"Kinderen van de Kolonie" en "Bij Debecker" winnen een Diversiteitstrofee

VRT behaalt zevende jaar op rij streefcijfers voor diversiteit

Voor het zevende jaar op rij reikt de VRT diversiteitstrofeeën uit aan haar interne en externe mediamakers. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt: Eén, Canvas, Ketnet, Informatie, Radio en Digitale toegankelijkheid. Een professionele jury - met vertegenwoordigers van GRIP vzw, de Vrouwenraad, Çavaria, het Minderhedenforum, de Vlaamse Ouderenraad en het Netwerk tegen armoede - kiest de winnaars. 

"Kinderen van de Kolonie" wint in de categorie Canvas

Na het spraakmakende Kinderen van de collaboratie presenteerde Canvas de gelijkaardige reeks Kinderen van de Kolonie, over een andere controversiële periode in onze geschiedenis.

"Een maatschappelijk relevant programma dat het verleden koppelt aan het nu, dat uitlegt waar de achterstelling van zwarte mensen in België vandaan komt. Het diversiteitsdebat over mensen met een migratieachtergrond kent onder meer hier zijn wortels. De makers schuwden het onderwerp racisme niet, en nodigden verschillende stemmen uit om het daarover te hebben, eindelijk ook de Congolese stemmen van betrokkenen en nazaten zelf aan het woord." aldus de jury van de Diversiteitsprijs.

Andere genomineerden in de categorie Canvas waren De Weekenden, Team Scheire en God woont in Berchem.

"De Klas" wint in de categorie Één

Één bracht in het najaar van 2018 een tweede seizoen van De Klas. Deze reeks werpt een blik op de leefwereld van de nieuwe generatie, met verrassende meningen, oprechte emoties en onvoorziene wendingen.

"In De Klas zien we diversiteit in verschillende aspecten. De leerlingen van de klas die in beeld komt zijn divers qua migratieachtergrond, sociaal milieu en geslacht, maar ook de mensen die voor de klas staan voor één dag hebben verschillende achtergronden." stelt de jury. "Het programma haalt stereotypen onderuit. Andere afleveringen gaan over andere zaken, en dat is een fijne afwisseling. "

In de categorie Één werden naast De Klas de volgende programma's genomineerd: Iedereen Beroemd, Vandaag over een jaar, Taboe en Gevoel voor Tumor.

"Ketnet Junior Idents" winnen diversiteitstrofee in de categorie Ketnet

Ketnet Junior lanceerde in het najaar van 2018 heel wat nieuwigheden. Naast een nieuw logo werd ook de branding vernieuwd.

"In de spotjes die tussen de programma’s door worden uitgezonden heeft Ketnet Junior, de jongste telg van de Ketnet-familie, een mooie balans gevonden. De makers hebben bewust gezocht naar diversiteit in zowel de kinderen als in de onderwerpen. Ze tonen mooie scènes waarin gespeeld wordt met genderrollen, en een vader en zoontje met migratieachtergrond als vaste waarde bij het televisiemoment. Zonder in te zoomen op het diversiteitskenmerk passeren verschillende aspecten de revue. Zoals een meisje met een handicap aan de benen. Je merkt het nauwelijks op, omdat het zo inclusief gemaakt is."

Andere genomineerden in de categorie Ketnet waren: 4eVeR, Ketnet Koekenbak en Ketnet Musical.

"Bij Debecker" wint in de categorie Radio

Karolien Debecker nam in het najaar van 2018 het roer over van Jan Hautekiet in de ochtend op Radio 1. "Bij Debecker" is een interactief programma waarmee ze luisteraars een platform willen bieden.

"Jij zegt het, zo luidt de slogan van Bij Debecker. Daar houden de makers zich aan in dit programma: iedereen komt aan bod ongeacht leeftijd, geslacht, afkomst,... Diversiteit is er in zoveel vormen aanwezig. Ook onderwerpen over diversiteit worden niet geschuwd. Dat is de sterkte van Bij Debecker. Iedereen kan en mag aan het woord komen, over een eigen gekozen thema. “Niets over ons, zonder ons” wordt hier consequent toegepast."

In de categorie Radio waren de andere genomineerden: Urbanice (MNM), De Inspecteur (Radio 2), De vrienden van KRC Genk (Radio 2 Limburg) en De sporen van Claus (Klara).

"De Ochtend" wint met zijn zomergasten in de categorie Informatie

Deze zomer liet Radio 1 tijdens De Ochtend iedere dag een topvrouw aan het woord. Els Aeyels ontving onder meer deze gasten: Fien Troch, Chris Van Den Wyngaert Marianne Thyssen en Bambi Ceuppens .

"De keuze om consequent elke ochtend een topvrouw aan het woord te laten, en dat de hele zomer lang, was controversieel voor sommige luisteraars en critici. De Ochtend maakte hiermee een sterk statement. De redactie zocht én vond meer dan 40 vrouwen die met gezag kwamen spreken over de meest uiteenlopende topics."

Andere genomineerden in de categorie Informatie waren: Mijn Verhaal (VRT NWS), Sporza op zondag (Sporza) en Dag van de Dans (VRT NWS).

"VRT NU" wint in de categorie Digitale Toegankelijkheid

De vijf genomineerde VRT websites (VRT NU, Sporza, De Sporza WK pronostiek, VRT Taal en VRT NXT) en de 2 genomineerde VRT apps ( VRT NU en Sporza) werden op hun digitale toegankelijkheid of gebruiksvriendelijkheid getest. VRT NU kreeg zowel voor de website als de app lovende woorden van de jury.

"Zonder een overdaad aan informatie op één pagina te plaatsen, heeft VRT NU met een logische en eenvoudige opbouw, vlotte navigatie door duidelijke titels, koppen en knoppen de eer om zich dit jaar als winnaar te kronen. "

Bij de apps bleek een zelfde opbouw en structuur als die van de website de doorslag te geven. De volgende quote van een jurylid vat dit mooi samen: ​

“ De app is onlangs vernieuwd en dan moest ik er even mijn weg terug in zoeken, maar alles is perfect gelabeld, overzichtelijk. Een waar voorbeeld.”

"Taboe" wint de publieksprijs

Alle mediamakers die voor de VRT werken konden stemmen op de genomineerden. Ze hebben massaal gestemd en Taboe kwam als overduidelijke winnaar uit de bus.

In Taboe wil Philippe Geubels lachen met mensen waar je eigenlijk niet om mag lachen. Iedere week nodigt Philippe een viertal gasten uit in zijn vaste vakantiehuis in Westouter: mensen met een ongeneeslijke ziekte, mensen met een fysieke beperking, blinde en slechtziende mensen, mensen met obesitas, mensen in armoede, holebi’s, mensen met een andere huidskleur, en mensen met een psychische kwetsbaarheid. Hij luistert naar hun verhalen en gevoeligheden, zo leren we deze mensen beter kennen.

Diversiteitsmonitor: VRT haalt opnieuw doelstellingen

Voor het zevende jaar op rij haalt VRT de doelstelling vastgelegd in de beheersovereenkomst, dat wijst de diversiteitsmonitor uit (zie tabel hieronder voor meer details). In 2018 kwam het aandeel van vrouwen op televisie op 38,8 procent, nieuwe Vlamingen* op 8,0 procent, ouderen op 3,9 procent en 1,1 procent personen met een handicap. VRT behaalt beste totaalscore van de afgelopen jaren op het vlak van vrouwen aan het woord, dit was voornamelijk te danken aan non-fictie. Op het vlak van etnisch-culturele diversiteit zien we een kleine terugval na een sterk 2017. Ketnet haalde het hoogste aantal vrouwen en nieuwe Vlamingen in beeld.

*Nieuwe Vlamingen hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15.
*Nieuwe Vlamingen hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15.

VRT nadert gestaag de streefcijfers van 2020. De cijfers voor nieuwe Vlamingen overstijgen licht de streefcijfers van 2020. Op het vlak van vrouwen aan het woord is de VRT goed op weg om de cijfers te behalen. De VRT blijft echter ambitieus en wil blijven groeien in de representatie van een diverse samenleving.


Deze diversiteitsmonitor wordt uitgevoerd in opdracht van de VRT Studiedienst in samenwerking met Universiteit Antwerpen en de Universiteit van Amsterdam en meet programma’s van VRT-productie of Belgische productiehuizen op televisie.

 


Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met