Vlamingen zorgen samen voor De Warmste Week ooit

3.345 hartverwarmende acties voor meer dan duizend goede doelen

De tiende editie van Music For Life zit erop. In totaal organiseerden de Vlamingen maar liefst 3.345 acties voor 1.045 verschillende zelfgekozen goede doelen. Dat zijn meer dan 1.250 acties meer dan vorig jaar. “Nog nooit heeft een solidariteitsactie in Vlaanderen zoveel mensen in beweging gezet. Iedereen heeft echt voor iedereen gezorgd”, besluit Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen.

Tijdens De Warmste Week namen 26.226 mensen in de vijf Vlaamse provinciehoofdsteden deel aan de Warmathon. Zij zamelden zo al lopend 287.260 euro euro in voor meer dan duizend goede doelen. Bovendien bezochten de afgelopen week meer dan 50.000 mensen – een record – De Schorre in Boom om er te vertellen welk goed doel zij een warm hart toedragen en waarom. Dat leverde ontroerende en hartverwarmende verhalen en momenten op die een grote indruk maakten op de presentatoren.

“Er zijn echt geen woorden voor het onvoorwaardelijke engagement dat we de afgelopen zeven dagen hebben gezien. Zo veel mensen, jong en oud, die zelf al harde klappen door het leven hebben gekregen en zich toch met hart en ziel hebben ingezet om iets te doen voor andere mensen. Dat is zo mooi, zo hoopvol!”
Siska Schoeters, Linde Merckpoel & Eva De Roo

Sensibilisering

Op dit moment bracht Music For Life al 5.102.730 euro op voor de 1045 verschillende goede doelen. De Koning Boudewijnstichting verwacht de komende dagen nog een aantal stortingen van acties die pas vandaag en gisteren afgesloten werden. Nadien betaalt de stichting de komende weken al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen.

Maar Studio Brussel wil duidelijk zijn: Music For Life draait in de eerste plaats om sensibilisering. ‘We hebben dit gedaan voor alle mensen en verenigingen die zich al jaren met hart en ziel voor anderen inzetten. We zijn blij dat we hen met Music For Life de aandacht hebben kunnen geven die ze verdienen."

En die aandacht hebben ze zeker en vast gekregen. Meer dan de helft van alle Vlamingen heeft via hun radio naar Music For Life geluisterd. Via televisie zijn dat meer dan 62% van de Vlamingen. En ook online leefde De Warmste Week enorm: de website van Studio Brussel lokte elke dag gemiddeld drie keer meer mensen dan normaal. En via Facebook bereikte Music For Life de afgelopen zeven dagen ruim 2,5 miljoen mensen.

Muziek

Tijdens Music For Life was muziek de rode draad. De Vlamigen vroegen massaal plaatjes aan. Daarnaast steunden vele nationale en internationale artiesten – van Tourist LeMC tot Muse - de solidariteitsactie van Studio Brussel. Vijf bands speelden een benefietconcert in The Flame: Balthazar, Black Box Revelation, De Jeugd Van Tegenwoordig, Sigma en Dotan haalden elk 15.000 euro op voor een zelfgekozen goed doel.

Elfde editie

Ook in 2016 organiseert Studio Brussel een nieuwe editie van Music For Life. "Afspraak tijdens de week voor Kerstmis", aldus Van Biesen.

Music For Life 2015 in feiten en cijfers

3.345 warme acties

Meer dan 50.000 bezoekers in De Schorre

26.226 deelnemers aan de Warmathon

Aantal gelopen kilometers tijdens de Warmathon: 237.318 kilometer 

Meest aangevraagde platen:

1. "Hello" - Adele
2. "Happy" - Pharrell Williams
3. "10.000 luchtballonnen" - K3
4. "Iedereen is van de wereld" - The Scene
5. "Nothing Else Matters" - Metallica

 

Pieter Van Eyndhoven

Persverantwoordelijke Music For Life, VRT

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met