De Warmste Week roept op tot actie voor 220 projecten rond onzichtbaar ziek zijn

Maandag 29 september 2025 - Vanaf vandaag kan heel Vlaanderen in actie komen voor De Warmste Week 2025. Dit jaar gaat het ingezamelde bedrag naar 220 projecten die zich inzetten voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Naast de fysieke of mentale pijn die ze ervaren, komt vaak ook het onbegrip en gebrek aan erkenning. Daarom willen VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns dit jaar het onzichtbare zichtbaar maken en iedereen aanmoedigen tot actie. Een verbindende campagnespot onthult wat vaak verborgen blijft en wil zo samen de dubbele last en pijn verlichten.

Samen verlichten we de pijn

Dit najaar zal De Warmste Week maar liefst 220 projecten ondersteunen die het leven van mensen met een onzichtbare ziekte verbeteren of het begrip en de bewustwording vergroten. De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op de website van de Koning Boudewijnstichting en op dewarmsteweek.be. Het ingezamelde bedrag gaat integraal naar het DWW-fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, waarmee concrete projecten financieel gesteund worden in 2026.

Brieuc Van Damme, CEO Koning Boudewijnstichting: "Onzichtbaar ziek zijn is geen onzichtbaar leed. Met De Warmste Week maken we het onzichtbare zichtbaar, en geven we erkenning, steun en hoop aan duizenden mensen. Samen met heel Vlaanderen bouwen we aan een samenleving die luistert, begrijpt en helpt."

De Warmste Week-ambassadeurs roepen iedereen op om vanaf vandaag acties te organiseren en registreren op dewarmsteweek.be. Hun eigen acties zullen de komende week bekendgemaakt worden via de sociale mediakanalen van De Warmste Week.

Ook De Warmste Schoolbus trekt opnieuw het land in om jongeren te inspireren tot actie. In november rijdt MNM-dj Laura Govaerts samen met een team enthousiaste content creators langs middelbare scholen in Vlaanderen. Op de speelplaats steken ze de handen uit de mouwen om samen te vlammen voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Je school registreren kan vanaf dinsdag 30 september via dewarmsteweek.be.

De Warmste Schoolbus © MNM

Berre brengt campagnelied van De Warmste Week 2025

Dit jaar brengt Berre een nieuw nummer uit voor De Warmste Week: 'How beautiful this life is'. Het nummer gaat over hoop, steun en het vinden van schoonheid in het leven, ook als het moeilijk is.

Berre: "Iedereen kent wel iemand die vecht tegen iets wat je niet ziet. Dat maakt het thema van De Warmste Week zo herkenbaar. Muziek helpt om die onzichtbare strijd voelbaar te maken. ‘How beautiful this life is’ moet raken, verbinden en hoop geven. Laat het een reminder zijn: steun begint bij luisteren. En samen kunnen we tonen dat het leven, ondanks alles, nog steeds mooi is.”

Met de warme steun van KBC 

Net als de vorige jaren engageert KBC zich als exclusieve hoofdpartner om De Warmste Week te ondersteunen en mee verder uit te bouwen.

Jurgen Vandervelde, directeur marketing & communicatie KBC: “Het thema van dit jaar raakt mij bijzonder. Ook bij KBC worstelen collega's namelijk met onzichtbare ziektes en het is soms moeilijk om steun te vinden voor iets dat je niet kunt zien. Ons partnerschap met De Warmste Week is de ideale manier om het verschil te maken, om mensen te verbinden, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Ik ben enorm trots dat Team Blue mee vlamt om het onzichtbare zichtbaar te maken. De Warmste Week leeft bij KBC!”

De Warmste Week vindt dit jaar plaats in het Cosmogolempark in Genk van donderdag 18 tot en met woensdag 24 december in Genk en is te volgen op VRT 1, Studio Brussel, MNM, Ketnet en VRT MAX.

Acties registreren kan vanaf nu via dewarmsteweek.be

Meer informatie over De Warmste Week 2025 is te vinden op dewarmsteweek.be.

Nikki Peeters

VRT Communicatie

Lisa Dupond

VRT Communicatie

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.vrt.be