De Warmste Week 2025: 6.278 acties, 9.033.435 euro én 1 project al gerealiseerd voor mensen die onzichtbaar ziek zijn

Woensdag 24 december 2025 – Met 6.278 acties heeft De Warmste Week van VRT dit jaar maar liefst 9.033.435 euro opgehaald voor 220 projecten ter ondersteuning van mensen die onzichtbaar ziek zijn. Zeven dagen lang maakten MNM- en Studio Brussel-presentatoren Eva De Roo, Manu Van Acker, Dries Lenaerts en Kawtar Ehlalouch​ non-stop radio en televisie vanuit Het Warmste Huis in Genk. Ze ontvingen gepassioneerde actievoerders, luisterden naar aangrijpende verhalen en draaiden warme platen. Tegelijkertijd bundelden VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns de krachten met heel Vlaanderen om in revalidatiecentrum Pulderbos al 1 project van de 220 te realiseren op slechts 7 dagen tijd.

Dries Lenaerts: "Voor het eerst mocht ik deel uitmaken van het bijzondere project dat De Warmste Week is. Ik heb massa's bewondering voor al die mensen die hun verhaal gedeeld hebben over onzichtbaar ziek zijn. Dat dit een relevant thema is, heb ik in elk gesprek en elke actie gemerkt. En als Genkenaar ben ik stiekem toch wel aan het gniffelen en glunderen van trots. Deze week heeft me laten zien hoe groot onze gezamenlijke impact kan zijn: samen verlichten we écht de pijn."
Annabet Ampofo: "Met een bang hartje begonnen we aan iets dat we nog nooit eerder hadden gedaan bij De Warmste Week: een project realiseren op slechts 7 dagen tijd. De eerste ochtend begon met gietende regen. Maar de vrijwilligers stroomden binnen met zóveel warmte en motivatie! Elk met hun eigen verhaal. Om iets terug te doen voor het revalidatiecentrum waar ze zelf hebben verbleven of omdat ze gewoon vinden dat deze kinderen en jongeren het keihard verdienen. Mijn mond viel open van verbazing op die eerste dag. De Warmste Week heeft het weer bewezen: als we allemaal samenwerken kunnen we iets ongelofelijk magisch creëren."

De afgelopen week stonden zowel het Cosmogolempark in Genk als revalidatiecentrum Pulderbos in Zandhoven in vuur en vlam. De Warmste Optredens van onder anderen Berre, DIKKE, Oscar and the Wolf, Bazart en Pommelien Thijs in Genk brachten elke avond pure energie. Overdag vulden warme verhalen Het Warmste Dorp en Het Warmste Huis in Genk: meer dan 1.000 mensen vertelden er over hun actie, met een boodschap, met een herinnering - om zichtbaar te maken wat vaak onzichtbaar blijft. Meer dan 170.000 bezoekers zochten de warmte op van het Cosmogolempark. Ondertussen groeide in Pulderbos een speelboerderij dag na dag en staken honderden vrijwilligers, zorgteams en families de handen uit de mouwen.

Wim Dries, burgemeester stad Genk: "Wat een feest! Dat Genk een warme stad was, dat wist ik natuurlijk al lang. Maar nu hebben we ook aan heel Vlaanderen getoond dat Genk de warmste stad is! De vele acties die hier al maandenlang georganiseerd worden en de grote verbondenheid die ik daarbij gevoeld hebt, hebben mij enorm ontroerd. Grote dank aan de fantastische organisatie en alle helpende handen. Aan alle vrijwilligers, VRT en de stadsdiensten die het mogelijk maakten om elke dag op zo'n mooi, veilig en warm evenement samen te zijn. De straffe verhalen, de hartverwarmende acties en zo ontzettend veel bezoekers in onze stad. Hier ga ik nog erg lang van nagenieten!"

Elke avond zwaaide Niels Destadsbader de deuren open van Het Warmste Huis met een liveshow op VRT 1. Dagelijks bundelde hij in De warmste dag op VRT 1 en VRT MAX de hoogtepunten zodat niemand iets hoefde te missen van De Warmste Week. Ook Hallo Kroket! blikte elke avond live terug vanuit Genk om op een originele manier de Ketnetters die zich hebben ingezet voor De Warmste Week te bedanken.

De ingezamelde 9.033.435 euro realiseert 220 projecten rond onzichtbaar ziek zijn. Het volledige bedrag gaat integraal naar het DWW-fonds en wordt verdeeld door de Koning Boudewijnstichting. De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op de website van de Koning Boudewijnstichting en op dewarmsteweek.be. Naast meer begrip en erkenning zorgen deze projecten voor een tastbaar verschil in het leven van mensen die onzichtbaar ziek zijn.

Project 1: "Onwaarschijnlijk en wonderbaarlijk"

Dit jaar toonde De Warmste Week haar impact meteen door 1 van de 220 projecten al te realiseren tijdens de week zelf, met de hulp van heel Vlaanderen. Project 1 in Pulderbos was een race tegen de klok. Op amper 7 dagen tijd transformeerden ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns samen met 870 paar helpende handen het terrein van revalidatiecentrum Pulderbos tot een hartverwarmende, inclusieve speelboerderij met serre en moestuin. Er werd geschroefd, gezaagd, geplant en getekend met één doel: een plek creëren waar kinderen en jongeren kunnen herstellen én ontspannen in een groene, therapeutische omgeving.

Beni Kerkhofs, directeur zorg Pulderbos: "Onwaarschijnlijk en wonderbaarlijk wat hier op een week tijd in revalidatiecentrum Pulderbos gebeurd is door een dream team. Woorden schieten tekort en ik krijg er tranen van in de ogen… Wat een prachtige speelboerderij! We zijn hier allemaal overspoeld door een vloedgolf van warme helpende handen uit heel Vlaanderen. Onze inclusieve speelboerderij is nu al een fantastische plek van verbinding. En vanaf morgen kunnen de kinderen er naar hartenlust in spelen. Dankjewel, VRT en De Warmste Week, voor dit supermooie, geweldige Project 1!"

De Warmste Week bracht niet alleen mensen samen, maar maakte het thema van onzichtbaar ziek zijn ook tastbaar. Van duizenden acties tot hartverwarmende ontmoetingen: elke bijdrage, groot of klein, draagt bij tot meer (h)erkenning, hoop en ondersteuning. Het is een krachtig bewijs dat solidariteit geen abstract begrip is, maar een beweging is die het verschil kan maken.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "De Warmste Week toont dat wanneer we de krachten bundelen in Vlaanderen, we bergen kunnen verzetten. Het prachtige project in Pulderbos, de warme oproep van Hafsa waardoor meer dan 2.800 nieuwe stamceldonoren zich al gemeld hebben voor levensreddende hulp… Elke actie, elke gift en elk gebaar van steun maakt het verschil. Maar bovenal hebben we met z'n allen onzichtbaar ziek zijn bespreekbaar gemaakt en dat is geen geringe verdienste. Het is de kracht van VRT en De Warmste Week: mensen raken, in beweging brengen en samen échte impact creëren. Het hele jaar door."

Na een hartverwarmende week in Genk is het uitkijken naar de volgende editie van De Warmste Week, met de warme steun van KBC. Afspraak de week voor kerst in 2026.

De Warmste Week 2025 in cijfers

  • 220 projecten
  • 6.278 acties
  • 9.033.435 euro opbrengst
  • 9.851 aangevraagde platen
  • 146 uur live radio op MNM en Studio Brussel
  • 28 optredens op het dak van Het Warmste Huis
  • 870 paar helpende handen in Pulderbos
  • Meer dan 170.000 bezoekers in het Cosmogolempark in Genk
  • 7 meest aangevraagde platen (in willekeurige volgorde):
    • Effe Serieus – 'Baila de gasolina'
    • Suzan & Freek – 'Niemand'
    • Pommelien Thijs – 'Bel me als je thuis bent'
    • Journey – 'Don't stop believin'
    • Coldplay – 'Fix you'
    • Omdat Het Kan & Average Rob – 'On met la patate'
    • Xavier Rudd ​ – 'Follow the sun'

 

Lisa Dupond & Nikki Peeters

Communicatieverantwoordelijken De Warmste Week

Yasmine Van der Borght

Woordvoerder VRT

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.vrt.be