Skip to Content
De Warmste Week ooit brengt 17 286 122 euro op voor 1986 goede doelen

De Warmste Week ooit brengt 17 286 122 euro op voor 1986 goede doelen

De Warmste Week 2018 zit erop. Het solidariteits- en sensibiliseringsproject van de VRT heeft nog nooit zó geleefd in Vlaanderen. Honderdduizenden Vlamingen hebben zich op een of andere manier ingezet voor De Warmste Week. In totaal organiseerden de Vlamingen 12 495 hartverwarmende acties voor 1986 goede doelen. Dat zijn gemiddeld 40 acties per Vlaamse gemeente. Daarnaast liepen 48 852 Vlamingen voor hun zelfgekozen goed doel op een van de Warmathons in Genk, Leuven, Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge. Samen liepen de Warmathon-deelnemers voor hun vzw’s 676 608 euro bij elkaar, een waanzinnig bedrag dat aantoont dat de Warmathon Vlaanderen – letterlijk en figuurlijk – in beweging zet.

De duizenden actievoerders die geld inzamelden en op de Warmathon liepen voor een zelfgekozen goed doel brachten samen al 17 286 122 euro op voor 1986 goede doelen. Nog nooit werden er meer goede doelen geholpen door De Warmste Week, en nog nooit was de inzet van Vlaanderen voor deze vzw’s zo massaal. Tijdens deze Warmste Week heeft dus iedereen écht voor iedereen gezorgd.

Floris Nieuwdorp (coördinator De Warmste Week):

"Wat De Warmste Week teweegbrengt aan solidariteit in Vlaanderen is uniek! Zo veel mensen die in actie komen of meedoen met de Warmathon, die allemaal heel bewust kiezen voor de problematieken en thema’s die zij belangrijk vinden. Dat heeft een waanzinnig zot bedrag opgeleverd, waar die 1986 goede doelen een jaar lang fantastische dingen mee kunnen doen."

De komende weken betaalt de Koning Boudewijnstichting al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen. Met deze fondsen kunnen de verschillende vzw's hun belangrijk werk voortzetten, en zo leeft De Warmste Week een heel jaar door in de samenleving.

Gerrit Rauws (directeur Koning Boudewijnstichting):

"Het geld dat voor hen verzameld wordt, is natuurlijk belangrijk, maar minstens even belangrijk is dat de vrijwilligers en de professionele medewerkers in al die organisaties de acties en de aandacht van De Warmste Week ervaren als een erkenning van de samenleving voor hun werk."

Music For Life

Music For Life, het initiatief van Studio Brussel voor De Warmste Week, trok voor de tweede keer naar het idyllische Wachtebeke. De afgelopen week bezochten meer dan 82 000 mensen het Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke om er te vertellen welk goed doel zij een warm hart toedragen en waarom. Dat leverde pakkende verhalen en momenten op die een grote indruk maakten op de presentatoren. Eva, Michèle en Otto-Jan waren een week lang dé megafoon voor alle actievoerders en verhalen in Vlaanderen.

Eva De Roo, Michèle Cuvelier & Otto-Jan Ham:

"Er zijn geen woorden voor om te beschrijven hoe pakkend en intens de verhalen zijn die we deze Warmste Week elke dag opnieuw gehoord hebben. De veerkracht en weerbaarheid van jong en oud die zich inzetten voor anderen is ontroerend om te zien. Het was echt ongelofelijk en indrukwekkend. Dit overstijgt gewoon alles!"

Tijdens Music For Life is muziek de rode draad. Ook dit jaar vroegen de Vlamingen massaal plaatjes aan. De vaste waarde van Music For Life is zonder twijfel The Flame. Ieder jaar steken tal van artiesten de tent in vuur en vlam tijdens een concert voor hun goede doel. Maar liefst zes topartiesten speelden een benefietconcert in The Flame: The Kooks, Bazart, Hooverphonic, Years & Years, Christine and the Queens en Jungle haalden elk 20 000 euro op voor een zelfgekozen goed doel. Met twee avonden Party For Life levert dat 160 000 euro in totaal op.

Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel)

"Wat een indrukwekkende week vol straffe initiatieven, pakkende emoties, en genereuze steun om nooit te vergeten. Dit is een ongezien signaal en een gigantische hartekreet van verbondenheid, veerkracht en hoop uit onze samenleving,  in een tijd waarin schijnbaar ieder op zichzelf leeft en de wereld harder wordt.  Als radiozender was het een privilege om dit te laten horen, zien en voelen."

De warmste radio en tv

Vandaag bundelden vier VRT-radionetten nog een dag lang samen hun krachten voor De Warmste RadioSofie Lemaire (Radio 1)Anja Daems (Radio 2) en Dorianne Aussems (MNM) presenteerden negen uur lang samen met de drie Music For Life-presentatoren Eva De RooMichèle Cuvelier en Otto-Jan Ham. Ook Ketnet heeft met de Ketnet Koekenbak de afgelopen weken maatschappelijke engagement aangewakkerd bij de lagere schoolkinderen in Vlaanderen. En het liftavontuur van Dieter Coppens en Kevin van het Eén-programma Down the road brachten met Down the snow het meest hartverwarmende verhaal van deze editie.

2019

Volgend jaar organiseert de VRT de zevende editie van De Warmste Week. Afspraak tijdens de week voor Kerstmis, van 18 tot en met 24 december 2019.
 

De Warmste Week 2018 in feiten en cijfers

17 286 122 euro totale opbrengst

1986 goede doelen

12 495 warme acties

48 852 deelnemers aan de Warmathon in 6 steden leverde 676 608 euro op

  • Genk: 5776 lopers
  • Leuven: 7977 lopers
  • Brussel: 5573 lopers
  • Antwerpen: 10 014 lopers
  • Gent: 10 972 lopers
  • Brugge: 8540 lopers

153 000 euro opbrengst Warmste Inpakpapier

325 080 euro opbrengst Ketnet Koekenbak

3 keer 1200 dolenthousiaste Koekenbakkers bij bedankingsconcerten van De KetnetBand in The Flame

82 000 bezoekers in Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke

6 keer The Flame en 2 keer een uitverkochte Party For Life brengt 160 000 op voor 8 vzw's

16 393 aangevraagde platen

Meest aangevraagde platen:

  1. “Shotgun” – George Ezra
  2. "Leef" – André Hazes Jr.
  3. "Spiegel" – Tourist LeMC ft. Raymond van het Groenewoud
  4. "Africa" – Toto
  5. "Leave a light on" – Tom Walker
Contacteer ons
Yasmine Van der Borght Communicatieverantwoordelijke De Warmste Week 2018, VRT
Yasmine Van der Borght Communicatieverantwoordelijke De Warmste Week 2018, VRT
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos