Opvallend meer vrouwen volgen het WK via Sporza
Nu de groepsfase van het WK in Brazilië er volledig opzit, maakt de VRT een eerste round-up op van het WK tot dusver. Daaruit valt vooral de stijging van het aantal vrouwelijke kijkers in het publiek op. Dit jaar is gemiddeld 37 procent van alle kijkers een vrouw, tegenover gemiddeld 29 procent tijdens de 4 voorgaande edities.
“Het is leuk om vast te stellen dat er opvallend meer vrouwen naar het WK kijken”, aldus VRT-manager voor televisie Jean Philip De Tender. “Het WK laat niemand onberoerd: jong en oud, man en vrouw … We slagen erin om een breed familiepubliek samen te brengen rond het WK in het algemeen en de Rode Duivels in het bijzonder.”
Ook sportjournaliste Steffy Merlevede is blij met de evolutie: “Dat is natuurlijk een heel goede zaak. Vrouwen en voetbal gaan perfect samen. Ik denk dat verschillende factoren hebben meegespeeld, onder andere de manier waarop de ploeg in de aanloop naar het WK in de media is gekomen. Er was de Duiveluitdaging waarbij een supportersvak helemaal gevuld werd met vrouwen. En in de Eén-reeks Iedereen Duivel hebben veel kijkers met een andere kant van het voetbal kennisgemaakt. Maar wat zeker en vast ook meespeelt, is dat we dit WK al veel aantrekkelijk voetbal hebben gezien, met mooie matchen en veel doelpunten. Wie begon te kijken, werd meteen meegezogen."
Met de televisie-uitzendingen rond het WK, in totaal al 192 uur, bereikte de openbare omroep tot nu toe al 5.193.000 kijkers ofwel 87,5 procent van de Vlaamse bevolking. En ook Diabo doet het goed: de dagelijkste talkshow rond de Rode Duivels haalt tot nu toe een gemiddelde van 579.500 kijkers (35.9 procent). De best bekeken aflevering was die van donderdag 26 juni met 908.072 kijkers.