Digitale Duik dompelt Vlaanderen onder in digitale wereld

Digitale Duik dompelt Vlaanderen onder in digitale wereld

VRT en Telenet zorgen dat iedereen mee is

Woensdag 3 april 2024 – De digitale wereld zit in een stroomversnelling. Nooit eerder was de zee aan mogelijkheden zo groot. Maar die oversteek is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom lanceren VRT en Telenet samen de Digitale Duik. De missie? Ervoor zorgen dat iederéén mee is. Van maandag 15 april tot en met zaterdag 1 juni strijkt de Digitale Duik vier dagen per week neer in een andere stad, zeven in totaal, om vragen te beantwoorden over technologische veranderingen en nieuwe tools. Via workshops en sessies duiken VRT en Telenet metersdiep in verschillende thema's. Van een crawl door de golven van AI en phishing, tot een vlinderslag in de zee van digitaal welzijn, sociale media en nog veel meer. Het initiatief maakt deel uit van een breder VRT-aanbod rond digitale inclusie, dat dit voorjaar nog te beleven valt bij Radio2, Radio 1, VRT 1, ​ MNM en Ketnet.

Samen naar meer digitale inclusie

Na een gelijkaardig vorig initiatief, de Radio2 digitour, gaven zo’n 300 000 Vlamingen aan dat ze zich niet langer alleen voelden in de digitale wereld. Met verschillende tips hielp het initiatief Vlamingen vooral kritisch omgaan met informatie. Daar zet de Digitale Duik  onder andere verder op in. En dat is nodig. Uit de digimeter blijkt dat er nog een duidelijke digitale kloof is op het vlak van toegang, vaardigheden en attitudes. Een groeiende groep – niet in het minst bij de jongeren – mist het zelfvertrouwen om die digitale versnelling te nemen. Eén op twee Vlamingen heeft ook het gevoel dat er op digitaal vlak te veel te snel verandert (bron: digimeter).  

Frederik Delaplace, CEO VRT: "Digitale inclusie is een grote uitdaging voor onze publieke opdracht, zeker nu niet alleen steeds meer mediaconsumptie, maar ook andere diensten richting digitale platformen verhuizen. Met de Digitale Duik, een samenwerking tussen VRT en Telenet, zetten we concrete stappen om te zorgen dat niemand achterblijft in het digitale tijdperk."
John Porter, CEO Telenet: "Met Telenet willen we iedereen helpen om voorop te blijven in het digitale tijdperk. We zijn blij dat we die ambitie samen met VRT verder kunnen waarmaken tijdens de Digitale Duik. Met deze samenwerking geven we niet alleen digistarters een duwtje in de rug, maar helpen we iedereen het potentieel van de digitale wereld verder te ontdekken. Ik ben fier op onze Telenet-experten die zich tijdens inspiratiesessies en adviesgesprekken zeven weken lang extra inzetten om iedereen mee op de digitale sneltrein te krijgen."  

Ontdek alles over AI, phishing, digitaal welzijn en meer

Zeven weken lang toert de Digitale Duik doorheen het land. Het evenement houdt met verschillende activiteiten halt in Mechelen, Hasselt, Oostende, Brussel, Leuven, Brugge en Antwerpen. Telenet-experten beantwoorden er vragen, geven persoonlijk advies en duiken in heel wat digitale thema’s. Die worden belicht in groepssessies met onder andere Bart Verbeeck, Kim Debrie en Sali Haidara. Dit zijn de thema's:  

  • Phishing - Hoe kan je jezelf beschermen op het internet?  
  • Digitale balans - Hoe bewaak je je digitaal welzijn? 
  • Het internet ontcijferd - Wat zijn de mogelijkheden van 4G, 5G, fiber en andere aspecten van het veelzijdige internet? 
  • AI - Hoe kan AI je leven gemakkelijker maken?  

Ook Radio2, MNM, VRT 1 en Radio 1 gaan dieper in op digitale inclusie tijdens de Digitale Duik.

Digihelpers – Radio2

Radio2 organiseert in de week van 22 april een actie waarbij ze Vlamingen wil aanzetten om digihelper te worden. Van 9:00 uur tot 12:00 uur hoor je Xavier Taveirne hierover in WinWin, Iedereen Digihelper. Het wordt een programma boordevol boeiende weetjes. Reporter Kim Debrie gaat met SOS Kim langs bij een luisteraar met een digitale vraag én brengt online verslag uit van de start van de Digitale Duik in Mechelen. Radio2 spits verzorgt dan weer drie live uitzendingen vanop de Digitale Duik in Hasselt.

Generation M – MNM

MNM organiseert elke week minstens één sessie speciaal rond jongeren en digitale inclusie, begeleid door een specialist. Ook Telenet-experten schuiven mee aan tafel. Onder andere sexting met Lotte Vanwezemael, phishing met Xavier Taveirne en fake news met Dorien Vanmeldert komen aan bod.  De sessie vindt steeds plaats op de Digitale Duik en is nadien te bekijken via VRT MAX. In de radiouitzending van Generation M wordt er 's avonds dieper ingegaan op het thema van de sessie.

Iedereen beroemd – VRT 1

In het dagelijks programma Iedereen beroemd lossen telkens twee kandidaten een alledaagse uitdaging op. De ene kandidaat is digitaal goed mee, de andere kandidaat moet het op een andere manier zien te volbrengen.

De Digitale Duik: vanaf 15 april, vier dagen per week in verschillende Vlaamse steden en Brussel. Het volledige programma staat op www.digitaleduik.be

Blijf op de hoogte van het aanbod rond digitale inclusie op VRT MAX.

Nikki Peeters Communicatieverantwoordelijke digitale inclusie

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos