Google financiert project van VRT, NewsMonkey en iMinds

Providence+, een project van VRT, NewsMonkey en iMinds, krijgt financiering van het Digital News Initiative Innovation Fund van Google. Het project heeft als doel middelen te ontwikkelen waarmee het mogelijk is de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren.

Google heeft voor een totaal van 27 miljoen euro de eerste financieringen toegewezen aan 128 Europese mediaprojecten in het kader van het Digital News Initiative Innovation Fund. Voor België gaat het om 2,26 miljoen euro voor zes projecten. Met het fonds wil Google innovatie in de Europese mediasector stimuleren. Providence+, het project dat VRT, NewsMonkey en iMinds samen indienden, werd geselecteerd uit 1.200 projectvoorstellen. 

Belangrijke stap in digital first-nieuwsstrategie

Dankzij Providence+ kan de nieuwsstrategie van VRT en NewsMonkey beter afgestemd worden op de digitale platformen, met een beter bereik op de eigen nieuwswebsites, sociale media en mobiele platformen als doelstelling. Het project wil een antwoord geven op vragen als ‘welke verhalen werken het best op welk platform en welk moment?’, ‘wat is de ideale strategie om nieuws te verspreiden op sociale media-kanalen en eigen platformen?’ en ‘hoe groot zal het bereik van een artikel twee uur na publicatie zijn?’ 

"Dit project zal de overgang naar een digital first-strategie zeker versnellen. Onze journalisten zullen toegang krijgen tot instrumenten die cruciale inzichten geven in hoe we ons publiek kunnen bereiken via het juiste kanaal en op het juiste moment."
Emmanuel Rottey, hoofdredacteur Nieuwsgaring & Online

Samenwerking tussen private en publieke sector

Voor het project werkt VRT samen met iMinds en NewsMonkey. Die laatste zal instrumenten ontwikkelen om de impact van virale content te verhogen en te verbeteren. Dankzij de tools krijgt de redactie een beter zicht op het optimale tijdstip van publicatie en een verbeterde strategie voor locatiegebaseerde distributie.

"Dankzij het Google innovatiefonds kunnen we een technologische stap vooruit zetten. We geloven dat sterke storytelling en journalistieke kunde versterkt worden door instant feedback op basis van technologie. Wil je een mediabedrijf uitbouwen voor de 21ste eeuw, dan moet je de technologische ontwikkelingen omarmen, en dat is wat we precies doen met deze samenwerking. En meer nog, dit project bewijst dat de private en publieke sector samen grootse dingen kunnen doen."
Wouter Verschelden, uitgever van NewsMonkey

Over Providence+

Providence+ bouwt verder op de resultaten van Providence, een onderzoeksproject uit 2014-2015, wat ook een samenwerking was tussen VRT, NewsMonkey en iMinds en uitgevoerd met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen."

"Binnen het iMinds-project Providence hebben we algoritmes ontwikkeld die accuraat voorspellen wat de viraliteit en consumptie van online nieuwsartikels in de nabije toekomst zal zijn. Binnen Providence+ gaan we nu nog een stap verder door aan de hand van geavanceerde machine learning technieken de optimale online publicatiestrategie voor een volledige nieuwsdienst te voorspellen."
Professor Piet Demeester, iMinds

Pieter Van Eyndhoven

Perscoördinator, VRT

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met