Unieke samenwerking mediaNXT: Vlaamse media zoeken jong, divers en digitaal talent

download.webp

Donderdag 30 juni 2022 - Vlaanderen bulkt van het jong, digitaal talent dat spijtig genoeg nog niet altijd de weg vindt in de mediasector. Daarom slaan verschillende mediahuizen de handen in elkaar. Via mediaNXT, een initiatief van mediarte en Minister van Media Benjamin Dalle, zetten VRT, DPG Media, Mediahuis, SBS en Woestijnvis dit najaar voor de eerste keer samen hun deuren open voor 30 jongeren.

Bootcamp

mediaNXT is een bootcamp voor dertig werkzoekende jongeren waarbij ze zes weken lang kunnen proeven van de digitale media sector (content creatie, digital marketing, data-based storytelling …). Tijdens de eerste twee weken worden ze in groep ondergedompeld in de werking van media via een intensief opleidingstraject. Daarna verspreiden ze zich over de diverse mediaspelers waar ze elk vier weken lang op de vloer begeleid worden door gespecialiseerde mediamakers. 

Alle mediapartners en mediarte engageren zich om zowel met interne als externe workshopgevers en gastdocenten te werken waar de jongeren zich in herkennen. De doelstelling is om de jongeren heel wat aan te leren maar ook dat de opleidingen inspirerende wisselwerkingen worden. Traditionele mediamakers kunnen immers best wat opsteken van hoe jongeren media maken en met welke invalshoeken zij aan de slag gaan. 

Diploma is geen must

mediaNXT mikt op een jonge groep digitale mediamakers. Diversiteit is daarbij van groot belang, het al dan niet hebben van een diploma veel minder. mediaNXT zet ramen en deuren open voor alle gemotiveerde jongeren met digitale skills die een professionele kans willen wagen in de mediasector en wil daarbij nieuwe paden verkennen.

Jan Vermoesen, directeur mediarte: "Alle mediapartners werken hard aan een inclusieve werkomgeving. Met dit project willen we hun ambitie een duw in de rug geven. Uiteraard zijn alle jongeren welkom maar we hebben in het bijzonder oog voor jongeren met een andere etnisch-culturele achtergrond of met een beperking. Ook willen we vrouwen stimuleren om hun kans te wagen in functies die vandaag vooral door mannen worden uitgevoerd. We zijn ervan overtuigd dat we deze jongeren een unieke blik in de mediasector kunnen geven en dat er een mooie kruisbestuiving kan ontstaan tussen jong talent en gevestigde mediamerken." ​ 

De groep van 30 wordt geselecteerd na een talentscouting in oktober. Tijdens de zomer wordt de zoektocht naar talent opgestart via een breed verspreide communicatiecampagne die jongeren oproept zich in te schrijven. Kandidaten kunnen hiervoor terecht op www.medianxt.be

Unieke samenwerking

Het is de eerste keer dat verschillende mediahuizen de krachten bundelen om samen jong, digitaal talent te scouten. De combinatie van VRT, DPG Media, Mediahuis, SBS en Woestijnvis zorgt ervoor dat jongeren in contact kunnen komen met zowel nieuwsmedia, radio en tv. 

Minister Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media: "De unieke samenwerking tussen de verschillende media maakt voor mij echt het verschil in dit project. Jongeren kunnen zo in contact komen met een brede waaier aan mediacontent maar kunnen ook rekenen op de expertise van alle creatieve mediamakers die in de diverse mediahuizen werken. Ik ben blij dat we via mediaNXT deze samenwerking tot stand kunnen brengen en samen streven naar een inclusieve mediasector. Ik kijk alvast uit naar oktober om alle jongeren te leren kennen."

-------------------------------------------------

Contact:

[email protected]

www.medianxt.be

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. De VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. De VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan de VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. De VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. De VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Contact

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.vrt.be