Parijs 2024: de Vlaming supporterde massaal mee op alle kanalen van VRT

Gemiddeld keken dagelijks 1.750.000 mensen op tv, digitaal gemiddeld 463.000 kijkers

12 augustus 2024 – De Olympische Spelen van Parijs leverde 10 medailles op voor ons land, maar VRT zette alle 165 Belgische atleten in de spotlights. En met succes: gemiddeld volgden 1.750.000 kijkers per dag via Sporza op VRT 1 alle actie in Parijs, en elke dag waren er gemiddeld 463.000 kijkers op alle livestreams van Sporza en VRT MAX. Populaire en minder bekende sporten, mannen- en vrouwensporten: de kijker kon het allemaal smaken, zowel op tv, op radio als online op de Sporza-website of via streaming. ​ Iedereen kon op ieder moment en waar men ook was zijn favoriete sporten op de voet volgen.

Uitschieters bij de Belgen

De Olympische Spelen, dat was zo'n 730 uren sport over 16 dagen die we via heel wat kanalen tot bij kijkers kregen. De meesten volgden de live-uitzendingen op VRT 1. Over de ganse periode bereikte VRT daar gemiddeld elke dag 1.750.000 kijkers, dat is ruim 1 Vlaming op 4. In totaal stemden maar liefst 4.223.000 Vlamingen op tv af om iets te volgen, dat zijn 2 Vlamingen op 3. De absolute topdagen waren zaterdag 3 en zondag 4 augustus (met onder meer de wegritten bij de mannen en vrouwen op het programma) met over de totale dag telkens meer dan 2 miljoen kijkers op tv. Wanneer we specifiek naar de kijkcijferhoogtepunten kijken, dan zien we dat de halve finale van de Belgian Cats net iets meer kijkers had op het piekmoment dan de finale van de gouden wegrit van Remco Evenepoel.

Kijkcijfers Parijs 2024.pdf

PDF - 43 Kb

Maar de kijker vond ook heel vlot zijn weg naar onze online kanalen en livestreams, zeker op de momenten dat er Belgen in actie kwamen. Dagelijks keken gemiddeld 463.000 mensen naar de 4 livestreams via Sporza (294.000) en VRT MAX (169.000). In totaal werd er voor 6,32 miljoen uren digitaal gekeken. De topdag voor de livestreams was 9 augustus met 749.000 unieke kijkers. Met de halve finale van de Belgian Cats, het brons voor Sarah Chaäri in taekwando, de verloren wedstrijd om brons van de Red Panthers in het hockey en de dubbele medaille in de zevenkamp was er die dag heel wat te beleven voor de Belgen. De absolute top in piekmoment lag bij de finale van de wegrit voor de mannen: toen zagen 143.000 mensen via livestream hoe Remco het goud veroverde. De top 5 piekmomenten worden vervolledigd door de wegrit voor de vrouwen (111.000), de Belgian Cats tegen Frankrijk (107.000), de Belgian Cats tegen Spanje (95.000) en de tijdrit bij de mannen (87.000).

De Sporza-app en website scoorden ook heel hoge punten, met dagelijks zo'n 1,1 miljoen unieke bezoekers. Ook daar was de topdag 9 augustus met 1,36 miljoen bezoekers. Het artikel over de gouden wegrit van Remco Evenepoel was met 2,95 miljoen het meest bekeken, en meteen ook het meeste dit jaar. Andere artikels die meer dan 1 miljoen weergaven hadden tijdens de Olympische Spelen: de zevenkamp (de eerste dag had 1,86 miljoen weergaven en de tweede had er 2,07 miljoen), de wegrit bij de vrouwen (1,53 miljoen), Matthias Casse in het judo (1,3 miljoen) en de tijdrit bij de mannen (1,21 miljoen).

Aanbod op ieders maat

De ganse dag door werden de Olympische Spelen uitgezonden op Sporza op VRT 1, en als het nodig was, werd uitgeweken naar VRT CANVAS. Alle actie was ook de hele tijd te volgen op Radio 1, maar bovenal hoefde de mediagebruiker geen seconde te missen op de online kanalen van Sporza. Met 4 permanente livestreams, voorzien van livecommentaar en met de mogelijkheid meerdere streams tegelijk te kijken (beide mogelijk op Sporza en VRT MAX), en met de live verslaggeving op de website en in de app van Sporza kon de mediagebruiker zijn eigen Olympische Spelen samenstellen. ​

Frederik Delaplace, CEO VRT: “Het waren heel spannende en intense Olympische Spelen om te volgen. Als sportliefhebber kwam ik soms ogen en oren tekort, maar gelukkig was Sporza de afgelopen weken ook voor mij een ervaren gids door het enorme aanbod aan sportieve actie. Met een divers en rijk aanbod speelde VRT in op de verwachtingen van elke mediagebruiker. Iedereen kon echt zijn eigen Olympische Spelen samenstellen en kon z’n favoriete sporttakken de ganse dag door overal volgen: op tv, radio, smartphone, tablet, laptop,… Van de tv-kijker tot de digitale streamer, iedereen leefde mee met de prestatie van de (Belgische) topsporters.”

Spotlights op alle sporten

Naast de live verslaggeving van sporten, zette VRT ook de sportbeleving centraal. Denk maar aan de reportages en uitzendingen van MNM vanuit het Lotto Belgium House in Parijs, de Radio 2-uitzendingen van op het supportersdorp in het Olympic Festival in Middelkerke, de reportages uit Parijs van VRT NWS of de dagelijkse talkshow Paris By Night op VRT 1. Maar het hart van de Spelen lag natuurlijk op de Sporza-redactie.

Thomas Swannet, hoofdredacteur Sporza: “Wat we met Sporza tijdens de Olympische Spelen hebben gebracht, is echt onze corebusiness: alle Belgische sportprestaties op de voet volgen. Van Remco Evenepoel & Lotte Kopecky in het wielrennen over Sarah Chaâri in het taekwondo tot Gabriella Willems in het judo, van Oshin Derieuw in het boksen over de Cats in het basketbal tot Hannes Van Duysen in het sportklimmen: we zetten de spotlights op álle Belgische Olympiërs, de grote én minder bekende namen, op de bekende én minder bekende sporten. Chapeau voor wat onze Sporza-ploeg heeft gepresteerd. De mensen thuis zien en horen enkel onze commentatoren en journalisten, maar daarachter zit een fantastisch redactie- & productieteam dat van deze Spelen een unieke sportbeleving voor alle Vlamingen heeft gemaakt.”
Goedele Wachters: “Parijs gaf prachtige beelden, pure emoties en ongeziene prestaties. Ook in de studio en regiekamer voelden we die unieke sportmomenten écht binnenkomen. De euforie en ontgoocheling kon je als kijker van heel dichtbij meebeleven. Zo blij dat ik daar mee voor mocht zorgen. Voor mezelf was het een kleine marathon, 16 dagen non-stop uitzendingen. Maar ik heb de finish met grote voldoening gehaald, en zal - zoals een echte atleet - nog lang kunnen nagenieten." 

Ook een technologische topprestatie

Om dat enorme aanbod tot bij de Vlaamse mediagebruiker krijgen, stak VRT ook op technologisch vlak een tandje bij. Zo werd de multifunctionele studio omgebouwd en kreeg die een olympisch jasje. Zowel in Parijs als in Brussel werd er extra ingezet op commentaar. Vanuit Parijs werden beelden ook via mini-satelliet doorgestuurd om op elk moment live te kunnen gaan. En op eindregie in Brussel zorgden ze voor een naadloze continuïteit van de beelden voor de lineaire kanalen en streaming

Ontdek hier meer over het werk achter de schermen in Parijs en Brussel

Tot slot maakte VRT het aanbod ook toegankelijk voor iedereen: de uitzendingen op VRT 1 werden de ganse dag door live ondertiteld, goed voor in totaal zo’n 245 uren.

Op naar de Paralympische Spelen

Maar het verhaal in Parijs is nog niet afgelopen. Over iets meer dan twee weken starten de Paralympische Spelen. Ook daar zal de Vlaamse mediagebruiker de Belgische prestaties op de voet kunnen volgen bij Sporza.

Johan Verbelen

Woordvoerder VRT

Anne Stroobants

Communicatieverantwoordelijke VRT Canvas, Radio 1, VRT NWS & Sporza

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met