VRT brengt ruim 4 miljoen euro innovatiesteun naar Vlaamse mediasector

financiering voor vijf prestigieuze innovatieprojecten bij Europese Commissie rond

Dinsdag 13 juni 2017 — VRT heeft het licht op groen gekregen van de Europese Commissie voor vijf innovatieprojecten: MediaRoad (een Europese samenwerkingsvorm voor startups gebaseerd op de aanpak van VRT Sandbox), CPN (nieuws op maat, op het gepaste moment van de dag), MARCONI (interactieve en gepersonaliseerde radio), HRadio (hybride radio die muziek en gepersonaliseerde informatie combineert) en Content4All (geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling). Innovatie is een speerpunt voor VRT, de meeste van deze projecten zullen in samenwerking met andere Vlaamse en internationale partners tot stand komen. Voor de verwezenlijking gaat VRT aan de slag met 2,4 miljoen euro, 1,7 miljoen euro gaat naar meerdere Vlaamse partners.

Mick De Valck, Algemeen directeur Technologie en Operaties bij VRT: “Innovatie is een speerpunt van VRT. We doen dit niet alleen voor onszelf. Door aan open innovatie te doen, door samen te werken met andere partners, versterken we de gehele Vlaamse mediasector. Hier worden we allemaal beter van. Daarom zijn we zo fier op deze vijf projecten, bij het merendeel hiervan is samenwerking een onmisbaar onderdeel, op Europees niveau bovendien. Een geslaagd innovatieproject helpt bovendien om onze relatie met het publiek te versterken. Een betere service kunnen aanbieden, moet namelijk het concrete resultaat van innovatie zijn.”

Hieronder kan u een kort, bevattelijk overzicht van de vijf projecten en de toegekende middelen vinden:

  • MediaRoad:

De voorbije drie jaar bouwde VRT met succes Sandbox uit, een samenwerking waarbij startups en groeibedrijven een innovatieproject kunnen realiseren samen met VRT. Hierbij delen we als openbare omroep onze expertise, onze werkvloer en toegang tot de Vlaamse markt. Deze werkwijze krijgt nu Europese erkenning. Met een consortium waar naast VRT ook onder meer BBC en Rai deel uitmaken wil de EBU de werkwijze van Sandbox stapsgewijs uitrollen over heel Europa. Op die manier kunnen we startende en groeibedrijven toegang geven tot de hele Europese mediamarkt.

  • CPN:

Ieder persoon heeft zijn/haar eigen bioritme en interesses. Het idee achter het project is om met deze informatie op elk moment van de dag nieuws op maat te brengen. Door een platform hiervoor te bouwen kunnen we nieuws in het juiste formaat en context brengen via het juiste kanaal naar de gepaste doelgroep en op een specifiek moment.Als je ’s morgens bijvoorbeeld graag nieuws over het buitenland hoort op de radio, kan je bij het thuiskomen aanvullend het nieuws bekijken dat je nog niet gezien hebt.

  • MARCONI:

Het project heeft als doel de ervaring van radio te versterken en meer engagement te creëren door radio interactief en gepersonaliseerd te brengen.Als een radiomaker een oproep doet aan zijn luisteraars om hun plannen voor de dag te delen en hij/zij 400 reacties krijgt, is het voorlopig nog niet mogelijk om deze allemaal persoonlijk een antwoord te bezorgen. Door middel van een specifiek geautomatiseerd platform kan de radiomaker bij deze interacties ondersteund worden en beter reageren op het publiek. Ook de luisteraars zullen altijd feedback krijgen, wat zorgt voor een grotere verbondenheid.

  • HRadio:

Aan de ene kant bestaat er momenteel live radio, die eenzelfde stroom aan informatie en muziek biedt aan alle luisteraars, en aan de andere kant zijn er internetdiensten die volledig gepersonaliseerd zijn, zoals Spotify. Dit project onderzoekt hoe het de twee kan combineren (hybride radio). Zo kan je op het ene moment het nieuws horen en erna een liedje beluisteren van je eigen lijst op Spotify. Een ander voorbeeld is de personalisatie van verkeersberichten. Als je op de E40 naar huis rijdt, krijg je bijvoorbeeld ook enkel verkeersupdates te horen die met jouw route te maken hebben. Ten slotte zou het ook kunnen dat je naar huis rijdt en bij het aankomen juist een nieuwsupdate aan het beluisteren bent. Met een systeem kan het mogelijk zijn dat je bij het binnenkomen van je huis naadloos en automatisch verder kan luisteren naar datzelfde nieuws. Op deze manier krijgt radio dezelfde interactieve kenmerken als de internetdiensten.

  • Content4All:

Dit project wil content meer toegankelijk maken voor de gebarentaalgemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn. Een eerste doelstelling bestaat erin een lowcost oplossing te vinden met een menselijke tolk, zoals een studio op te zetten in zijn/haar huiskamer op de opnames daar te laten plaatsvinden. Een tweede doelstelling is om naar een soort 3D model te werken van een menselijke tolk.

 

 

Naam

Subsidie VRT

Subsidie andere Vlaamse partners

MARCONI

€ 710.625

€ 444.375

CPN

€ 773.750

€ 645.000

Hradio

€ 436.250

€ 501.125

Content4All

€ 336.629

 

MediaRoad

€ 133.125

€ 151.875

TOTAAL

€ 2.390.379

€ 1.742.375