Skip to Content
Vive les femmes: vrouwensport op het erepodium

Vive les femmes: vrouwensport op het erepodium

1 augustus 2022- De sportzomer van VRT plaatst vrouwensport op het erepodium. Zo was er vorig week ​ (24 tot 31 juli) de eerste Tour de France Femmes, met de schitterende Annemiek van Vleuten als winnares en het EK Voetbal voor vrouwen (6 tot 31 juli) met de bloedstollende finale tussen Duitsland en Engeland, in een volledig volgeboekt Wembley. ​ De Belgische Red Flames konden schitteren op het EK en stootten door tot de kwartfinale. Ook het publiek thuis of onderweg beleefde de wedstrijden helemaal mee en genoot volop van de ritten, matchen en omkadering op alle platformen.

De Tour de France Femmes

Gemiddeld keken 282.562 liefhebbers (live+vosdal) naar de Tour de France Femmes, goed voor een marktaandeel van 44,8% voor de ritten die uitgezonden werden op Eén. ​ Best bekeken rit was de laatste van Lure naar La Super Planche des Belles met 455.196 kijkers. Het hoogste best minute cijfer was eveneens voor deze rit met 624.484 kijkers. Deze laatste rit had ook het hoogste marktaandeel met 51,3%

Vive le vélo

De wielertalkshow Vive le Vélo met Karl Vannieuwkerke gaf duiding bij de Tour de France en ook voor de eerste keer bij de Tour de France Femmes. Vive le vélo haalde in de eerste 3 weken gemiddeld ​ 667.211 kijkers (lineair en online) en een schitterend marktaandeel van 43,3%.

Ook de laatste week Vive le vélo naar aanleiding van de Tour de France Femmes haalde een indrukwekkend gemiddelde van 492.125 (lineair en online) kijkers en een marktaandeel van 34,4% (zonder eerste dag zondag 24/7 gezien op die dag de beide Tours aan bod kwamen)

EK Voetbal bij de vrouwen Finale Engeland - Duitsland

De finale van het EK vrouwenvoetbal werd op 31 juli gevolgd 226.355 kijkers (live + vosdal) of een marktaandeel van 17,4%.

De best bekeken wedstrijd blijft de kwartfinale van de Red Flames tegen Zweden met 666.645 kijkers of een marktaandeel van 42,5%. De piek lag op 742.670 kijkers.

Gemiddeld keken er 152.182 kijkers naar het EK vrouwenvoetbal, goed voor een marktaandeel van 11,5%.

Sporza online

De website sporza.be en de sporza-app werden in de maand juli (met de Tour, de Tour de France Femmes en het EK Voetbal bij de vrouwen) dagelijks gemiddeld door 737.971 unieke bezoekers bezocht. Dat zijn 150.000 bezoekers per dag meer dan in de maanden januari tot en met juni.  Op 24 juli kwamen er maar liefst 989.828 bezoekers over de vloer.

Later deze zomer en najaar: De European Championships, WK Basketbal en WK Volleybal bij de vrouwen

Van 11 tot 21 augustus vinden de European Championships plaats in München. ​ Het evenement bundelt zoals de naam het zegt een aantal Europese kampioenschappen in diverse klassieke en nieuwe olympische sporten. ​ ​ Op het programma staan negen sporten: atletiek, wielrennen, gymnastiek, roeien, kano, triatlon, tafeltennis, beachvolleybal en sportklimmen. Daarnaast vindt tegelijkertijd in Rome het Europees kampioenschap zwemmen plaats.  

Van 22 september tot 1 oktober volgt het WK basketbal bij de vrouwen. Dat vindt plaats in Australië. De Belgian Cats plaatsten zich voor de tweede keer voor een WK. Bij hun debuut vier jaar geleden eindigden ze knap op een vierde plaats. België is nummer 5 op de wereldranglijst en het hoogst geplaatste Europese land op het WK. In de eerste ronde komen de Belgian Cats uit tegen de Verenigde Staten, China, Bosnië-Herzegovina en Zuid-Korea. Kris Meertens zorgt voor commentaar bij de uitzendingen op Eén, waar de matchen van de Cats en de finale te zien zullen zijn.

Van 23 september tot 15 oktober is er het WK volleybal bij de vrouwen, dat wordt georganiseerd in Nederland en Polen. De Yellow Tigers komen in de eerste ronde uit tegen gastland Nederland, Europees kampioen Italië, Puerto Rico, Kameroen en Kenia. De eerste vier ploegen van elke poule stoten door naar de tweede groepsfase en dat moet een haalbare kaart zijn. Ook dit WK zal te volgen zijn via alle kanalen van Sporza.

 

Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas, VRT NWS & Sporza

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos