Homo universalis wordt ‘Homo internationalis’: format verovert de wereld

Homo universalis wordt ‘Homo internationalis’: format verovert de wereld

Nu ook remake in Verenigd Koninkrijk, na eerder al in onder andere Nederland, Vietnam en Noorwegen

Donderdag 4 april 2024 - Het spelformat Homo universalis (internationale naam: 99 to beat), dat afgelopen zaterdag 30 maart startte aan het tweede seizoen op VRT 1, is bezig aan een wereldwijde veroveringstocht. Nadat het succesformat al werd gemaakt in Nederland, Duitsland, Zweden, Polen, Noorwegen en Vietnam is nu ook het Verenigd Koninkrijk gezwicht voor Homo universalis.

Homo universalis startte oorspronkelijk als een dagelijkse rubriek in Iedereen beroemd. Intussen werd het een op zichzelf staand programma op VRT 1, ook in de versies in het buitenland is Homo universalis een op zichzelf staand programma. In dit spelprogramma strijden 100 mensen in allerlei opdrachten tegen elkaar. Die opdrachten testen alledaagse vaardigheden, en gaan van rennen met een dienblad over het zo snel mogelijk uitrollen van een wc-rol tot het letterlijk zoeken naar een speld in een hooiberg. Na elke ronde moet de kandidaat die het slechtst presteerde, het programma verlaten. Wie nooit als laatste eindigde, wint dus en mag zich een jaar lang tot Homo universalis kronen.

Enkele jaren geleden werd de rubriek 'Homo universalis' een instant succes in het dagelijkse programma Iedereen beroemd:

Jo Dehennin, hoofdredacteur van Iedereen beroemd"Toen in 2017 tijdens een brainstormweekend enkele leden van de VRT 1-ploeg van Iedereen beroemd en productiehuis De Chinezen de eerste aanzet gaven tot wat vandaag gekend is als Homo universalis, geloofden we al dat het een sterk idee was. Maar we durfden enkel te hopen dat het zo'n succesvol en langlopend format zou worden. We droomden ook luidop dat het potentieel verder reikte en besloten een internationale trailer te maken. Die werd gesmaakt en het format werd in andere landen opgepikt om er volwaardige en primetime programma’s van te maken. We kunnen alleen maar trots zijn op de creativiteit en het harde werk van iedereen die hierbij betrokken is, en vandaag nog steeds het succes van Homo universalis bepaalt."
Lieven Vermaele, directeur Partnerships en Operations: "We zijn heel enthousiast dat Homo universalis in zoveel landen wordt opgepikt en we op deze manier onze Vlaamse creativiteit internationaal in de verf kunnen zetten. Doordat VRT investeert in originele ideeën van eigen bodem, kunnen deze concepten ook ergens anders een tweede leven krijgen. Dat is wat we met VRT Sales willen bereiken. Op die manier profiteert een ander land van de creativiteit en knowhow van onze Vlaamse makers. Onze Vlaamse originaliteit wordt internationaal aandachtig gevolgd. De inkomsten verbonden aan deze verkopen investeert VRT opnieuw in de productiesector om nieuwe concepten te bedenken, die op hun beurt hopelijk ook een tweede leven krijgen."
Simone de Pruyssenaere de la Woestyne, Director Sales & Acquisitions bij Primitives: "We zijn erg enthousiast over de komst van 99 to beat naar het Britse publiek. Het zeer vermakelijke format, gebaseerd op een eenvoudig maar overtuigend uitgangspunt, is de grootste troef. We kunnen niet wachten om deze nieuwe versie te zien en zijn ervan overtuigd dat het kijkers in het Verenigd Koninkrijk zal boeien en vermaken.”

Van Nederland over Polen tot het Verenigd Koninkrijk

Zonet kondigde het Verenigd Koninkrijk aan dat ze een eigen versie van het populaire spelformat zullen maken. Homo universalis loopt al negen seizoenen lang in Nederland, heeft vijf seizoenen in Polen en vier seizoenen in Duitsland. Het format maakte ook al de oversteek naar Zweden en Noorwegen en in Vietnam is een eerste seizoen in de maak. Noorwegen, Nederland en Duitsland werken momenteel nog aan nieuwe seizoenen van het programma. Er werd ook al in verschillende landen een VIP-versie gemaakt met bekende mensen.

Niet enkel internationaal wordt de reeks opgepikt of worden er speciale versies gemaakt. Ook in eigen land: zo maakte Ketnet al verschillende kinderversies genaamd Homo universalis Ketnet, waarin 25 kinderen het tegen elkaar opnamen.

Homo universalis: elke zaterdag om 20.50 uur op VRT 1 en VRT MAX.

Homo universalis is een format van VRT en productiehuis De Chinezen en werd herwerkt ​ door Talpa Networks tot een op zichzelf staand programma. De internationale distributie gebeurt door de Vlaamse distributeur Primitives.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos