Meerderheid van nieuwe tv-programma’s is te zien op VRT

Meerderheid van nieuwe tv-programma’s is te zien op VRT

“VRT blijft een motor van de vernieuwing van de tv-sector”

Vrijdag 29 december 2023 - Van alle nieuwe lokale televisieprogramma’s in 2023 werd meer dan de helft gemaakt door of voor VRT. Dat blijkt uit een analyse van de CIM-cijfers. En dat is niet toevallig. VRT wil er zijn voor alle Vlamingen en investeert daarom in nieuwe titels die het verschil maken.

In 2023 lanceerden de Vlaamse omroepen samen 65 nieuwe lokale programma’s, zowel fictie als non-fictie. Daarvan was meer dan de helft te zien op VRT: 34% op VRT 1 en 17% op VRT CANVAS. Van die nieuwe titels haalden er 27 gemiddeld meer dan 500.000 kijkers. Meer dan 3 op 4 van deze veelbekeken programma’s zijn VRT-titels: 70% op VRT 1 en 8% op VRT CANVAS.

Story image

De vraag is daarnaast wie naar deze programma’s kijkt. De top 10 van de meest bekeken nieuwe titels bij de populatie van alle Vlamingen (+4 jaar) telt maar liefst 9 VRT 1-programma’s. VRT scoort ook sterk bij de jonge volwassenen (de 18- tot 44-jarigen), een doelgroep die ook voor VRT erg belangrijk is. In de top 10 van meest bekeken nieuwe titels bij deze populatie staan 6 programma’s van VRT 1.

Verbreding van genres

Dat VRT in 2023 sterk scoort met nieuwe programma’s, is niet toevallig. Aan de grondslag ligt een bewuste keuze om te investeren in verschillende genres. Traditioneel scoort VRT sterk op factual, informatie en fictie. In 2023 werd daarnaast ook sterk ingezet op ontspanning, entertainment en humor. Die verbreding blijkt uit sterke kijkcijfers van programma’s als Boomer, Ik heb het u letterlijk juist gezegd en Ons huis/nieuw huis.

Opmerkelijk is verder dat veel van de nieuwe VRT-programma’s originele concepten zijn. Interview met de geschiedenis, 1985, Rough diamonds, Godvergeten, Een jaar op zee, Dagen zonder broer: het zijn allemaal formats die door Vlaamse tv-makers werden ontwikkeld. Dat gebeurde door eigen medewerkers binnen VRT of door externe productiehuizen in opdracht van VRT. Daarnaast werd een handvol nieuwe formats in het buitenland aangekocht en daarna aangepast. Een voorbeeld daarvan is Het verhaal van Vlaanderen, het meest bekeken nieuwe programma van 2023. De 33 nieuwe VRT-programma’s kennen trouwens nog een tweede leven en blijven beschikbaar op VRT MAX.

Als publieke omroep investeert VRT in talent, ook dat blijkt uit de vele nieuwe lokale programma’s. En dat er hier veel talent is, bewijzen de talrijke internationale prijzen die Vlaamse tv-makers winnen.

Ricus Jansegers, Algemeen directeur Content VRT: “Het werd eerder al gezegd over de Rode Duivels, maar vandaag hebben we een gouden generatie tv-makers. Die zijn niet alleen bijzonder creatief, ze kunnen goede ideeën ook steeds beter omzetten naar sterke formats. Dat merk je aan de vele Vlaamse formats – ook van onze conculega’s – die internationaal worden opgepikt. Commercieel is dat mooi meegenomen, maar het maakt ons toch vooral heel trots.”

Grand cru-jaar

Ricus Jansegers: “Uit deze cijfers blijkt nog maar eens dat VRT een belangrijke motor is van de vernieuwing van de tv-sector. Lotte Vermeir (netmanager VRT 1 en VRT CANVAS) en haar team kwamen in 2023 met nieuwe programma’s met een maatschappelijke missie. Hiermee willen ze een verschil maken in onze samenleving. En daarin zijn ze duidelijk geslaagd, voor alle doelgroepen. Voor de 18- tot 44-jarigen is dat niet evident, die doelgroep is moeilijker te bereiken. Toch is het gelukt. Maar ook bij de groep 4+ haal je niet zomaar 9 op 10, meer dan grote onderscheiding dus. Het is duidelijk dat de verbreding vruchten begint af te werpen. Daarom mogen we op 2023 terugblikken als een grand cru-jaar. En met nieuwe programma’s zoals Juliet, Ik vraag het aan en Niks te zien belooft ook 2024 een sterk VRT-jaar te worden.”

  • De 9 nieuwe VRT-programma’s in de top 10 van de doelgroep 4+ zijn: Het verhaal van Vlaanderen, 1985, Geld gezocht, Een jaar op zee, Interview met de geschiedenis, Ik heb het u letterlijk juist gezegd, Zomeravonden, Ons huis/nieuw huis, Rough diamonds.
  • En bij de 18- tot 44-jarigen vinden we deze 6 nieuwe VRT-programma’s in de top 10: Het verhaal van Vlaanderen, 1985, Geld gezocht, Ons huis/nieuw huis, Ik heb het u letterlijk juist gezegd, Interview met de geschiedenis.
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos