Iedereen mee op de digitale sneltrein

Iedereen mee op de digitale sneltrein

VRT en de Vlaamse overheid slaan de handen in elkaar voor meer digitale inclusie

Zaterdag 15 juli 2023 – De publieke omroep wil elke Vlaming helpen digitaal sterk te staan. Daarom breidt VRT het komende jaar haar aanbod rond digitale vaardigheden en mediawijsheid sterk uit, met de steun van de Vlaamse overheid.

Karen Donders, VRT-directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie: “VRT vindt het verhogen van digitale inclusie en mediawijsheid ontzettend belangrijk. Met dit initiatief doen we er werkelijk alles aan om mensen wegwijs te maken in de digitale wereld. Ook en graag met onmisbare partners zoals Mediawijs.”
Bart Somers, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen: “Door samen te werken met VRT kunnen we veel mensen bereiken. Dat is nodig. Een op de twee Vlamingen is digitaal kwetsbaar. Daarom willen we als overheid zoveel mogelijk Vlamingen betrekken en hen actief de nodige hulpmiddelen aanbieden. Op een laagdrempelige manier.”

Gids voor elke Vlaming

Ongeveer 40 procent van de Vlamingen heeft beperkte digitale vaardigheden, 1 op de 2 Vlamingen is digitaal kwetsbaar. Zo blijkt uit een studie van de Koning Boudewijnstichting. In onze sterk gedigitaliseerde samenleving loopt een steeds groter deel van de Vlaamse bevolking achterop met zijn digitale vaardigheden. Een grote, maatschappelijke uitdaging.

VRT zet zich actief in om Vlamingen van alle leeftijden door de digitale wereld te gidsen, want ze wil er zijn voor iedereen. Toegankelijkheid en inclusie behoren tot de stokpaardjes van de publieke omroep. VRT maakt dat waar door de Vlaming bewust te maken, te informeren en motiveren, het taboe te doorbreken en door dienstverlening.

In de strijd tegen digitale uitsluiting stelt VRT in de eerste plaats alles in het werk om haar eigen digitale platformen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Maar ze zet ook actief in op de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij de brede bevolking. De publieke omroep houdt de vinger aan de pols en wil een gids zijn, actief helpen door digitale toepassingen te tonen en oplossingen te bieden. VRT maakt haar aanbod over digitale inclusie in nauw overleg met Mediawijs, het Vlaams kenniscentrum inzake digitale inclusie en mediawijsheid.

Ook de Vlaamse overheid wil de digitalisering van Vlaanderen een forse duw in de rug geven, met het actieplan ‘Iedereen Digitaal’. Hiervoor werkt ze onder andere samen met lokale besturen en sociale partners. Daarnaast wordt er ook veel belang gehecht aan mediawijsheid. De overheid neemt de nodige initiatieven om iedereen te helpen om digitale technologie en media actief, creatief, kritisch en bewust te gebruiken en te begrijpen om deel te nemen aan onze maatschappij.

Minister Bart Somers maakt, in samenwerking met minister Benjamin Dalle, 2 miljoen broodnodige extra middelen vrij waarmee de publieke omroep aan de slag kan. Daarnaast investeert VRT zelf al 2 miljoen in dit uiterst belangrijke project.

Bart Somers, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen: “Digitalisering zorgt voor immens veel mogelijkheden. We zien echter dat niet iedereen makkelijk kan functioneren in een digitale wereld. Daarom zetten we vanuit Vlaanderen onze schouders onder dit project. Mensen zullen op een laagdrempelige manier kunnen bijleren over digitalisering. Zodat iedereen bijvoorbeeld kan bankieren via de smartphone.”
Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding: “Mediawijsheid is een cruciale vaardigheid. We willen dat Vlamingen in staat zijn om informatie te evalueren, de betrouwbaarheid ervan te beoordelen en op een verantwoorde manier digitale technologieën te gebruiken. Daarom is het een goede zaak dat VRT zich inzet om dit belangrijke onderwerp onder de aandacht te brengen.”

Een oplossing voor elk probleem

Het komende jaar plant VRT, met alle creativiteit die ze in huis heeft, maar liefst 10 initiatieven die digitale inclusie bevorderen. Programma's, acties en evenementen waarmee de publieke omroep de digitale kloof een stukje kleiner hoopt te maken.

Ga je deze zomer op bezoek bij Radio2 Aan zee, aan de Belgium Pier in Blankenberge? Dan leer je zeker iets bij tijdens een leuk spel over digitale weetjes, in samenwerking met VRT MAX. Vooral over digitale mediaconsumptie krijg je heel wat informatie. Deze duurzame actie krijgt ook een plek op andere evenementen van de publieke omroep, zoals De Warmste Week.

Presentatrice Linde Merckpoel maakt een laagdrempelige, inspirerende en activerende reeks waarin ze op zoek gaat naar oplossingen voor allerlei problemen. Ook digitale. Haar video’s krijgen een plek op VRT MAX en zullen te zien zijn op VRT 1 en de sociale media.

Op VRT 1 komt er een kort infomagazine over nieuwigheden cybersecurity. Tim Verheyden maakt voor Canvas een documentaire over de impact van digitale technologie op mens en maatschappij. In het voorjaar van 2024 gaat het VRT 1-progamma Factcheckers met Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren en Thomas Vanderveken de digitale toer op.

Ook Radio2 en MNM bieden antwoorden op digitale vragen, onder andere in De Inspecteur en Generation M. Zelfs in winkels krijg je tips and tricks te zien, terwijl je boodschappen doet. En samen met Ketnet probeert Radio2 de Vlaming te mobiliseren om vrijwilligerswerk te doen als digihelper.

Deze initiatieven komen naast degene die VRT het afgelopen jaar al nam. Zo hielp Linde Merckpoel in Iedereen beroemd digitale struikelblokken op te lossen, in de rubriek ‘Silver Surfers’. En in de dagelijkse fictiereeks Thuis op VRT 1 zijn verschillende verhaallijnen rond het digithema verwerkt. Personages helpen elkaar bij het ontwikkelen van hun digitale vaardigheden.

In samenwerking met Mediawijs ontwikkelde VRT nieuw educatief videomateriaal. In de reeks Digiwatte? leggen VRT-gezicht Showbizz Bart en Kim Debrie van Radio2 op een eenvoudige manier uit hoe je kunt werken met diverse digitale toepassingen. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: ‘hoe e-mailen’, ‘hoe onlinebankieren’ en ‘hoe je online identificeren’. Deze video’s worden uitgezonden op VRT 1 en zijn ook te bekijken op VRT MAX. Er worden het komende jaar een hele reeks nieuwe filmpjes gemaakt.

Groot belang

Ieder jaar kiest de publieke omroep in haar aanbod een aantal speerpunten die publieke meerwaarde creëren. Het zijn de VRTRN-projecten (spreek uit als: vuurtoren). Ze dragen bij aan een momentum in Vlaanderen rond een specifiek thema en hebben een mobiliserende impact. VRT zet hier sterk op in, met verschillende merken, op heel wat zenders en platformen. Allerlei afdelingen werken hiervoor intensief samen. Naast digitale inclusie wordt er in 2023 gefocust op: de Muziekzomer, de aanloop naar het verkiezingsjaar en de Olympische Spelen in 2024, fietsbeleving en De Warmste Week. Daarnaast besteedt VRT ook extra aandacht aan technologie, wetenschap en innovatie.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT, bij de ondertekening van DigitAll, het charter voor digitale inclusie, op 17 september 2021: “Bij VRT investeren we de komende jaren volop in ons digitale aanbod, denk maar aan VRT MAX. Als publieke omroep doen we dit voor alle Vlamingen. Ook voor de mensen die nog wat angst voelen voor die digitale wereld, die er nog niet helemaal mee vertrouwd zijn. VRT kan voor hen de drempel verlagen.”
Bart Verbeeck VRT Communicatie

 

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos