Nog nooit zoveel vzw's geholpen door De Warmste Week

In totaal zijn er 1986 vzw's die deelnemen aan De Warmste Week 2018. Dat is een opvallend cijfer: nog nooit gaan zoveel vzw's geholpen worden door de acties van De Warmste Week

De voorbije weken heeft de Koning Boudewijnstichting de goede doelen voor De Warmste Week goedgekeurd op basis van 3 objectieve criteria. Alle goede doelen zijn Vlaamse vzw's die minstens 1 jaar bestaan en zich inzetten voor de levenskwaliteit van anderen en hun omgeving. Dat zijn er dit jaar dus meer dan ooit: maar liefst 1986 vzw’s waar Vlamingen uit kunnen kiezen om zich voor in te zetten.

De lijst met goede doelen van De Warmste Week wordt gekenmerkt door een enorme diversiteit, zowel in thematiek als in werking. De meerderheid van de goede doelen zet zich in voor personen met een beperking, voor welzijn, ontwikkelingssamenwerking of armoedebestrijding. Voorts zijn er organisaties die zich vooral inzetten voor (fysieke of geestelijke) gezondheid en onderzoek, voor dierenbescherming of milieu, voor migratie en mensenrechten of voor cultuur.
Dit jaar stelt bijna de helft dat zijn werking vooral lokaal is, ruim een derde werkt in heel Vlaanderen en/of Brussel en de rest heeft een internationaal werkgebied. Jaar na jaar neemt bij de geregistreerde goede doelen het aandeel van organisaties die lokaal werken lichtjes toe.

Gerrit Rauws (directeur Koning Boudewijnstichting):

“Het geld dat voor hen verzameld wordt, is natuurlijk belangrijk, maar de organisaties die in de voorbije jaren steun ontvingen, vertellen ons dat dankzij De Warmste Week hun naamsbekendheid merkbaar verbeterde en dat hierdoor meer vrijwilligers zich aanmelden. Zowel de vrijwilligers als de professionele medewerkers in al die organisaties ervaren de acties en de aandacht van De Warmste Week als een erkenning van de samenleving voor hun werk. De Warmste Week maakt zo zichtbaar welke belangrijke taken het verenigingsleven op zich neemt, zoals de zorg voor mensen met een beperking, beheer van stukken natuurgebied, steun aan kankeronderzoek, en nog zóveel meer. Het is goed dat dat eens per jaar gedurende een week onder de aandacht komt.”

Floris Nieuwdorp (VRT-projectcoördinator De Warmste Week):

"We zijn verheugd om vast te stellen dat De Warmste Week verder gaat dan enkel fondsenwerving, maar ook de rest van het jaar een blijvend positief effect heeft op de werking van deze organisaties. Zo duurt De Warmste Week eigenlijk een heel jaar lang.”

Actievoerders kiezen zelf uit bijna 2000 vzw's

Bij De Warmste Week kiezen Vlamingen zelf welk goed doel ze willen steunen. En die keuzevrijheid is groter dan ooit: actievoerders kunnen dit jaar kiezen uit een lijst van 1986 Vlaamse vzw’s.
Deze brede waaier aan goede doelen van De Warmste Week kan ook rekenen op de massale inzet van deze actievoerders. Vorig jaar waren er niet minder dan 10 576 warme acties voor 1642 verschillende goede doelen. Bovendien blijkt uit een intern onderzoek van VRT dat bijna 1 op 5 Vlamingen aangeeft dat ze vorig jaar op een of andere manier een goed doel van De Warmste Week hebben gesteund. Ook opvallend: evenveel Vlamingen zeggen dat ze door De Warmste Week nieuwe vzw's hebben leren kennen.

Floris Nieuwdorp (VRT-projectcoördinator De Warmste Week):

 “Wat De Warmste Week uniek maakt, is dat iedereen zelf kan kiezen voor welke vzw hij of zij zich wil inzetten. We merken dat mensen dit niet alleen heel massaal doen, maar ook heel bewust. Veel actievoerders zetten zich in vanuit een persoonlijke motivatie of band met de vzw. Op die manier geven Vlamingen deze bijna 2000 verschillende vzw’s de steun en de aandacht die ze verdienen. En zo zorgt iedereen écht voor iedereen.”

Wat is de rol van de Koning Boudewijnstichting in De Warmste Week?

De Koning Boudewijnstichting staat garant voor de goedkeuring van de vzw’s die deelnemen aan De Warmste Week. Ze zorgt er ook voor dat elke euro van elke Warmste Week-actie correct bij de juiste vzw terechtkomt.

Yasmine Van der Borght

Communicatieverantwoordelijke De Warmste Week, VRT

Erika Racquet

Communicatieverantwoordelijke Koning Boudewijnstichting

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.vrt.be