Skip to Content

Door samenwerkingen geeft de VRT een megafoon aan grote en kleine evenementen in Vlaanderen

De openbare omroep vraagt geen geld voor radioverslaggeving

In de kranten van De Persgroep staat te lezen dat de VRT-radionetten geld vragen voor verslaggeving. Dit is niet juist. Onze redacties, en zeker onze nieuwsredactie, werken volledig onafhankelijk. Wat onze radio’s wel doen is samenwerkingen aangaan met organisaties om een speciale live-uitzending met publiek op poten te zetten. Dat kost meer dan een uitzending in de studio en die extra kosten delen we met de betrokken organisatie.

Iedereen heeft hier profijt bij: de organisatie krijgt veel belangstelling voor haar evenement, ons radionet kan een bijzondere uitzending maken, en de aanwezige luisteraars beleven een evenement en maken zo die uitzending mee. Op deze manier bezorgen we culturele organisaties een megafoon naar heel Vlaanderen, zo krijgen ze meer slagkracht voor hun evenementen. Dit doet de VRT al sinds de jaren 1980 met roemruchte programma’s als Te bed of niet te bed en Radio Rijswijck.

“VRT radio sluit al vele jaren samenwerkingen af met partners, waarbij vanop locatie wordt uitgezonden. Dat is niks nieuws. Het is een wederzijds engagement om samen iets te doen. Want in contact komen met ons publiek en mensen samenbrengen, dat zit in het DNA van alle VRT-radio’s”, legt radiomanager Els Van de Sijpe uit. De VRT maakt hierbij gebruik van duidelijke regels die in ons programmacharter, zeg maar ons intern reglement, staan: We gaan telkens na of de missie, waarden en handelwijze van onze partners stroken met de missie, waarden en handelswijze van de VRT en we werken samen met een brede waaier aan partners zonder favoritisme.

 Waarom kost op locatie gaan geld?

Radio op locatie maken dat kost meer dan in de studio en die extra kosten delen we met de betrokken partner. “Het gaat bijvoorbeeld om de extra kosten voor verbindingslijnen, verplaatsingen, ontvangst van het publiek, een geluidsinstallatie voor een live muzieksessie”, legt Els Van de Sijpe uit. “Er zijn kleinere en grotere samenwerkingen, waarbij er eigenlijk een ‘event’ op locatie wordt opgezet: met publiek, live sessies, beleving ter plekke. Daardoor kan de tussenkomst van de partner variëren, al dan niet gecombineerd met inspanningen van de partner in natura zoals bijvoorbeeld een drankje voor het publiek.”

 Is de VRT dan nog wel onafhankelijk om zelf onderwerpen te kiezen?

Heel veel partners uit de muziek en of culturele sector of uit het middenveld stappen naar de VRT met een vraag tot samenwerking. “En elke redactie overlegt dan om te zien wat de meerwaarde van op locatie gaan is”, aldus Els Van de Sijpe. “We gaan pas over tot samenwerking wanneer wij er een goed gevoel bij hebben: het radiomerk creëert op een verfrissende manier een belevenis voor publiek en luisteraars, het publiek zit dicht bij de acties en de organisator ziet de radio ook graag bij zijn activiteiten. De overeenkomst wordt dan in een sluitende overeenkomst gegoten, waarin de redactionele autonomie expliciet gewaarborgd staat.”

Verloopt alles volgens de regels?

Deze samenwerkingen passen bovendien helemaal binnen de afspraken in onze beheersovereenkomst, ons contract met de Vlaamse overheid, daar staat: "de VRT maakt relevante culturele evenementen bereikbaar voor iedereen en behoudt onder meer via evenementen op locatie een rechtstreeks contact met de Vlamingen."

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos