"Hier is niks te zien, maar van alles te beleven"

"Hier is niks te zien, maar van alles te beleven"

Muziek en geluid zijn rode draad in nieuw programma Niks te zien

Donderdag 29 juni 2023 – VRT 1 werkt aan het gloednieuwe programma Niks te zien samen met productiehuis Roses are blue. Daarin trekt Karl Meesters – 43 jaar, gepassioneerd door muziek en slechtziend - eropuit met muzikanten op zoek naar specifieke klanken. Samen proberen ze de schoonheid van geluid te vangen.

Schoonheid in muziek 

Muziek en geluid vormen de basis door het programma, maar ook in het leven van Karl. Hij organiseert muziekevenementen waarbij hij veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de audio, zodat iedereen kan genieten van een memorabele muziekbeleving. Het idee voor Niks te zien werd samen met Karl vorm gegeven vanuit zijn passie voor muziek. 

Karl Meesters: "Tot mijn achttiende kon ik perfect zien, maar mijn zicht is beginnen af te nemen toen ik afstudeerde aan de universiteit, aan de vooravond van het echte leven. Niet goed kunnen zien, betekent ook dat je geen boek kan lezen, niet naar een schilderij of een film kan kijken. Je moet op zoek gaan naar schoonheid op een andere manier, voor mij was dat muziek."
Frederik Delaplace, CEO VRT: "De voorbije jaren hebben we als publieke omroep fors ingezet op inclusie en representatie, zodat elke Vlaming zich in onze programma's kan herkennen. In Niks te zien maakt Vlaanderen straks kennis met Karl: een Brusselaar met een innemende persoonlijkheid, vader, concertorganisator en slechtziend. Maar bovenal: heel gepassioneerd door muziek. Het programma is vanuit die liefde ontstaan. Ik kijk ernaar uit om door Karl te worden meegenomen op dit avontuur. VRT wil op die manier programma's brengen die het verschil maken, een van de kerntaken van de publieke omroep." 

"De kijker meenemen in onze wereld"

In Niks te zien probeert Karl de schoonheid van geluid te vangen. En dat doet hij niet alleen: hij gaat op reis met muzikanten, op zoek naar specifieke klanken.

Karl: "Muzikanten delen mijn passie voor het auditieve, ze zijn dus een logische match. Met dit programma hoop ik mensen mee te nemen in die ervaringen, hen te ontroeren, te inspireren én te doen lachen. We kunnen de kijker echt meenemen in onze wereld. Want hier is niks te zien, maar van alles te beleven."

In het dagelijkse leven is Karl concertorganisator met zijn eigen organisatie rien à voir, en lifecoach. Dit is het eerste televisieprogramma waar Karl aan meewerkt en in te zien zal zijn. 

Karl: "Ik heb veel vertrouwen in de makers: ik prijs me gelukkig dat ik mij in dit project mag smijten met mensen die top zijn in hun vak en kijk uit naar een inspirerende samenwerking. VRT is de juiste partner om veel mensen te kunnen bereiken met deze boodschap."

De startdatum van Niks te zien wordt later bekendgemaakt.  

Niks te zien is een programma van Roses are blue voor VRT 1. 

Noot aan de redactie: op het Open Media platform van VRT vind je zo meteen een video waarin Karl het programma duidt.


Noot aan de redactie: Niks te zien komt ook aan bod in het Jaarbeeld van VRT. Daarin krijg je een blik achter de schermen van de publieke omroep, verhalen bij de cijfers en een blik op de toekomst. Je kan de longread van het Jaarbeeld via deze link lezen.

Karl Meesters © VRT
Karl Meesters © VRT

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos