You are previewing this press release. It isn't public yet and won't show in your pressroom. You can however share this secret url with others.
Ook De Warmste Week en Music For Life gaan samen voor minder afval

Ook De Warmste Week en Music For Life gaan samen voor minder afval

Herbruikbare beker op eventsite in Wachtebeke en op alle Warmathons

Music For Life, het initiatief van Studio Brussel voor De Warmste Week, trekt dit jaar voor de tweede keer op rij naar het Provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke. De Warmste Week trekt daarmee recht in de natuur, maar met respect voor de omgeving. Een groot evenement als Music For Life heeft uiteraard veel impact, en niet alleen op de samenleving. De 75 000 bezoekers die zich op het Provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke komen warmen aan de vlam en de concerten in The Flame hebben - net als de 45 000 sportievelingen voor de Warmathon - ook een ecologische impact. Om die ecologische impact te beperken en duurzamer te maken onderneemt De Warmste Week bij deze editie van Music For Life en de zes Warmathons actie om minder afval te produceren. Dat doen ze onder meer door de introductie van de herbruikbare beker op de evensite in Wachtebeke en op de Warmathons.

Herbruikbare beker

De herbruikbare beker die talloze keren gebruikt kan worden is een zuinig en milieuvriendelijk alternatief voor de plastic wegwerpbekers. Op de eventsite in Wachtebeke en op de Warmathons worden alle alcoholische dranken in herbruikbare bekers geschonken; frisdranken in petflesjes en warme dranken in kartonnen bekers. De herbruikbare beker kost 1 jeton (€1,25) extra en dient daarna als ruilmiddel voor elke volgende beker. Na het bezoek kan je ofwel de beker inruilen voor de waarborg, of hem schenken aan alle goede doelen van De Warmste Week. Ook de publiekscatering wordt geserveerd in kartonnen bakjes met houten bestek. Bezoekers worden bovendien actief aangespoord om te sorteren. Ze treffen op het terrein telkens drie verschillende vuilbakken aan: een vuilbak voor de petflesjes, een vuilbak voor restafval en een bak voor de herbruikbare beker.

Naast de introductie van de herbruikbare beker zijn er verschillende andere groene acties, zowel groot als klein. Een overzicht:

Music For Life in Provinciaal domein Puyenbroeck Wachtebeke

  • Bezoekers worden gestimuleerd om met het openbaar vervoer naar Puyenbroeck te komen. Het aanbod van De Lijn wordt uitgebreid. 's Avonds zijn er - tot 23.00 uur - extra bussen van Wachtebeke naar Gent. In het weekend worden er 3 extra ritten aangeboden bovenop de bestaande dienstregeling tot middernacht.
  • Ook fietsers worden gestimuleerd: de eerste 1000 fieters krijgen een leuk gadget als beloning.
  • Bezoekers wordt gevraagd hun tickets voor The Flame niet te printen, maar via smartphone te laten scannen.
  • Het decor wordt elk jaar gerecupereerd voor de volgende editie.
  • Backstage wordt gekozen voor petflesjes; crewcatering wordt geserveerd met afwasbare borden en bestek.
  • Om de kilometers van de crew te beperken zijn er heel wat overnachtingen in de onmiddellijke omgeving van Wachtebeke. Zo veel mogelijk medewerkers kamperen op het domein in mobiele hotelcontainers.
  • Crewjassen worden elk jaar opnieuw gebruikt.
     

De Warmathons

  • In de communicatie worden de deelnemers uitdrukkelijk gestimuleerd om met de fiets te komen of gebruik te maken van het openbaar vervoer.
  • In Brugge wordt in samenwerking met De Lijn en de stad extra ingezet op het gebruik van het openbaar vervoer om naar de Warmathon te komen.
  • In alle steden worden bijkomende fietsenparkings voorzien. In Genk is er intussen plaats voor 400 fietsen; in Leuven zijn er reeds veel fietsenrekken aanwezig, maar worden er 100 extra plaatsen voorzien. In Brussel is er plaats voor 300 fietsen, Antwerpen krijgt er 1050 extra plaatsen bij. Op de Warmathon in Gent wordt er in samenwerking met Stad Gent 900 extra plaatsen voor fietsen voorzien. Brugge krijgt er 714 extra plaatsen bij. 
  • Er is een ecologisch verantwoorde volgorde van de steden – van oost naar west in Vlaanderen.
  • Er is aandacht voor een efficiëntere inzet van het transport voor de logistiek, waardoor er minder transport nodig is.
  • Op alle eventsites is een ecoteam aanwezig dat instaat voor de netheid van de site tijdens en na het event.
  • Vuurkorven worden geschrapt.
  • Promotiemateriaal met visuele uitingen van de Warmathon/De Warmste Week worden zo veel mogelijk opnieuw gebruikt.
  • Deelnemers wordt gevraagd hun ticket niet te printen, maar bij voorkeur via smartphone te laten scannen.
Contacteer ons
Yasmine Van der Borght Communicatieverantwoordelijke De Warmste Week, VRT
Yasmine Van der Borght Communicatieverantwoordelijke De Warmste Week, VRT
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Hans Van Goethem
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Bob Vermeir
Communicatiemanager en corporate woordvoerder VRT
0476 80 92 67
02 741 58 98
bob.vermeir@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos