Skip to Content
Gloria Monserez, Wanne Synnave, Sven Pichal en Camille Dhont bundelen krachten in nieuwe STIP IT-actie tegen pesten

Gloria Monserez, Wanne Synnave, Sven Pichal en Camille Dhont bundelen krachten in nieuwe STIP IT-actie tegen pesten

Camille Dhont zorgt met Diamant voor een gloednieuw themalied

Vrijdag 4 februari 2022-  Vandaag werd een gloednieuwe editie van STIP IT gelanceerd. Daarvoor werkt Ketnet voor het eerst samen met MNM en Radio 2. Want niet alleen kinderen en jongeren maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag. En pesten aanpakken, dat doe je niet alleen.

De gezichten van de nieuwe campagne zijn zangeres en actrice CAMILLE (#Likeme), Ketnet-wrapper Gloria Monserez, MNM-Dj Wanne Synnave en Radio 2-Inspecteur Sven Pichal. Daarnet maakte CAMILLE ook meteen het nieuwe themalied, ‘Diamant’, bekend. Dat nieuws bracht ze live in primeur tijdens de Radio 2 Bene Bene 1000 (op Radio 2 Bene Bene op DAB+) en bij Bouger Bouger op MNM.  

"Zowel jong als oud krijgt ooit te maken met pesten of is getuige van pestgedrag. Daarom bundelen we onze krachten om samen met kinderen, jongeren en volwassenen de strijd tegen pesten aan te gaan. Zet de vier stippen of overtuig iemand in je omgeving om de vier stippen te zetten. Want pesten stop je niet alleen!" CAMILLE, Gloria, Wanne en Sven

Met STIP IT willen Ketnet, MNM en Radio 2 pesten een halt toe roepen. De drie VRT-merken werken samen om op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om zich te engageren tegen pesten. Sinds de start van het initiatief is STIP IT uitgegroeid tot een vaste waarde in Vlaanderen, waarbij Ketnet en nu ook MNM en Radio 2 kinderen, jongeren en volwassenen willen verbinden en in beweging zetten.

Story image

STIP IT

Al sinds 2012 houdt Ketnet jaarlijks een mobiliserende actie om kinderen te sensibiliseren en te inspireren om niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 deed Ketnet dat met De Move tegen Pesten. Door alle kinderen te mobiliseren om samen te dansen en te zingen tegen pesten. Maar omdat de strijd tegen pesten niet enkel door kinderen kan gevoerd worden, vond Ketnet het belangrijk om ook zo veel mogelijk volwassenen te bereiken. Daarom werd de actie omgevormd tot STIP IT. Sinds 2018 worden de vier stippen ingezet. Eerst met boegbeeld Tinne Oltmans en nadien Sarah Mouhamou en Nora Gharib. De Ketnet-campagne tegen pesten ging viraal en de vier stippen zijn sindsdien een krachtig symbool tegen pesten.

Elke stip heeft een betekenis en is gelinkt aan een engagement. Ze geven kinderen en volwassenen houvast in hoe met pesten om te gaan.

De 4 engagementen zijn de volgende:

  1. Ik vind pesten niet oké, en zal er nooit aan meedoen.
  2. Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  3. Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
  4. Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Maar ook het woord ‘stip’ zelf, kreeg een mobiliserende betekenis, samen vormen de vier letters een duidelijk engagement: STIP = Samen Tegen Iemand Pesten.

De Vlaamse week tegen pesten

De Vlaamse week tegen pesten is een jaarlijks weerkerend initiatief van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, in samenwerking met Ketnet, Radio 2, MNM en WAT WAT. De actie vindt dit jaar al voor de tiende keer plaats. De Vlaamse week tegen pesten wordt telkens georganiseerd in de week voorafgaand aan de krokusvakantie, dit jaar van vrijdag 18 februari tot vrijdag 25 februari. Kinderen, leerkrachten, scholen, jeugdbewegingen, sportverenigingen... zetten allemaal hun beste beentje voor om pesten een halt toe te roepen. Die week gaat extra aandacht naar al deze waardevolle initiatieven. Via de organisatie van de Vlaamse week tegen pesten biedt het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten alle betrokkenen een platform om hun initiatieven aan de buitenwereld te tonen.

Elise Vandevenne Communicatieverantwoordelijke Ketnet en MNM, VRT

 

 

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. De VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. De VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan de VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. De VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. De VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos