VRT NWS lanceert corona-chatbot op Facebook

Met de rubriek ‘Check’ levert VRT NWS al een tijdlang inspanningen om valse beweringen, geruchten, en ander nepnieuws de wereld uit te helpen. Daar is ook nood aan. Rond de coronacrisis bijvoorbeeld circuleert een grote stroom aan desinformatie. Dat is een maatschappelijke uitdaging van formaat. 

Om daaraan tegemoet te komen, sloegen VRT NWS en de Gentse start-up Bothrs de handen in elkaar via VRT Sandbox. VRT Sandbox is de interne accelerator van de VRT, die start-ups matcht met de merken van de VRT. ​ 

Samen ontwikkelden zij een chatbot – een geautomatiseerde chatpartner - voor het Facebook Messenger kanaal van VRT NWS. Die chatbot blijft continu toegankelijk en biedt mediagebruikers een instant antwoord op coronavragen. Hoewel de bot nu nog in de ontwikkelingsfase zit en nog volop getest wordt, is ze wel al helemaal functioneel. De bedoeling is dat het team achter de bot in de loop van de volgende weken nog wijzigingen kan doorvoeren, aan de hand van de opmerkingen van de gebruikers.

Op dinsdag 21 april gaf Tim Verheyden van de cel Desinformatie van VRT NWS een eerste kijk op de chatbot in het Eén-programma Vandaag met Danira Boukhris Terkessidis. 

Waarom een chatbot? 

Vincent Merckx, redacteur cel Desinformatie VRT NWS: “Bij VRT NWS hebben we gemerkt dat er sinds het begin van de coronacrisis heel wat ongecheckte informatie wordt verspreid via sociale media. Denk dan aan onjuiste informatie als: lookwater roken of alcohol drinken zou je tegen besmetting beschermen; rode ogen zouden een symptoom zijn van besmetting; je zou vanop acht meter afstand besmet raken door een persoon met covid-19; de ramadan zou zelfs worden uitgesteld! Daar klopt allemaal niets van. 

Op VRT NWS vind je een artikel met al die informatie, maar niet elke nieuwsgebruiker vindt zijn of haar weg naar de website of de app. Wij wilden onze checks daarom naar de plaats brengen waar vele mensen een groot deel van hun dag spenderen én waar veel van die foutieve informatie momenteel circuleert: Facebook.

Daarom zit in de chatfunctie van de VRT NWS-Facebookpagina nu een coronabot ingebouwd. Je kan die vragen om je de laatste checks door te sturen of je kan je abonneren op een dagelijks of wekelijks overzicht, en je kan zelfs zelf informatie doorsturen die je wil laten checken door het team. Zo krijgen we deze essentiële informatie zo organisch mogelijk tot bij de Vlaming.” 

Hoe werkt de coronabot?

Je vindt de coronabot door een bericht te sturen naar de Facebookpagina van VRT NWS. Een meerkeuzemenu gidst je dan door de mogelijkheden. Zo kan je de nieuwste factchecks opvragen of ze automatisch laten doorsturen. Je kan ook zélf nieuwe info laten checken door de factcheckcel van VRT NWS.

Je vindt de chatbot hier

In deze korte video krijg je alvast een impressie over de manier waarop de chatbot werkt:

 

Over Bothrs

Bothrs is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van digitale gebruikerservaringen, waarbij de eindgebruiker centraal staat. Enkele voorbeelden: een cadeaukiezer voor een e-commerce platform, een applicatie die de logistieke flow van en naar magazijnen automatiseert en een online consultatie platform voor dermatologen. Tot Bothrs klantenportefeuille behoren onder andere Belfius, Dreamland, UCB, Telenet, en Unilever.

Over VRT Sandbox

VRT Sandbox introduceert nieuwe ideeën en technologieën in het VRT-ecosysteem. Door samenwerkingen met innoverende start-ups en scale-ups op te zetten en te promoten versterkt VRT Sandbox hun groei in zowel binnen- als buitenland.


 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met