerst, is het belangrijk dat elke Vlaming kan rekenen op een betrouwbare publieke omroep. Die tegelijk ook zijn verbindende rol voor alle Vlamingen waarmaakt door in te zetten op authentieke en impactvolle verhalen die getuigen van creatieve durf. Op die manier moet VRT onze Vlaamse identiteit weerspiegelen en cultuur toegankelijk maken voor iedereen. Die rol vervult VRT niet alleen. Via samenwerking met de sector en een strategische, toekomstgerichte aanpak willen we het volledige medialandschap in Vlaanderen versterken. Een publieke omroep die relevant blijft, is er één die stevig verankerd is in de samenleving van vandaag én morgen."
Kompas voor jongste generatie
VRT investeert ook in de nieuwe beheersovereenkomst sterk in mediawijsheid en relevante content voor kinderen en jongere generaties. Van Karrewiet tot VRT MAX: jongere mediagebruikers krijgen content op maat, die hen informeert, engageert en laat groeien in een complexe wereld.
Frieda Brepoels, voorzitter raad van bestuur VRT: "We zijn blij dat we in de nieuwe beheersovereenkomst bewegingsvrijheid gekregen hebben om zélf te bepalen met welke content en via welke weg we jongere doelgroepen kunnen bereiken. We denken daarbij aan innovatieve vertelvormen, en het uitbouwen van Karrewiet en nws.nws.nws als volwaardige nieuwsmerken. Zo streeft VRT ernaar om kinderen en jongeren te laten doorstromen naar haar bredere informatie- en duidingsaanbod. Uiteraard blijft VRT er ook met al haar diverse merken voor alle Vlamingen, jong en oud."
Mediagebruiker die ertoe doet
De nieuwe beheersovereenkomst laat VRT toe te doen waar ze goed in is: inspelen op de noden van élke mediagebruiker.
Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "De nieuwe beheersovereenkomst is een ambitieus project voor een sterke publieke omroep. Een omroep die onvermoeibaar zijn best doet voor de Vlaamse mediagebruiker die op zoek is naar onafhankelijke en betrouwbare informatie, straffe docu's, impactvolle podcasts, vertrouwde radio en ontspannende programma's met dat tikkeltje meer. Ik ben verheugd dat we met al onze medewerkers ook de komende jaren kunnen focussen op straffe én relevante media van de toekomst. En we doen dat door meer dan ooit in te zetten op het welzijn van de medewerkers."
Innovatie met oog op de toekomst
Om relevant te blijven, moet de publieke omroep voortdurend innoveren. Niet omdat het kan, maar omdat het moet, in het belang van de mediagebruiker. Om de mediagebruiker beter te begrijpen, centraal te stellen zelfs én haar aanbod te verfijnen onderzoekt en ontwikkelt VRT de komende jaren nieuwe manieren om op een veilige en transparante manier data te verwerven en te gebruiken.
Karen Donders, directeur Publieke Opdracht VRT: "We gaan verder innoveren op het vlak van generatieve AI bijvoorbeeld. We doen dat samen met de sector bij de ontwikkeling van een Vlaams taalmodel (LLM). We gaan ook kijken naar welke innovaties er zijn op het vlak van augmented reality, virtual reality en gaming en hoe we deze al dan niet in ons aanbod kunnen verwerken. Innovatie is geen doel op zich, maar een manier om betere, toegankelijkere en een gepersonaliseerd aanbod te maken waar iedere kijker, luisteraar en surfer zich in herkent.'
Sterke samenwerking, sterke markt
VRT speelt haar rol als katalysator voor het Vlaamse media-ecosysteem. Ze versterkt samenwerkingen met lokale makers, technologiebedrijven en onderwijsinstellingen. Vlaamse creativiteit krijgt ruimte, van fictie tot audio-innovatie.
Financiële verantwoordelijkheid
Een duurzaam financieel kader is belangrijk. VRT zal ook tijdens de looptijd van deze beheersovereenkomst een significante kostenbeheersing realiseren van, oplopend naar 2030, 16 miljoen euro. Die besparing gebeurt zonder gedwongen ontslagen. De Vlaamse Regering voorziet in een realistische dotatie en houdt zich aan de extra middelen die in het regeerakkoord waren afgesproken. Belangrijk is de erkenning dat het klassieke model van reclamewerving onder druk staat. De beheersovereenkomst voorziet daarom dat VRT meer diverse reclameformaten, ook en vooral op de digitale platformen of dragers, kan aanbieden zonder dat de totale reclamedruk op de mediagebruiker toeneemt. Als de toegestane flexibiliteit niet volstaat om het plafond op de reclame-inkomsten te realiseren, bekijkt de Vlaamse Regering hoe ze dit mogelijk tekort wegwerkt. Die garantie heeft de Raad van Bestuur gevraagd. VRT en de Vlaamse regering zullen deze afspraken evalueren, al na het eerste jaar van de beheersovereenkomst, en binnen het kader van de gemengde financiering duidelijk maken hoe VRT zich van de nodige inkomsten kan verzekeren. Zo blijft de omroep financieel leefbaar zonder de commerciële markt te verstoren.
10 dingen die je moet weten uit de nieuwe beheersovereenkomst
1. VRT als het 'huis van vertrouwen'
VRT wil hét referentiepunt zijn voor onafhankelijke, betrouwbare en kwalitatieve media in Vlaanderen. Ze wil mensen verbinden door gedeelde verhalen en betrouwbare informatie. Daarbij toont VRT een afspiegeling van de maatschappij in al haar facetten, met klemtoon op authenticiteit en maatschappelijke impact.
2. Leidende rol in de strijd tegen desinformatie
VRT positioneert zich als dé betrouwbare bron van informatie en zet in op factchecking, beeldverificatie en mediawijsheid om desinformatie te doorprikken – met bijzondere aandacht voor jongeren en kwetsbare groepen. Er wordt ook actief ingezet op duiding voor mensen onder de 45 jaar.
3. Kwalitatief en lokaal aanbod voor kinderen en jongeren
De publieke omroep biedt content aan die inspeelt op de leefwereld van kinderen en jongeren. Hij bevordert taalontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en weerbaarheid in en kennis van een digitale omgeving. Voor de allerkleinsten is er bijzondere aandacht voor prikkelarme content.
4. Cultuur en Nederlandse taal als pijlers
VRT is motor én podium voor de Vlaamse cultuur en de Nederlandse taal. Ze investeert fors in lokale verhalen, muziek, geschiedenis en taalplezier, en stimuleert cultuurparticipatie via diverse kanalen. Maar bovenal wil de publieke omroep meebouwen aan een samenleving die van cultuur geniet. De waaier waar VRT op inzet is breed: muziek en taal, erfgoed, architectuur, design, amateurkunsten, film en audiovisuele kunst, beeldende kunst, mode, literatuur, strips en games.
5. Toegankelijk en inclusief aanbod voor álle Vlamingen
VRT streeft naar representatie en inclusiviteit in zowel content als personeel. Toegankelijkheid (ondertiteling, audiodescriptie, Vlaamse Gebarentaal) wordt systematisch verbeterd. VRT wil Vlaanderen tonen in al haar diversiteit. Ze illustreert ieder jaar in het jaarverslag hoe ze daarmee concreet aan de slag gaat.
6. Innovatie met samenwerking en impact
VRT investeert actief in innovatie via AI, gepersonaliseerde content, augmented/virtual reality en datagedreven werken. Tegelijk waakt ze over transparantie, ethiek en menselijke eindverantwoordelijkheid bij het gebruik van AI. Concreet zal VRT jaarlijks in minimaal drie innovatieprojecten participeren in samenwerking met Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters.
7. Sterke samenwerking binnen het Vlaamse media-ecosysteem
VRT blijft een betrouwbare partner in het Vlaamse medialandschap. Ze draagt bij aan een gezond ecosysteem: van de individuele artiest, een nieuw talent voor audio of video, tot startups en kansen geven aan onafhankelijke productiehuizen. Kortom: een katalysator voor lokale creativiteit. Ze investeert in samenwerking met andere spelers (producenten, techbedrijven, andere media), inclusief kennisdeling en coproducties.
8. Interne focus op welzijn en talentwikkeling
VRT zet in op de ontwikkeling van digitale vaardigheden, leiderschap en welzijn van haar medewerkers. Opleiding, psychosociaal welzijn en inclusie op de werkvloer zijn prioriteiten. VRT rapporteert in haar jaarverslag over de initiatieven die ze neemt inzake welzijn en over concrete de resultaten ervan.
9. Efficiënt, wendbaar en duurzaam beleid
VRT kijkt vooruit. De omroep wil flexibel en toekomstbestendig zijn, met aandacht voor performantie, kostenbeheersing en duurzaamheid (milieu, mobiliteit en infrastructuur). Verduurzaming is ook ingebed in het aankoop- en productiebeleid. Het nieuwe en duurzame VRT-gebouw zal in de loop van deze beheersovereenkomst in gebruik genomen worden.
10. Concrete doelstellingen en KPI's
De beheersovereenkomst bevat nieuwe én meetbare doelstellingen. Enkele voorbeelden:
- 85% wekelijks bereik van alle Vlamingen;
- 70% van de Vlamingen heeft vertrouwen in VRT en VRT NWS;
- Minimum 65% van de uitzendingen lineair in prime time moet bestaan uit Vlaamse (co)producties;
- Meer dan 15 onderzoeksjournalistieke verhalen per jaar;
- Vrouwensport, G-sport en minder populaire sporten maken 30% van het Sporza-aanbod uit;
- Jaarlijkse investeringen in impactvolle projecten op vlak van cultuur, taal, muziek en educatie;
- VRT levert inspanningen om samenwerking rond commerciële communicatie op te zetten.

Yasmine Van der Borght