Skip to Content
Nieuwe CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider in steeds diverser radiolandschap

Nieuwe CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider in steeds diverser radiolandschap

Vrijdag 20 augustus 2021 – Met een marktaandeel van 29% blijft Radio 2 met voorsprong het grootste radionet volgens de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode maart 2021 - juni 2021.

Els Van de Sijpe, manager radio & audio: "Radio bereikt dagelijks 7 op 10 Vlamingen. Radio 2 is met een dagelijks bereik van bijna 1,2 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 29% opnieuw afgetekend marktleider, in een radiolandschap dat door de digitalisering alsmaar diverser en meer gefragmenteerd wordt. Met meer digitale zenders die bepaalde deelpublieken bereiken en met grotere internationale platformen."

Digitaal blijft groeien

De VRT-radionetten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. Daarnaast zit het digitale audiogebruik - zoals het herbeluisteren van fragmenten en podcasts - in de lift.

Els Van de Sijpe, manager radio & audio: "We zien al een tijd een veranderend mediagebruik, zeker bij een jonger publiek, waarbij andere audiovormen en podcasts groeien en een steeds groter deel van de audiotijd innemen. Bij Radio 1 zit het herbeluisteren van fragmenten via de app in de lift. Het is een extra manier bovenop het live luisteren om de rijke content van de actuazender te ontdekken. En onze VRT-podcasts, intussen zo'n 180 reeksen, halen op maandbasis meer dan 800.000 effectieve plays of afspeelbeurten. Een cijfer dat voorlopig nog niet wordt meegeteld in de radiocijfers, maar wel blijft groeien. Net daarom brengen we ze in het najaar allemaal samen op VRT NU, zodat onze gebruikers ze nog makkelijker altijd en overal kunnen ontdekken en beluisteren."
Download hier het overzicht van de VRT-radiocijfers in tabellen CIM-cijfers maart - juni 2021.xlsx - 12 KB
Story image
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. De VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. De VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan de VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. De VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. De VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Hans Van Goethem
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Bob Vermeir
Communicatiemanager en corporate woordvoerder VRT
0476 80 92 67
02 741 58 98
bob.vermeir@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos