Indrukwekkende cijfers met relevante content: Eén en Canvas bereiken dagelijks 2,6 miljoen Vlamingen
Geweldige winter voor Eén: opvallend goede score bij jongere doelgroep en algemeen marktleider
Maandag 3 april 2023 - De twee grootste televisienetten van VRT hebben een geweldig eerste kwartaal van 2023 achter de rug: Eén en Canvas bereikten samen dagelijks gemiddeld ruim 42% van alle Vlamingen (4+). Een indrukwekkend cijfer van 2,6 miljoen kijkers per dag, en dat met programma's die het verschil maken zoals Het verhaal van Vlaanderen, Restaurant Misverstand, 1985 en Onze natuur.
Eén bereikt meer dan ooit de jongere doelgroep met relevante en boeiende programma's. Dit blijft een uitgesproken ambitie. Eén is niet enkel met 33,2% marktaandeel (4+, Live+7; 1 januari tem 21 maart) met voorsprong de meest bekeken zender in Vlaanderen, maar het merk had afgelopen winter 24,1% marktaandeel bij de jongere kijkers (18 – 54 jaar) en behaalt zo zijn beste resultaat sinds 2018. Canvas blijft stabiel met 5,8% marktaandeel (4+, Live+7; 1 januari tem 21 maart).
Dat succes is te danken aan een aanbod dat diverser is dan ooit. Het verhaal van Vlaanderen bracht onze geschiedenis tot leven in bijna 1,8 miljoen huiskamers. Restaurant Misverstand raakte de Vlaming recht in zijn hart en haalt gemiddeld 935.499 kijkers: een heel mooi resultaat voor de uiterst relevante maar toch niet evidente thematiek van jongdementie. Onze natuur liet Vlamingen met andere ogen kijken naar de lokale fauna en flora, terwijl The greatest dancer van Vlaanderen (gemiddeld 670.006 kijkers) het hele gezin samen deed ontspannen. 1985 en Arcadia zorgen dankzij verschillende samenwerkingen voor sterke lokale fictie.
VRT MAX scoort
VRT MAX mikt expliciet op jongeren met verschillende unieke programma's, en is daarnaast de digitale poort naar àlle VRT-content. Thuis blijft de populairste dagelijkse fictiereeks van Vlaanderen, met gemiddeld 1.168.152 kijkers, maar scoort ook op VRT MAX: daar zijn intussen al meer dan 10 miljoen videostarts voor het nieuwe seizoen. Nog meer goed nieuws van VRT MAX want de nieuwe reeks van Dertigers, met herkenbare verhalen rond de mijlpaal van die leeftijd, haalde daar intussen al 1.889.071 starts.
Lotte Vermeir, netmanager Een en Canvas: “We zijn heel blij dat de Vlaming ons aanbod kan smaken, van jong tot oud, met een gevarieerde mix van sterke vaste waarden en nieuwe titels, en dat op zowel Eén, Canvas als VRT MAX. Of het nu gaat over het overrompelende succes van Het verhaal van Vlaanderen, 1985 en Onze natuur, onze dagelijkse prettige afsluiters als Dertigers op Eén of de frisse satire van De ideale wereld op Canvas, een ding is zeker: we wisten onze kijkers te beroeren, te ontspannen, te raken. Ook de jongere doelgroep: het marktaandeel van Eén is daar het hoogste in vijf jaar tijd. We zijn daarnaast marktleider bij de oudere doelgroepen. We blijven er zo op inzetten om alle Vlamingen te bereiken en zo onze rol als publieke omroep voor iedereen op te nemen."
Historische reeks Het verhaal van Vlaanderen: piek in de kijkcijfers
Het verhaal van Vlaanderen zorgde voor een absolute piek in de kijkcijfers deze winter. Maar er is meer dan enkel goede cijfers: het programma met Tom Waes op Eén had ook impact buiten de huiskamers. Zo liet Museumpas weten dat de interesse voor de Vlaamse musea sterk gestegen is dankzij de reeks en merkten leerkrachten een hernieuwde interesse voor geschiedenis op bij hun leerlingen. Tien weken lang bracht Het verhaal van Vlaanderen de geschiedenis van ons grondgebied bij bijna 1,8 miljoen Vlamingen binnen (1.785.738 kijkers; marktaandeel van 52,1%) en deed verhalen uit het verleden herleven. Ook bij jongeren was het programma populair, met een marktaandeel van 49,1% (18-54; Live+7).
1985 voert tal van kijkers mee naar jaren 80
Ook Vlaamse fictie scoort erg goed. 1985, met jonge talenten Aimé Claeys, Tijmen Govaerts en Mona Mina Leon in de hoofdrollen, was wekenlang hét gespreksonderwerp in Vlaanderen. Voor het eerst werkten VRT en RTBF samen voor een fictieproject voor volwassenen. 1985 brengt het verhaal van een zwarte bladzijde uit de gezamenlijke geschiedenis, dat alle Belgen aanbelangt. De gebeurtenissen ten tijde van de Bende Van Nijvel in de jaren 80 staan in het collectieve geheugen gegrift. Het project was dan ook een organische coproductie tussen de twee publieke omroepen, ontstaan uit het thema van de reeks.
Zowel lineair als via VRT MAX was de reeks een groot succes. 1985 bekoorde wekelijks gemiddeld 1.209.786 Vlamingen (marktaandeel 40,6%) en kon ook op heel wat jonge fans rekenen (marktaandeel 40,3%). Via VRT MAX werd de reeks druk bekeken met in totaal al 1.838.289 starts.
Arcadia zet nieuwe genre op de kaart
De gloednieuwe reeks Arcadia bewijst dat publieke omroepen kunnen wedijveren met internationale streamingplatformen. Voor de reeks sloeg VRT de handen in elkaar met het Nederlandse KRO-NCRV en de Duitse WDR en SWR, het Vlaamse productiehuis jonnydepony en Nederlandse producent Big Blue. Die samenwerking creëerde de ruimte om van Arcadia een grootschalige productie te maken.
De reeks, die zich in de nabije toekomst afspeelt, brengt het nieuwe genre near-fy naar Vlaanderen. De eerste twee afleveringen van Arcadia kunnen rekenen op gemiddeld 934.925 kijkers en het seizoen haalt intussen al 734.904 starts op VRT MAX.
Hernieuwde interesse voor lokale flora dankzij Onze natuur
Canvas prikkelde de kijker met zijn onderscheidende aanbod. Diverse eigen programma’s haalden topscores. Onze natuur (665.181, Canvas + herhaling op Eén) deed het uitstekend in de bioscoop, maar bereikte op televisie een nog veel groter publiek met meer uitgewerkte verhalen over de prachtige maar ook kwetsbare natuur in onze achtertuin. En moedigde ook heel wat mensen dankzij uitgestippelde wandelroutes aan om de lokale fauna en flora zelf te beleven.
Het derde seizoen van De weekenden (405.206, Canvas + herhaling op Eén) raakte kijkers met integere en authentieke verhalen over mensen tijdens een cruciaal jaar in hun leven. Met De ideale wereld (gemiddeld 233.939 kijkers, 11.1% marktaandeel) sloot Canvas de avond op een gedurfde en humoristische manier af.
Noot aan de redactie:
- Cijfers zijn 4+, Live+7 tenzij anders vermeld.
- Bron: CIM TV, CIM ONLINE VIDEO - door VRT
- Zender marktaandeel en bereik: CIM TV, Noord, Live+7, 17-24u, doelgroepen 4+ / 18-54 jaar. Bereik: 24u, minstens 10‘ gekeken, 1 jan – 21 maart
- Programma’s: CIM TV, CIM ONLINE VIDEO: Noord, 4+, 18-54j.: Rat#incl.: TV rating (Live+7) + Web rating (Preview+Live+28"), inclusief reruns. Marktaandeel: hoofduitzending.
- VRT MAX: Starts: Adobe Analytics