Linde Merckpoel, Bert De Backer en Nona Van Braeckel fietsen zich naar nieuwe gewoontes in 21 dagen

Fietsen is goed voor zowat alles: je portemonnee, je gezondheid én het klimaat.

Vrijdag 23 augustus 2024 – Fietsen is goed voor de economie, onze gezondheid én het klimaat. VRT wil daarom elke Vlaming aan het trappen krijgen. In samenwerking met de Vlaamse overheid zet VRT het belang van fietsen in de kijker met een inspirerende, social first videoreeks. In die reeks gaan Linde Merckpoel, Bert De Backer en Nona Van Braeckel vanaf 1 september 21 dagen alles met de fiets doen. Of toch zoveel mogelijk, want in 21 dagen kan je van iets een gewoonte maken.

Linde Merckpoel: “Mijn fiets staat al jaren stof te vangen in mijn bergkot, dus heel benieuwd hoe die 21 dagen fietsen mij zullen afgaan. Mijn agenda zit goed vol, zowel privé als professioneel… Ik ga naar Parijs voor de Paralympische Spelen, ik heb twee jonge kinderen te vervoeren, maak plannen met mijn lief en vrienden. Ik heb een beetje schrik, vooral voor mijn billen, maar niets is onmogelijk. Ik investeer alvast in een goed zeemvel.” 
Nona Van Braeckel, Linde Merckpoel & Bert De Backer ©VRT
Nona Van Braeckel, Linde Merckpoel & Bert De Backer ©VRT

#fietsmee

Het leven biedt veel uitdagingen met alle gevolgen van dien: “ik heb stress, het is druk, ik voel me niet fit, ik zie mijn vrienden te weinig, enzovoort”. VRT, Studio Brussel en Sporza willen, met steun van de Vlaamse overheid, de Vlaming in 21 dagen inspireren om meer te fietsen als oplossing voor die dagelijkse bekommernissen. De fiets is goed voor je portemonnee, geweldig voor je fysieke en mentale gezondheid, je leert er mensen door kennen & kan in één klap ook het klimaat redden en de files oplossen. Waarom zouden we de fiets dan niet vaker nemen?

Ambassadeurs Linde Merckpoel, Bert De Backer en Nona Van Braeckel nemen de proef op de som en gaan 21 dagen de fiets nemen. Of toch zoveel mogelijk. Ze delen authentiek hun ondervindingen, bedenkingen en tips & tricks via hun social kanalen. Slagen ze erin om elke dag de fiets te nemen in hun dagelijkse leven? Levert het zoveel voordelen op als ze beweren? Kan je in 21 dagen van fietsen een nieuwe gewoonte maken? We’ll see …

Volg de avonturen van de ambassadeurs vanaf 1 september via hun eigen social kanalen en de kanalen van Studio Brussel, Sporza en VRT.

Nona Van Braeckel: “Ik ga 21 dagen lang de fiets meer deel van mijn eigen leven maken. Naar concerten, festivals, het werk, trainen voor een kwart-triatlon, gewoon met vrienden afspreken, … Vanaf nu is de tweewieler 21 dagen lang mijn compagnon de route!" 
Bert De Backer: “Ik laat 21 dagen lang het haar op mijn benen staan en ga op zoek naar wat het is om niet-professioneel te fietsen. Ik ben wielrenner af en heb geen tijd meer voor ellenlange trainingen. Maar hoe kan ik fietsen meer integreren in mijn dagelijkse leven en toch fit blijven? Dat ga ik uitzoeken! Van leuke bike-pack-trips en tandemtochten met vrienden tot gewoon mijn kinderen naar school brengen met de fiets. Ik ga het allemaal uitproberen.”

De laatste rit van onze ambassadeurs wordt er eentje om niet snel te vergeten. In de week van de mobiliteit rijden ze mee op de Studio Brussel Velorave in Gent op zondag 22 september. En ze nodigen iedereen uit om mee te komen fietsen.

Fiets en knal mee op de Velorave

Op autoloze zondag roepen Studio Brussel & Eva De Roo op om samen te fietsen en te feesten doorheen Gent op de knallende beats van Faisal.

Wat is er beter dan samen te feesten én te fietsen? Juist. Bijna niets. Daarom organiseert Studio Brussel op autoloze zondag in Gent de allereerste Velorave! Met Eva De Roo als enthousiaste motivator en onder begeleiding van de opzwepende beats van Faisal fietsen & feesten we samen dwars door de kuip van Gent en trekken we langs de mooiste plekjes van de stad met zicht op de drie torens, Leie en heel veel groen. Afspraak op 22 september om 15u op de fly-over van Gent.

Radio2 Surplace

In de week van de mobiliteit organiseert Radio2 opnieuw Radio2 Surplace. Ze zetten hun luisteraars aan om hun fiets boven te halen en de auto in de garage te laten staan. Met de actie wil de zender aandacht vragen voor het woon-werkverkeer. Luisteraars die met de fiets naar het werk gaan en dit al surplacend vast kunnen leggen op beeld, maken kans op een mooie prijs.

Een fietscampagne, met steun van de Vlaamse overheid

Deze campagne past volledig binnen Hoppin, de Vlaamse mobiliteitsvisie die inzet op efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen.

Nick Arys, woordvoerder Departement Mobiliteit en Openbare Werken: “Er werd nog nooit zoveel gefietst in Vlaanderen. Uit onderzoek van 2022 blijkt dat de Vlaming al 18% van zijn verplaatsingen met de (elektrische) fiets doet. De ambitie is dat we in 2040 meer dan 30% van onze verplaatsingen met de fiets afleggen. Met Hoppin willen we dit stimuleren en zoveel mogelijk aanzetten om te kiezen voor duurzame verplaatsingen zoals de fiets. Daarom ondersteunen we ook deze fietscampagne van de VRT om een echte mentale shift te realiseren.”

Lisa Dupond

VRT Communicatie

 

 


 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met