Skip to Content
Vlamingen tonen massaal emotie, hoop en solidariteit en zorgen samen voor De Warmste Week ooit met recordopbrengst van 10 846 566 euro

Vlamingen tonen massaal emotie, hoop en solidariteit en zorgen samen voor De Warmste Week ooit met recordopbrengst van 10 846 566 euro

10 576 hartverwarmende acties voor meer dan duizend goede doelen

De Warmste Week van Music For Life 2017 zit erop. De solidariteits- en sensibiliseringscampagne die Vlaanderen een week lang in de ban hield, haalt een recordbedrag op. In totaal organiseerden de Vlamingen maar liefst 10 576 hartverwarmende acties voor 1642 verschillende goede doelen. Dat is bijna het dubbele aantal van vorig jaar. De duizenden actievoerders die geld inzamelden voor een zelfgekozen goed doel brachten op dit moment al 10 846 566 euro samen.

Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel):

"Al enkele jaren nu is de week voor Kerstmis De Warmste Week, maar zo warm als dit jaar was ze nog nooit. Nooit eerder heeft onze samenleving zó veel warmte gegeven en hebben zo massaal veel mensen getoond dat ze voor elkaar zorgen. Tijdens deze Warmste Week zorgde iedereen écht voor iedereen. Iedereen kon zijn verhaal delen, hoe ontroerend, hoopgevend en inspirerend dat ook was. We zijn apetrots én overrompeld dat we dit als media konden laten horen, zien en beleven. Het was echt ongelofelijk en indrukwekkend. Bedankt aan iedereen!"

Stormloop voor de Warmathon en Provinciaal Domein Puyenbroeck

Tijdens De Warmste Week namen in totaal 44 767 mensen deel aan de Warmathon in de vijf Vlaamse provinciehoofdsteden en in hoofdstad Brussel. Zij zamelden samen al lopend 492 670 euro in voor de meer dan duizend goede doelen van Music For Life.

Voor de twaalfde editie trok Music For Life naar een unieke locatie in het idyllische Wachtebeke. Dat ging gepaard met een record aantal bezoekers. De afgelopen week bezochten meer dan 75 000 mensen het Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke om er te vertellen welk goed doel zij een warm hart toedragen en waarom. Dat leverde pakkende verhalen en momenten op die een grote indruk maakten op de presentatoren. Linde, Eva en Bram waren een week lang dé megafoon voor alle actievoerders en verhalen in Vlaanderen.

Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems:

"Er zijn geen woorden voor om te beschrijven hoe pakkend en intens de verhalen zijn die we deze Warmste Week elke dag opnieuw gehoord hebben. De veerkracht en weerbaarheid van jong en oud die zich inzetten voor anderen is ontroerend om te zien. Dit overstijgt gewoon alles!"

Ketnet Koekenbak

De afgelopen weken riep Ketnet klassen op om koekjes te bakken ten voordele van een zelfgekozen goed doel van Music For Life. De respons was massaal. Maar liefst 2604 klassen en 51 665 leerlingen deden een Ketnet Koekenbak. Dat is bijna 20% van alle lagere scholen in Vlaanderen die zich engageerden voor De Warmste Week van Music For Life. Alle Koekenbakken bij elkaar opgeteld bracht 308 101 euro op.

Sensibilisering

Op dit moment bracht Music For Life al 10 846 566 euro op voor de 1642 verschillende goede doelen. De Koning Boudewijnstichting verwacht de komende dagen nog een aantal stortingen van acties die pas vandaag en gisteren afgesloten werden. De komende weken betaalt de stichting al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen. De Warmste Week editie 2017 is dan wel afgelopen, maar De Warmste Week blijft nog doorwerken voor meer dan duizend organisaties in heel Vlaanderen, het hele jaar lang.

Gerrit Rauws (Koning Boudewijnstichting): 

"Deze week werden we er weer aan herinnerd welke belangrijke rol al die goede doelen vervullen in onze samenleving. Én hoe dankbaar Vlaanderen is voor het cruciale werk dat de goede doelen verrichten. Uit de bevraging die de Koning Boudewijnstichting organiseert, blijkt dat Music For Life enorm veel betekent voor de verenigingen en dat ze er een heel jaar de impact van voelen."

Life is music

Tijdens Music For Life is muziek de rode draad. Ook dit jaar vroegen de Vlamingen massaal plaatjes aan. Maar liefst zes topartiesten speelden een benefietconcert in The Flame: Royal Blood, Arsenal, Lil Kleine & Boef, Oscar and the Wolf, Franz Ferdinand en Coely haalden elk 20 000 euro op voor een zelfgekozen goed doel.

Dertiende editie

Ook in 2018 organiseert Studio Brussel een nieuwe editie van Music For Life. "Afspraak tijdens de week voor Kerstmis, opnieuw hier in Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke", aldus Van Biesen.

Music For Life 2017 in feiten en cijfers

Totale opbrengst: 10 846 566 euro

10 576 warme acties

1642 goede doelen

75 000 bezoekers in Provinciaal Domein Puyenbroeck

44 767 deelnemers aan de Warmathon in 6 steden leverde 492 670 euro op

2604 klassen en 51 665 leerlingen deden een Ketnet-Koekenbak

200 000 euro opbrengst Jingle bal

14 324 aangevraagde platen

Meest aangevraagde platen:

  1. “Perfect” – Ed Sheeran
  2. "Can't stop the feeling" – Justin Timberlake
  3. "The sound of silence" – Disturbed
  4. "Don't stop me now" – Queen
  5. "Thinking of a place" – The War on Drugs
Contacteer ons
Yasmine Van der Borght Perscoördinator Music For Life 2017, VRT
Yasmine Van der Borght Perscoördinator Music For Life 2017, VRT
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos