Jury Diversiteitsprijs VRT: “De kwaliteit van beeldvorming diversiteit gaat er aanzienlijk op vooruit”

Nieuwe diversiteitsmonitor geeft aan dat VRT televisie doelstelling zesde jaar op rij haalt

Voor het zesde jaar op rij reikt de VRT diversiteitstrofeeën uit aan haar interne en externe mediamakers. In totaal worden er zeven trofeeën uitgereikt, voor digitale toegankelijkheid, nieuws, radio, televisie, radio, jong, creatief en de publieksprijs. De jury  (samengesteld met medewerkers van de Vrouwenraad, Minderhedenforum, Vlaamse Ouderenraad, Çavaria, Netwerk tegen armoede, GRIP) toonde zich in haar rapport zeer tevreden met de vooruitgang in de kwaliteit van de beeldvorming in het aanbod.

Wil je de winnaars te weten komen? Klik dan hieronder

Trofee digitale toegankelijkheid: De warmste week en VRT NWS-app

De jury van ervaringsdeskundigen koos ervoor om voor digitale toegankelijkheid twee initiatieven te bekronen omdat websites en apps nu eenmaal verschillende producten zijn.

“De inspanningen van het team achter De warmste week maken al verschillende jaren indruk”, zegt de jury van de Diversiteitsprijs. “Het team toont constant alertheid voor aandachtspunten die worden opgemerkt, deze zijn dan tegen de volgende editie aangepakt en opgelost. De website van De warmste week verdient dankzij hun motivatie en duurzame aanpak een trofee digitale toegankelijkheid.”

“Ook de makers van de VRT NWS-app verdienen een digitale toegankelijkheidstrofee. Deze app is een voorbeeld van eenvoud en gebruiksgemak, dit maakt deze app toegankelijk voor een heel brede doelgroep. Onder meer voor personen met een beperking vormt de VRT NWS-app een heel waardevolle aanvulling voor het nieuwsaanbod op radio en televisie.”

 

Trofee nieuws: ‘Twiftar’ van Amra Dorjbayar en Yasmina Vanoverschelde

De iftar de maaltijd die moslims nuttigen na zonsondergang tijdens de ramadan, jongeren delen dit moment op sociale media als ‘Twiftar’. Uit het juryrapport: “Reporters Amra en Yasmina benaderden dit jaarlijks wederkerend onderwerp op een actuele manier waarbij aangetoond wordt waar de vastenperiode, naast het gekende aspect, ook voor staat: samen vieren en delen in een sfeer van gezelligheid en verbondenheid. De vanzelfsprekendheid waarmee jongen mensen samen eten toont een samenleving die mee integreert.”

 

Trofee radio: ‘Dubbelbloed’ van Layla El-Dekmak en Karen Vandermeulen (Radio 1)

In de zomerreeks Dubbelbloed maken we kennis met de nieuwe stem Layla El-Dekmak. Elke week ontvangt ze een ‘dubbelbloed’: mensen die door hun familiegeschiedenis muzikaal beïnvloed zijn door twee of meerdere culturen. “Layla, zelf een ‘dubbelbloed’, gaat op ontdekkingsreis doorheen de muzikale en culturele invloeden van de gast. Muziek is de aanleiding om de volledige context van een persoon te schetsen, veel verder dan dat ene diversiteitskenmerk. Dit op een toon die ongedwongen en fris is.”

 

Trofee televisie: ‘4x7’ van Canvas en De chinezen

Deze reeks korte auteursdocumentaires toont een breed beeld van de maatschappij. De meest uiteenlopende onderwerpen komen aan bod in 4x7, vier korte documentaires van telkens zeven minuten. “Dit omdat de reportagemakers in hun omgeving, op zoek gaan naar mooie, sterke, en ontroerende verhalen die ze op een stijlvolle manier in beeld brengen. De diversiteit onder de verschillende makers uit zich dan ook in hun verhalen.”

 

Trofee jong: De Ketnetwrap

“Iedere dag is er Ketnet voor onze kinderen en iedere dag zijn er wrappers om hen te verwelkomen en te begeleiden”, is het juryrapport vol lof. “Tussen de programma’s zijn de wraps korte intermezzo’s waar soms op de programma’s wordt ingegaan of op de actualiteit. Hierbij worden ook alle diverse thema’s aangekaart en de gasten in de studio zijn telkens heel gemengd. Maar ze gaan nog een stapje verder: ze gebruiken diversiteit als vertrekpunt voor de gewone thema’s. Bijvoorbeeld op moederdag nodigen ze een gezin uit met twee mama’s in plaats van een traditioneel gezin.”

 

Trofee creatief: Iedereen beroemd

De jury laat zich opnieuw lovend uit over dit dagelijks programma dat de voorbije jaren al meermaals een diversiteitstrofee verdient: Iedereen beroemd slaagt er nu al een paar jaar in om met creatieve rubrieken uit te pakken. Waar blijven ze de energie halen om ons steeds te laten glimlachen bij warme televisie over gewone mensen! Een programma vol diversiteit-zoals-het-is waarvan je blij mag worden. Iedereen mag daarin beroemd zijn, zodat iedereen zich daarin kan herkennen.”

 

De Publieksprijs: Ghost Rockers

De Ketnet-reeks Ghost Rockers, een productie van Studio 100, wint de publieksprijs. Deze categorie bevat alle genomineerden (uitgezonderd die voor digitale toegankelijkheid) Alle mediamakers voor VRT, intern en extern, konden hiervoor stemmen, wat ze massaal gedaan hebben.

 

Diversiteitsmonitor: VRT haalt opnieuw doelstellingen maar blijft ambitieus

Voor het zesde jaar op rij haalt VRT de doelstelling vastgelegd in de beheersovereenkomst, dat wijst de diversiteitsmonitor uit (zie tabel hieronder voor meer details). In 2017 kwam het aandeel van vrouwen op televisie op 38 procent, nieuwe Vlamingen op 8,7 procent, ouderen op 3,7 procent en 1,1 procent personen met een handicap. Uit de monitor blijkt dat fictie een steeds betere afspiegeling van de samenleving geeft. Ketnet haalde het hoogste aantal vrouwen en nieuwe Vlamingen in beeld, en ook Thuis en Iedereen beroemd blijven toonaangevend. Nieuwe Vlamingen vinden ook steeds beter hun weg naar tv-programma’s als gasten.

De diversiteitsmonitor toont ook werkpunten aan: het aandeel van vrouwen en nieuwe Vlamingen in non-fictieprogramma’s is gedaald en mensen met een handicap en ouderen blijven aan de lage kant in beeld komen. Ervaring leert wel dat aanbevelingen als hefboom kunnen dienen, ze droegen eerder bij tot de toename van vrouwelijke quizkandidaten en recent nog een betere afspiegeling van de samenleving in fictiereeksen.

 

AANBOD VRT TELEVISIE

2012

2013

2014

2015

2016

2017

vrouwen (streefcijfer: min. 33%)

33,8%

36,6%

35,3%

38,0%

37,4%

38%

nieuwe Vlamingen (streefcijfer: min. 5%)

6,2%

6,8%

7,6%

8,6%

8%

8,7%

Deze diversiteitsmonitor wordt uitgevoerd in opdracht van de VRT Studiedienst in samenwerking met Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Universiteit van Amsterdam en meet programma’s van VRT-productie of Belgische productiehuizen op televisie.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met