Skip to Content
Generation What?: VRT wil weten wat 18-34-jarigen echt bezighoudt

Generation What?: VRT wil weten wat 18-34-jarigen echt bezighoudt

Op maandag 11 april gaven veertien omroepen uit twaalf Europese landen, waaronder de VRT, het startschot van Generation What?, het eerste grootschalig en multimediaal onderzoek naar wat de generatie van 18-34-jarigen bezighoudt. Het project is opgebouwd rond een online enquête met 149 vragen opgedeeld in 21 thema's. Vlaams minister van Media en Jeugd Sven Gatz en VRT-jongerenadviseur Kathy Lindekens stelden het project vandaag voor.

Zelfportret

De bedoeling van het onderzoek is dat jongeren zelf laten weten wat ze belangrijk vinden in het leven. "We merken dat veel jongeren zich helemaal niet herkennen in het beeld dat onderzoekers over hen ophangen. Daarom laten we hen zelf zeggen wat ze belangrijk vinden en wat niet. De bedoeling is dus dat het resultaat een zelfportret wordt", legt Kathy Lindekens uit.

Vanaf vandaag kunnen jongeren tussen 18 en 34 jaar de enquête invullen. De vragen gaan onder andere over intimiteit, familie, werk, vrienden, samenleving, de toekomst, Europa... Sociologen uit de deelnemende landen analyseren de data vanaf de zomer en komen in november met de resultaten naar buiten. "Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk verschillende jongeren de enquête invullen, gaan we intensief mobiliseren via de sociale media. We dagen hen ook uit om live verslag uit te brengen via Facebook Live en Periscope. We gaan onder andere ook aanwezig zijn op festivals en tijdens voetbalmatchen..."

“Dit project is een mooie samenwerking tussen de openbare omroepen van 12 Europese landen,” stelt Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel: “Heel wat van onze jongeren zijn vandaag op allerlei vlak maatschappelijk actief. Dit project zal ons in het najaar wellicht ook een mooi beeld geven over hoe Vlaamse en Brusselse jongeren – via hun eigen bevindingen - te positioneren vallen in vergelijking met hun Europese leeftijdsgenoten. Ik ben benieuwd welke conclusies we daaruit kunnen trekken en wat ik hiervan kan meenemen in mijn beleid.”

Jongerenredactie

Op generation-what.be kunnen jongeren meer dan enkel het invullen van de vragenlijst. Ze kunnen er onder andere in realtime de laatste statistieken bekijken op basis van de al ingevulde enquêtes. Zo kunnen Vlaamse jongeren bijvoorbeeld ontdekken hoe hun leeftijdsgenoten uit Tsjechië, Spanje of Wales over hetzelfde thema denken. 

Per deelnemende omroep zal ook een redactie aan de slag gaan om de lokale website te voeden met video's, blogposts en andere content, en zo het debat aan te zwengelen. VRT pakt dit extra participatief aan: vanaf vandaag tot eind september zullen in totaal veertig stagestudenten met de enquêtevragen aan de slag gaan op de site en sociale media. 

MNM

Gedurende zeven weken neemt Karolien Debecker ‘Generation What’ mee in haar programma Generation M. Elke dag overloopt ze met enkele jongeren een aantal vragen uit de enquête tijdens het laatste uur van haar show. Op maandag nodigt ze zelfs een volledig jeugdhuis uit… Samen leggen ze één van de thema’s uit de enquête volledig bloot. Generation M is het late night jongerenprogramma op MNM. Geen betere plek dus, om samen met het MNM-publiek deze enquete in te vullen.

 

Dit zijn de deelnemende landen en omroepen:

België (VRT & RTBF)
Duitsland (BR, SWR & ZDF)
Frankrijk (France Tévélvisions)
Griekenland (ERT)
Ierland (RTÉ)
Italië (Rai)
Luxemburg (a_BAHN & Eldoradio)
Nederland (BNN-Vara)
Oostenrijk (ORF)
Spanje (RTVE)
Tsjechische Republiek (CTV & Cesky Rozlas)
Wales (S4C)

 

Contacteer ons
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos