Skip to Content

Opvallend meer vrouwen volgen het WK via Sporza

Nu de groepsfase van het WK in Brazilië er volledig opzit, maakt de VRT een eerste round-up op van het WK tot dusver. Daaruit valt vooral de stijging van het aantal vrouwelijke kijkers in het publiek op.  Dit jaar is gemiddeld 37 procent van alle kijkers een vrouw, tegenover gemiddeld 29 procent tijdens de 4 voorgaande edities.

“Het is leuk om vast te stellen dat er opvallend meer vrouwen naar het WK kijken”, aldus VRT-manager voor televisie Jean Philip De Tender. “Het WK laat niemand onberoerd: jong en oud, man en vrouw … We slagen erin om een breed familiepubliek samen te brengen rond het WK in het algemeen en de Rode Duivels in het bijzonder.”

Ook sportjournaliste Steffy Merlevede is blij met de evolutie: “Dat is natuurlijk een heel goede zaak. Vrouwen en voetbal gaan perfect samen. Ik denk dat verschillende factoren hebben meegespeeld, onder andere de manier waarop de ploeg in de aanloop naar het WK in de media is gekomen. Er was de Duiveluitdaging waarbij een supportersvak helemaal gevuld werd met vrouwen. En in de Eén-reeks Iedereen Duivel hebben veel kijkers met een andere kant van het voetbal kennisgemaakt. Maar wat zeker en vast ook meespeelt, is dat we dit WK al veel aantrekkelijk voetbal hebben gezien, met mooie matchen en veel doelpunten. Wie begon te kijken, werd meteen meegezogen."

Met de televisie-uitzendingen rond het WK, in totaal al 192 uur, bereikte de openbare omroep tot nu toe al 5.193.000 kijkers ofwel 87,5 procent van de Vlaamse bevolking. En ook Diabo doet het goed: de dagelijkste talkshow rond de Rode Duivels haalt tot nu toe een gemiddelde van 579.500 kijkers (35.9 procent). De best bekeken aflevering was die van donderdag 26 juni met 908.072 kijkers.

Contacteer ons
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. De VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. De VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan de VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. De VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. De VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Hans Van Goethem
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Bob Vermeir
Communicatiemanager en corporate woordvoerder VRT
0476 80 92 67
02 741 58 98
bob.vermeir@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos