STIP IT schakelt versnelling hoger met podcast en innovatieve projecten

Een openhartige podcast, een innoverend Ketnet-programma en een coole Roblox-wereld

Maandag 16 september - Een week geleden werd het startschot gegeven van de STIP IT-campagne van VRT, Radio2, Ketnet en MNM. Aan de schoolpoort, in de sportclub of op het werk: de STIP IT-stippen zijn overal. Naast onder andere de actiesong van Emma Bale en de documentaire Voorgoed verpest? op VRT Canvas, is er nog meer: de gloednieuwe VRT MAX-podcast Niemand vindt u leuk, het innovatieve Ketnet-programma STIP IT: De pestbril en nieuwe EDUbox om pesten in het secundair onderwijs extra bespreekbaar te maken.

Niemand vindt u leuk

Niemand vindt u leuk, pijnlijke woorden die jarenlang bleven sluimeren bij VRT-weervrouw Jacotte Brokken. Een stemmetje in haar hoofd dat nooit helemaal verdween. Voor Jacotte begon het pesten al als kleuter, en dat was jammer genoeg niet haar laatste pest-ervaring.

In de podcast Niemand vindt u leuk pakt Jacotte, samen met haar psycholoog Lennart, haar onverwerkte trauma's aan. ​ Hoe heeft haar verleden haar gemaakt tot wie ze nu is? Wie was ze als kind? En wie had ze nu kunnen zijn… Wat is de impact van pesten jaren later?

© VRT
© VRT

Jacotte neemt je in deze podcast mee op een ontroerende zoektocht naar antwoorden. Dat doet ze niet alleen: ook Otto-Jan Ham, Merol, Marie Van Uytvanck (Kids With Buns), influencer Bert De Kock, Miss België Kenza Ameloot, Messy Chef Jelle Beeckman en Regula Ysewijn werden ooit slachtoffer van pesters. En hoe verschillend de verhalen ook zijn, één gevoel blijft hangen: Niemand vindt u leuk.

Niemand vindt u leuk, vanaf nu te beluisteren via VRT MAX. Niemand vindt u leuk is een co-productie van VRT met Boundbreakers, met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds van de Vlaamse Overheid.

STIP IT: De pestbril

STIP IT komt met twee innovatieve nieuwe projecten waarbij VRT Innovatie inzet op technologie om maatschappelijke vraagstukken zoals de problematiek rond pesten op een vernieuwende manier te brengen. In STIP IT: De pestbril ervaren vier kinderen en een bekend Ketnet-gezicht via een VR-bril hoe het voelt om gepest te worden. Als ze de bril opzetten komen ze terecht in een pestsituatie, nagespeeld door acteurs, maar wel gebaseerd op waargebeurde feiten. Samen met Ketnet-wrapper Sarah Mouhamou wordt er nadien van gedachten gewisseld en komt ook het kind dat de pestsituatie echt heeft meegemaakt erbij zitten. Het programma heeft als doel om kinderen te confronteren met de impact van pesten en hen te overtuigen om in te grijpen als ze zien dat iemand gepest wordt.

Annabet Ampofo, Karrewiet-anker en deelnemer aan STIP IT: De pestbril : "Ik vond het heel benauwend om de pestsituatie mee te maken. Wij konden ieder moment de pestbril afzetten, maar voor heel wat gepeste kinderen is dit iedere dag realiteit. En kunnen zij niet zomaar ontsnappen uit de situatie. Dat is jammer. En daarom is de actie zo belangrijk."

STIP IT: de pestbril, vanaf maandag 23 september elke weekdag om 7u45 en 18u40 op Ketnet en VRT MAX. STIP IT: de pestbril is een productie van VRT Studio's.

STIP IT Roblox-wereld

In de Ketnet Kermis in Roblox is er een nieuw eiland: de STIP IT School! De STIP IT School kampt met een groot probleem. Pestspoken hebben de school overgenomen en verzieken de sfeer. Het schoolgebouw is veranderd in een donkere plek vol onzichtbare pestspoken. Een mysterieuze persoon vraagt om hulp. Via de VR-bril worden de pestspoken zichtbaar en met een megafoon maak je duidelijk dat pesten niet kan. Telkens wanneer een lokaal bevrijd is van de pestspoken, krijgt het lokaal opnieuw kleur. Na het eindbaas-gevecht op het dak van de school wordt bekend gemaakt wie de mysterieuze persoon is én ben je natuurlijk de stippen-held.

VRT Innovatie hand in hand met STIP IT

Bij het ontwikkelen van STIP IT: De pestbril en de STIP IT School in Roblox werd er nauw samengewerkt met de collega's van VRT Innovatie.

VRT Innovatie zet technologie in om maatschappelijke vraagstukken op een vernieuwende manier te benaderen. Met STIP IT: De pestbril, een unieke Virtual Reality-ervaring, krijgen kinderen de kans om te ervaren hoe het voelt om gepest te worden. Door gebruik te maken van 360°-video’s worden verschillende situaties, zoals pesten in de schoolbus, realistisch in beeld gebracht. Via de VR-bril bekijkt de gebruiker de wereld door de ogen van een gepest kind, waardoor de ervaring een diepe indruk achterlaat.

Kinderen die STIP IT: De pestbril dragen, delen na afloop hun ervaringen en gevoelens. Deze innovatieve aanpak helpt niet alleen om bewustzijn te creëren, maar ook om empathie te stimuleren. VR staat bekend als een 'empathiemachine', waarbij het lijkt alsof je jezelf even verplaatst in de belevingswereld van een ander. Hoewel de ervaring confronterend kan zijn, eindigt ze zodra de bril wordt afgezet, maar de boodschap blijft hangen.

Roblox: De toekomst van gaming bij VRT

Roblox is een van de snelst groeiende gameplatforms ter wereld, met dagelijks bijna 80 miljoen actieve gebruikers. Het platform biedt niet alleen spellen aan voor jonge doelgroepen, maar laat hen ook hun eigen games creëren, vergelijkbaar met YouTube voor gaming. Roblox streeft ernaar om 10% van de wereldwijde gamingmarkt te veroveren.

VRT Innovatie speelt in op deze trend met de ontwikkeling van de Ketnet Kermis, speciaal ontworpen voor jonge spelers. Daarnaast staan er binnenkort nog meer Roblox-projecten op de planning. Deze ontwikkelingen tonen de voortdurende inzet van VRT Innovatie om de grenzen van entertainment en technologie te verleggen.

VRT Leer mee: EDUbox voor leerlingen secundair en toolbox voor ouders

Naar aanleiding van STIP IT lanceert VRT samen met Netwerk Kies kleur tegen Pesten, de Scholierenkoepel, Mediawijs en Pimento een nieuwe EDUbox voor het secundaire onderwijs. De EDUbox Online pesten: van omstaander tot sleutelfiguur is een interactief lespakket waarin leerlingen secundair onderwijs ontdekken hoe ze kunnen ingrijpen wanneer ze getuige zijn van online pesten. Via video’s, theorie, klasgesprekken en een interactieve tool krijgen ze inzicht in alle aspecten van online pesten en krijgen ze concrete strategieën aangereikt om als omstaander te reageren. De EDUbox Online pesten is beschikbaar als downloadbare pdf en interactieve website op de catalogus van EDUbox.

EDUbox - © VRT
EDUbox - © VRT

Daarnaast bieden VRT en VRT NWS de digitale toolbox Online pesten ontrafeld: toolbox voor ouders aan. Deze toolbox wil ouders informeren over de stappen die ze kunnen zetten wanneer hun kind online gepest wordt. Hoe moet je als ouder reageren? Hoe kan je het pesten stoppen? En wat moet je vooral niét doen … ? De toolbox voor ouders komt er in het kader van een leven lang leren en is beschikbaar op vrtnws.be.

Zowel de interactieve tool voor jongeren als de interactieve tool voor ouders worden ook als standalone tool aangeboden op vrtnws.be. De tool uit de EDUbox voor leerlingen secundair werd zo aangepast zodat ouders de tool samen met hun tiener kunnen doorlopen.

STIP IT: De liveshow

De STIP IT-actie wordt afgesloten met een spetterende liveshow op zaterdag 28 september. In deze liveshow wordt toegeleefd naar het moment dat er op zo veel mogelijk locaties in Vlaanderen en Brussel tegelijkertijd stippenlijnen tegen pesten gevormd worden. Ketnet-wrappers Sarah en Nidal ontvangen onder andere de KetnetBand en Emma Bale, die het STIP IT-lied ‘Kijk niet weg ’ live zal brengen van onder de VRT-toren. Vliegende reporters, waaronder ook boegbeelden Kawtar en Margaux, gaan een kijkje nemen in Blankenberge, Gentbrugge, Diest, Mol en Voeren waar de inwoners present zijn om allemaal samen een sterk signaal tegen pesten te geven. Maar iedereen kan meedoen met de stippenlijn: gewoon thuis met je gezin in de living, in de straat met je buren of in de sportclub met je ploegmaten.

STIP IT: De liveshow, zaterdag 28 september om 15 uur op Ketnet en via VRT MAX, ook te volgen via MNM en Radio2.

Camille Goris

Communicatieverantwoordelijke internationaal, innovatie en projecten, VRT

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met