Skip to Content
Start-up-werking VRT krijgt internationale navolging

Start-up-werking VRT krijgt internationale navolging

Van VRT Sandbox naar de Sandbox Hub: 15 Europese omroepen laten start-ups internationaal doorgroeien

France TV, de Nederlandse Publieke Omroep NPO, de Finse openbare omroep YLE, de BBC en sinds afgelopen maand ook het Duitse ZDF. Dat zijn alvast vijf van de 15 mediaorganisaties die zich in een jaar tijd hebben aangesloten bij de Sandbox Hub. Dat project werd begin 2018 gelanceerd om de samenwerking en kennisdeling tussen Europese omroepen en start-ups te ondersteunen.

De Sandbox Hub volgt het voorbeeld van de succesvolle VRT Sandbox en maakt deel uit van het Europees gesubsidieerd project “MediaRoad”. Onder leiding van de VRT bouwen 15 internationale mediaorganisaties nu elk een eigen Sandbox-werking uit die start-ups de kans geeft om internationaal door te groeien.


De VRT en het “MediaRoad” project

De Sandbox Hub maakt deel uit van “MediaRoad”, een door Europa gesubsidieerd project dat de ambitie heeft om media-innovatie op Europees niveau te stimuleren door ondernemerschap en lobbywerk. Het project, geleid door de European Broadcasting Union, ging van start in september 2017 en bouwt een ecosysteem uit voor media-innovatie in Europa. Als een van de initiatieven van MediaRoad kopieert de Sandbox Hub de oorspronkelijke Sandbox-werking van de VRT naar andere mediaorganisaties. Binnen dat netwerk van verschillende Sandboxes kunnen start-ups vervolgens internationaal doorgroeien, samenwerken en kennis uitwisselen. De Sandbox Hub wordt geleid door de VRT, die met haar Sandbox al heel wat samenwerkingen heeft gerealiseerd tussen start-ups en de VRT-merken. Het afgelopen jaar kon VRT Sandbox diverse andere omroepen inspireren om op hun beurt via ondernemerschap innovatie binnen te brengen in hun organisatie en deel uit te maken van de Sandbox Hub. De VRT bood hun de kennis en middelen om een eigen Sandbox op te starten.

15 Europese mediaorganisaties, meer dan 30 internationale samenwerkingen

Sinds januari 2018 hebben in totaal al 15 Europese mediaorganisaties zich aangesloten bij de Sandbox Hub en werden al verschillende Vlaamse en internationale start-ups aan het netwerk voorgesteld. Daarnaast organiseerde de Sandbox Hub ook evenementen samen met partners als de European Broadcasting Union en Flanders Investment & Trade. Op een van die evenementen, de VRT Sandbox Sessions, had de Vlaamse start-up Zender zo de kans om kennis te maken met de openbare omroep van Litouwen, LRT. Dat resulteerde in een contract en eerste samenwerking.

"Dankzij de Sandbox Hub evenementen hebben we als Vlaamse start-up ons netwerk internationaal kunnen uitbreiden. Eerder hebben we via verschillende projecten met VRT Sandbox en Ketnet ons product kunnen laten groeien en innoveren op de VRT. Nu hebben we de kans om dat op een nog grotere schaal te doen."
Hendrik Dacquin, Co-Founder Zender

Daarnaast kregen al twee internationale start-ups de kans om samen te werken met de VRT, meer bepaald de Franse start-up Newsbridge en de Duitse Cutnut.

Radio France is zeer enthousiast om deel te kunnen uitmaken van de Sandbox Hub. We geloven er sterk in dat het delen van onze ervaringen met gemotiveerde en waardevolle partners de sleutel is om de uitdagingen van de mediarevolutie aan te gaan. De afgelopen jaren is Frankrijk al een sterk land geworden op vlak van innovatie en ondernemerschap. We kijken ernaar uit om onze lokale start-ups ook voor te stellen aan het bredere Europese netwerk.
Adeline Beving, Open Innovation Project Manager bij Radio France

Internationaal doorgroeien dankzij Sandbox-werking

De positieve resultaten van de Sandbox-werking zijn eerder al gebleken. Tussen 2015 en 2017 zagen partners van VRT Sandbox  hun aantal medewerkers met 90% stijgen tijdens een samenwerking. In die periode haalden ze ook voor 19,7 miljoen euro nieuw kapitaal op. Dat bleek al uit de economische meerwaardestudie eind 2018. Met de internationale Sandbox Hub krijgen start-ups nu de kans om ook internationaal door te groeien en samen te werken.

De eindbalans is erg positief. Voor ons waren er drie hoofdredenen om samen te werken met VRT Sandbox: feedback krijgen van een van de meest innovatieve publieke organisaties in Europa, kennismaken met andere publieke organisaties en visibiliteit.
Tommy Ferraz, oprichter van de start-up Voizzup

De Sandbox Hub in de toekomst

In september 2019 loopt het Europees “MediaRoad” project en de bijhorende financiering af. VRT zal de Sandbox Hub daarna wel blijven leiden, met steun van de EBU en de Europese Commissie. Omwille van de plotse en enorme groei van het initiatief wil het projectteam dan ook eerst focussen op een kwalitatieve opvolging van het aantal partners.

Op korte termijn wil ik graag meer commerciële partijen in de Sandbox Hub betrekken, waarvan al zeker één in België. Vanuit onze rol als openbare omroep geloven we sterk in open innovatie. In eigen land willen we dan ook zeer graag met hen aan de slag gaan. Daar ligt de bal nu in hun kamp.
Sarah Geeroms, projectleider van de Sandbox Hub. ​
Sarah Geeroms - (c) VRT
Sarah Geeroms - (c) VRT

De Sandbox Hub loste alvast ruimschoots de verwachtingen in. In het oorspronkelijke projectvoorstel werd het aantal verwachte partners op ​ vier gezet. Met de komst van het Duitse ZDF als 15de partner in april is dat aantal ondertussen ruim verdrievoudigd. ​

Als ik heel groot mag dromen, dan zou ik op lange termijn graag in elk werelddeel een Sandbox Hub partner verwelkomen”.
Sarah Geeroms.

Een overzicht van alle Sandbox Hub partners:

  1. VRT Sandbox (België)
  2. YLE Sandbox (Finland)
  3. BBC Taster (Groot-Brittannië)
  4. Media Lab Bayern (Duitsland)
  5. France TV Lab (Frankrijk)
  6. RTP Sandbox (Portugal)
  7. Next Media Accelerator (Duitsland)
  8. RTBF Innovation (België)
  9. Sveriges Radio Sandbox (Zweden)
  10. ERT Media Lab (Griekenland)
  11. Radio France Sandbox (Frankrijk)
  12. ZDF Sandbox (Duitsland)
  13. Tagesschau Sandbox (Duitsland)
  14. Media City Bergen, The Mediacube (Noorwegen)
  15. NPO Sandbox (Nederland)

Ontdek meer over het project op de MediaRoad-website.

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos