De Koningin Elisabethwedstrijd bij de VRT
Jubileumeditie voor zang - van 1 tot 12 mei op Canvas, Klara en canvas.be
“De menselijke stem kan schilderen wat de ogen niet kunnen zien”, zo luidt een Chinese wijsheid. Hoe waar dat is, zal eens te meer blijken in de negende editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang. Die gaat van start op dinsdag 1 mei, precies 30 jaar na het eerste zangconcours. Een jubileum dus.
Het concours wordt korter en compacter dan de vorige edities: de eerste ronde en de halve finale duren telkens twee dagen en de finale drie dagen. Op zaterdag 12 mei weten we wie de opvolger wordt van Hwang Su-mi, de Zuid-Koreaanse winnares in 2014. De VRT volgt de wedstrijd op de voet: vanaf de eerste ronde op canvas.be en vanaf de halve finale op Canvas en Klara, Klara.be en de Klara-app.
Op zondag 29 april vindt de loting plaats. Op dinsdag 1 en woensdag 2 mei geven 64 talentvolle jonge zangers en zangeressen daarin het beste van zichzelf: 43 vrouwen en 21 mannen uit 22 landen. Daar zijn ook zes Belgen bij. Canvas.be focust in deze fase op onze landgenoten. Op woensdag 2 mei weten we welke 24 zangers doorgaan naar de halve finale.
Die halve finale, op vrijdag 4 en zaterdag 5 mei, wordt integraal en rechtstreeks uitgezonden: de namiddagsessies op Canvas en de avondsessies op Canvas+ (op het kanaal van Ketnet). Vrtnu.be zendt alle sessies eveneens uit. Klara brengt de avondconcerten rechtstreeks, voorafgegaan door een samenvatting van de middagsessies. Lut Van der Eycken is gastvrouw op Klara én tijdens de avondsessies op Canvas+ en vrtnu.be. De middagsessies op Canvas en vrtnu.be worden gepresenteerd door Katelijne Boon. Zaterdagavond 5 mei zal blijken wie de 12 finalisten zijn.
De finale vindt plaats van donderdag 10 tot zaterdag 12 mei. De drie concertavonden zijn rechtstreeks te volgen op Klara, met Lut Van der Eycken en haar panel van experten. Bij Canvas worden de finaleavonden gepresenteerd door Katelijne Boon en Clara De Decker, eveneens bijgestaan door een panel van kenners en liefhebbers. De eerste twee finaleconcerten worden uitgezonden op Canvas+ (kanaal van Ketnet) en de derde op het eigen Canvas-kanaal. De uitzendingen worden gestreamd op vrtnu.be, waar ze een maand lang beschikbaar blijven.
Voor het eerst kunnen de kijkers de teksten van de aria’s volgen via teletekstpagina 888.
Ook Klara zorgt voor heel wat extra’s, onder meer een heuse Opera Top 50. En er is bovendien de Klara-app. Deze app is gratis beschikbaar voor iOS en Android. De uitzendingen kunnen via deze app ook in het buitenland gevolgd worden. Alle informatie kan je vinden op https://klara.be/de-klara-app’
DeZes|LesSix, een jongerenpanel van zes door zang gepassioneerde studenten, volgt de hele wedstrijd van nabij en deelt hun mening op sociale media en in de programma’s op radio en tv.
Zoals elk jaar bepaalt het publiek welke finalist de Canvas-Klaraprijs wint.
Meer informatie hieronder en in het bijgevoegde persdossier.
Voor interviews: interviews@vrt.be
“De menselijke stem is het mooiste instrument van allemaal, maar het moeilijkste om te bespelen.”
Richard Strauss
"De unieke schoonheid van elke stem, de fysieke inspanning die bij zingen hoort, de overrompelende overgave van al die jonge gedreven kandidaten en hun vermogen om een hele zaal in vervoering te brengen: het blijft me boeien.”
Katelijne Boon
“Dat de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd dit jaar samenvalt met het Eurovisiesongfestival, betekent voor mij een dubbel feest. Een beetje zoals Sinterklaas en Pasen op dezelfde dag!”
Clara De Decker
Jubileumeditie voor zang
De zangeditie van de Koningin Elisabethwedstrijd blaast dit jaar 30 kaarsjes uit en viert dus een jubileum. Het waren Gerard Mortier en José Van Dam die zang in 1988 voor het eerst op het programma zetten. Sindsdien is de wedstrijd voor een aantal diva’s de vliegende start van hun carrière geweest: denk maar aan de eerste winnares Aga Winska of aan de flamboyante Canadese contralto Marie-Nicole Lemieux.
Maar ook de Belgen scoren goed in zang. Zo behoorden Werner Van Mechelen, Anne Cambier, Thomas Blondelle, Jodie Devos en Chiara Skerath tot de 12 finalisten.
Nieuw dit jaar is dat de kijkers thuis de teksten van de aria’s mee kunnen volgen via teletekstpagina 888. Canvas werkt daarvoor samen met de officiële boventitelaar van De Munt, Jo Heyvaert. Een unicum in de geschiedenis van de Elisabethwedstrijd, een verrijking van de kijkervaring en een meerwaarde voor de beleving van het concours.
Net zoals vorig jaar zijn VRT en RTBF mediapartners én coproducenten van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ze werken dan ook nauw samen met de organisatoren zodat de kijkers, luisteraars of surfers de wedstrijd in optimale omstandigheden kunnen volgen.
Naar goede gewoonte belonen de kijkers, luisteraars en online bezoekers van Canvas en Klara hun favoriete finalist met de Canvas-Klaraprijs, een bekroning ter waarde van 2500 euro. De prijs wordt uitgereikt aan de kandidaat met de hoogste gemiddelde score. Punten geven kan van donderdagavond 10 mei tot en met zaterdagavond 12 mei via de websites van Canvas en Klara.
De Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas
De halve finale: integraal
Canvas zendt de halve finale (vrijdag 4 en zaterdag 5 mei) rechtstreeks en integraal uit vanuit Studio 4 in Flagey.
De namiddagsessies (15 tot 18 uur) zijn te volgen op Canvas en worden gepresenteerd door Katelijne Boon. Op vrijdag 4 mei krijgt ze daarbij de hulp van bas-bariton Werner Van Mechelen, die precies 30 jaar geleden laureaat was van de allereerste zangeditie van het concours, in 1988. Op zaterdag 5 mei is sopraan en voormalig KEW-kandidaat Anne Cambier te gast bij Katelijne.
Tijdens de avondsessies (20 tot 23 uur) neemt Canvas+ (op het kanaal van Ketnet) de presentaties van Lut Van der Eycken op Klara over. Ook Lut heeft telkens een gerenommeerde zanger te gast: op vrijdag 4 mei is dat de Vlaamse sopraan Hendrickje Van Kerckhove en op zondag 5 mei de Nederlandse bas-bariton Huub Claessens, die de derde laureaat was tijdens de eerste editie voor zang in 1988. Meer informatie over de gasten vindt u in het bijgevoegde persdossier.
In elke sessie komen zes kandidaten aan de beurt. Zij brengen een recitalprogramma van ongeveer 20 minuten, met maximum twee werken van dezelfde componist. De stukken worden met pianobegeleiding vertolkt.
Op zaterdagavond 5 mei worden de namen van de twaalf kandidaten bekendgemaakt die doorgaan naar de finale, van donderdag 10 tot zaterdag 12 mei in het Paleis voor Schone Kunsten.
De finale: rechtstreeks voor en achter de schermen
De eerste twee finaleavonden, donderdag 10 en vrijdag 11 mei, zijn live te volgen op Canvas+ (via het kanaal van Ketnet), telkens van 20 tot 23.00 uur. De laatste finalesessie op zaterdag 12 mei wordt rechtstreeks uitgezonden op het eigen Canvas-kanaal, vanaf 20 uur tot de proclamatie.
Voor de live omkadering van de finalesessies strijkt Canvas zowat overal neer in Bozar. De kijker wordt tijdens een avondvullend programma meegenomen op een boeiende trip voor en achter de schermen van de wedstrijd.
Katelijne Boon zit opnieuw in het hart van het gebeuren, in een tv-set vlakbij de loges. Daar ontvangt zij elke avond straffe en verrassende panelgasten. Clara De Decker maakt als vliegende reporter met haar vlotte en natuurlijke stijl de gangen van Bozar onveilig. Ze gaat op zoek naar bijzondere verhalen van mensen die dicht bij de wedstrijd staan. Ze praat met de finalisten over hun optreden. En ze gaat elke avond langs in de privé-loge van het jongerenpanel DeZes|LesSix.
Elke finaleavond treden vier kandidaten op. Tussendoor praat Katelijne met haar gasten. Het panel bestaat dit jaar uit een professionele zanger, iemand uit de culturele sector die affiniteit heeft met zang en een gepassioneerde liefhebber die vooral vanuit zijn buikgevoel spreekt. De gasten zijn: op donderdag 10 mei sopraan Lenneke Ruiten, auteur Daan Esch en KVS-dramaturg Tunde Adefioye; op vrijdag 11 mei sopraan Lore Binon, Jan Henric Bogen van Opera Ballet Vlaanderen en reporter Bart Verbeeck (Showbizz Bart); en op zaterdag 12 mei tenor Thomas Blondelle, pianiste Inge Spinette en de Vlaams-Turkse zangeres Melike Tarhan. Meer informatie over de gasten vindt u in bijgevoegd persdossier.
Wat maakt een zanger tot een grote charismatische persoonlijkheid? Welke persoonlijke kwaliteiten heb je nodig om uitgeroepen te worden tot de Eerste Laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd? Het panel evalueert de zangtechnische én de podiumprestaties. Maar ze leggen ook uit waarom juist die ene finalist hen zo geraakt heeft, wat de finesse van een uitvoering bepaalt en waarom juist die aria hen kippenvel bezorgt.
Daarnaast zijn er korte reportages. Zo krijgen we letterlijk een inkijk in de stembanden van Katelijne Boon. Of we duiken met operaregisseur Ivo Van Hove in zijn favoriete libretto’s zodat hij kan uitleggen hoe actueel deze verhalen nog altijd zijn, ook al werden ze soms eeuwen geleden geschreven. Er is ook een exclusief interview met de Amerikaanse sopraan Barbara Bonney. Zij baat in Salzburg een kledingwinkel met operajurken uit, ‘Bonney und Kleid’. En ze weet dus als geen ander hoe belangrijk het voorkomen van een zanger op het podium is.
Elke finaleavond luisteren we ook naar het onbevangen oordeel van het jongerenpanel DeZes|LesSix: drie Nederlandstalige en drie Franstalige (conservatorium)studenten die leven voor de klassieke zang. Zij laten het publiek vanaf de loting kennismaken met de boeiende wereld van jonge musici achter de schermen van de wedstrijd. Zij komen op plekken die je als kijker anders nooit te zien krijgt en ze ontmoeten fantastische muzikanten. Ze beoordelen elke avond de vier finalisten en beslissen mee welke aria’s van de kandidaten mee op de Itunes-playlist mogen komen. Heel de wedstrijd lang delen ze hun avonturen en ideeën uiteraard ook op canvas.be en via de sociale media (Facebook, instagram en Twitter). Meer informatie over DeZes|LesSix vindt u in bijgevoegd persdossier.
De finalisten worden begeleid door het Symfonieorkest van de Munt, onder leiding van Alain Altinoglu. Zij brengen drie tot zes werken naar keuze. Die moeten verschillen van de werken die ze in de halve finale hebben gezongen, en ze moeten worden gekozen uit een door de wedstrijdjury samengestelde repertoriumlijst. De kandidaten mogen maximum twee werken brengen van dezelfde componist. Op de laatste finaleavond maakt de jury rond middernacht de rangschikking van de eerste zes laureaten bekend.
Hoogtepunten en slotconcert
Daags na de finale, op zondag 13 mei om 21.05 uur, brengt Canvas een samenvatting van de muzikale hoogtepunten van de zes laureaten van de wedstrijd, gepresenteerd door Katelijne Boon en Clara De Decker. Zij trekken voor deze gelegenheid nog eens hun mooiste outfits aan in Bozar.
Het Slotconcert op maandag 4 juni vormt het sluitstuk van deze editie. Het concert van de eerste zes laureaten in Bozar is vanaf 20 uur rechtstreeks te volgen op Canvas+ (via het kanaal van Ketnet). De zangers worden begeleid door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Stefan Blunier. Gastvrouw is Katelijne Boon, die het aangename gezelschap krijgt van een van onze beste sopranen: Hendrickje Van Kerckhove (onder voorbehoud). Zij volgde voor Klara en Canvas het hele concours en is dus ideaal geplaatst om de kijker een laatste keer mee te laten genieten van de laureaten.
De presentatoren: Katelijne en Clara
Klara-presentatrice Katelijne Boon (52) viert dit jaar ook een jubileum: de Koningin Elisabethwedstrijd zang van 2008 was immers de eerste editie die zij op TV mocht presenteren. Ze volgde toen de legendarische Fred Brouwers op voor Canvas. Katelijne was meteen verkocht, nu 10 jaar geleden. “De unieke schoonheid van elke stem, de fysieke inspanning die bij zingen hoort, de overrompelende overgave van al die jonge gedreven kandidaten en hun vermogen om een hele zaal in vervoering te brengen, het blijft me boeien.”
De zangeditie doet haar hart telkens weer sneller slaan: Katelijne zingt zelf niet onaardig en stond recent nog op het podium voor de Johannespassie met niemand minder dan Thomas Blondelle, die tweede laureaat was in de Koningin Elisabethwedstrijd van 2011. “Zingen is een van de belangrijke dingen in mijn leven. Zelf kan ik het niet missen. Zingen doe je met je hele lichaam. Het geeft me energie, doet me de drukte van het bestaan vergeten en geeft mijn dag een gouden randje van ontroering en verrukking.”
Het is voor Katelijne elk jaar weer uitkijken naar de Koningin Elisabethwedstrijd, maar dit jaar toch weer dat tikkeltje meer.
Sinds 2002 werkt Katelijne bij Klara aan een scala van programma’s: van het opera- en belcantoprogramma Tosca tot het avondprogramma Tuin van Eden, van het vroege ochtendprogramma Klara wakker tot het middagprogramma De ambassadeurs. De laatste jaren presenteert ze elke zaterdagochtend op de voor haar zo typische, warme wijze De liefhebber, een programma waarin een centrale gast zijn liefde aan de klassieke muziek verklaart.
Voor Clara De Decker (27) wordt de finale-avond van de Koningin Elisabethwedstrijd dit jaar extra spannend. Clara droomde als kind namelijk van twee dingen: het Eurovisiesongfestival én de Koningin Elisabethwedstrijd presenteren. En dit jaar vallen die twee finales toch wel niet op dezelfde avond zeker. Benieuwd aan welke zangwedstrijd ze ‘twelve points’ gaat geven. “Dat de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd dit jaar samenvalt met het Eurovisiesong-festival, betekent voor mij een dubbel feest. Een beetje zoals Sinterklaas en Pasen op dezelfde dag!”
De stem, al dan niet klassiek geschoold, interesseert Clara mateloos: de Koningin Elisabethwedstrijd zang is haar favoriete editie: “Zangers hebben geen instrument, zij zijn hun eigen instrument. Dat maakt van hen de meest kwetsbare deelnemers van de Koningin Elisabethwedstrijd. Net daardoor kunnen ze mij het meest raken.”
Clara is dan ook dolblij dat ze dit jaar voor de tweede maal vliegende reporter mag zijn bij de Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas: “Vorig jaar was een fantastische ervaring. Er bestaat niets mooier dan omringd worden door zoveel gepassioneerde mensen, op en naast het podium. Ik kijk ernaar uit daar opnieuw deel van te mogen uitmaken.”
Clara is bij Klara vaak te horen tijdens de weekends (Klara Weekend). Ze doet ook regelmatig de hosting bij Eén: daar is ze een van de vaste zenderstemmen.
Niet alleen op televisie maar ook via de sociale media (Facebook en Twitter) kunnen we Katelijne en Clara volgen, vanaf de loting op zondag 29/4 tot de proclamatie van de finalisten op zaterdag 12 mei.
De Koningin Elisabethwedstrijd online bij Canvas
Ook online volgt Canvas volgt de Koningin Elisabethwedstrijd op de voet: via canvas.be, Facebook, Twitter en Instagram. Canvas.be streamt de halve finale en de finale, volgt het traject van de (halve) finalisten van de eerste tot de laatste noot, en gaat verder waar de televisie-uitzendingen stoppen. Ook VRT NU streamt alle uitzendingen én biedt ze online aan tot een maand na het concours.
Hoe de zes Belgen het er in de eerste ronde vanaf brengen, is exclusief te volgen in een online videoreportage. Stoten een of meerdere landgenoten door, dan blijft Canvas hen via de site en sociale media met extra aandacht volgen. Vanaf de halve finale vat canvas.be dagelijks de hoogtepunten van de zangsessies samen, mét commentaar van een kenner. Zo kan je op elk moment instappen of sessies die je gemist hebt eenvoudig bijbenen.
De Canvas-website is de plek bij uitstek voor meer informatie over de Koningin Elisabethwedstrijd en de kandidaten, maar ook over het jongerenpanel DeZes|LesSix en de tv-uitzendingen. Ook de Koningin Elisabethwedstrijd-Facebookpagina houdt de vinger aan de pols van de wedstrijd. DeZes|LesSix laten daarnaast via hun eigen DeZes|LesSix-Facebookpagina hun licht schijnen op de zangprestaties, het repertoire en de gebeurtenissen voor en achter de schermen.
De Koningin Elisabethwedstrijd bij Klara
In mei zetten zangers, aria’s en opera’s de toon bij Klara. Naast de rechtstreekse uitzendingen van de Koningin Elisabethwedstrijd brengt Sylvia Broeckaert tijdens de halve finale en de finale dagelijks verslag uit in Espresso en Klara Weekend.
Maar er zijn nog heel wat andere programma’s en evenementen rond zangers en het zangrepertoire. Op dinsdag 1 mei presenteert Klara een heuse Opera Top 50 met de favoriete operawerken van de luisteraars. Vanaf zondag 29 april duiken we drie weken lang in de fascinerende geschiedenis van de castraatzangers en hun roemrijke, maar vaak ook tragische leven. Vanaf 2 mei trakteert acteur Koen Van Impe de luisteraars op zijn favoriete aria’s in Espresso. En op 4 mei gaat de wedstrijd echt van start met de halve finale.
Daarnaast is er ook nog de Klara-app. Deze app is gratis beschikbaar voor iOS en Android. De uitzendingen kunnen via deze app ook in het buitenland gevolgd worden. Alle informatie kan je vinden op https://klara.be/de-klara-app’
De halve finale
Klara zendt de halve finale uit vanuit Studio 4 aan het Flageyplein. Van 19 tot 20 uur presenteert Lut Van der Eycken een samenvatting van de namiddagsessie, en vanaf 20 uur volgt ze de avondsessie rechtstreeks, ook voor Canvas.
Tussendoor heeft Lut gesprekken met panelleden, musici en kandidaten. Lut Van der Eycken volgt het Elisabethconcours al vele jaren voor de radio en sinds 2012 is ze bij Klara de ankervrouw van de wedstrijd.
Dit zijn de Klara-panelleden in de halve finale :
- Vrijdag 4 mei: Hendrickje Van Kerckhove
- Zaterdag 5 mei: Huub Claessens
Op vrijdag 4 mei van 19 tot 23 uur en op zaterdag 5 mei van 19 uur tot de proclamatie.
De finale
Klara brengt alle concerten van de finale live, met commentaar van de panelleden en van het alternatieve jongerenpanel DeZes-lesSix. Lut Van der Eycken presenteert het programma. Telkens vanaf 19 uur.
- Donderdag 10 mei: Hendrickje Van Kerckhove, Thomas Blondelle en Mireille Capelle
- Vrijdag 11 mei: Hendrickje Van Kerckhove, Katrien Baert en Guy De Mey
- Zaterdag 12 mei: Hendrickje Van Kerckhove, Huub Claessens en Jan Henric Bogen
Ze geven hun mening over de optredens van de finalisten. Daarnaast gaat het onder meer ook over de kracht en de kwetsbaarheid van de stem als instrument, met quotes van onder meer sopraan Eva Maria Westbroek en mezzosopraan Vesselina Kasarova. Er zijn ook gesprekken met een aantal Belgische zangdocenten (onder wie Lena Lootens en Johan Uytterschaut) over het opleiden van jong zangtalent.
Het slotconcert - maandag 4 juni
Verder zendt Klara het Slotconcert op maandag 4 juni in Bozar rechtstreeks uit, vanaf 20 uur. Daarin treden de zes geklasseerde laureaten van de zangwedstrijd 2018 op, bijgestaan door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Stefan Blunier.
De Opera Top 50 – dinsdag 1 mei
Op 1 mei presenteren Sylvia Broeckaert en Mark Janssens van 12 tot 18 uur de 50 grootste momenten uit de geschiedenis van de opera. En de luisteraars kunnen mee bepalen hoe die Opera Top 50 zal klinken. Klara koos 50 beroemde nummers uit het opera- en belcantorepertoire en de luisteraars kunnen op klara.be hun favoriete liederen aanduiden. Zo bepalen zij de volgorde en stellen zij de opera-hitparade samen. Welke emotionele of virtuoze aria is volgens de Klara-luisteraars de mooiste ooit? Of zien ze liever een liefdesduet op 1 eindigen? Brengt een barokaria hen in hogere sferen of gaan ze helemaal uit de bol bij sprankelende belcanto? Dat horen we op 1 mei.
De castraten – vanaf zondag 29 april
Vanaf zondag 29 april duikt auteur Daan Esch drie weken lang in de fascinerende geschiedenis van de castraatzangers en de roemrijke, maar vaak ook tragische levens van deze vergeten kunstenaars uit de muziekgeschiedenis. Hoe klonk de zangstem van een castraat? De enige opname die ooit van een castraat gemaakt werd, was die van Alessandro Moreschi in 1904. Hij was de laatste levende castraat en een directeur-zanger van de Sixtijnse kapel. De bewaarde opname kan nauwelijks een afspiegeling zijn van de zo geroemde castratenkunst tijdens de barok, een kunst die zelfs Goethe met verstomming sloeg. De beste castraatzangers werden ware supersterren, met rijkdom en roem omhangen. Ze reisden langs alle grote Europese podia en adellijke hoven en componisten sloofden zich uit om alsmaar sensationelere vocale werken te schrijven om het uiterste uit hun stemmen te halen. Maar achter deze glamoureuze façade ging natuurlijk ook een grote tragedie schuil. Voor zijn historische debuutroman Stem liet communicatiemanager en voormalig operadramaurg Daan Esch zich inspireren door het leven van castraatzangers in de 17de eeuw. Hij is dus goed geplaatst om er een driedelige reeks over te maken voor Klara.
Op zondag 19 april, 6 en 13 mei van 18 tot 20 uur.
De aria van Van Impe – vanaf woensdag 2 mei
Naar aanleiding van de start van de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd op 4 mei trakteert acteur Koen Van Impe de Klara-luisteraars op aria’s. Zes dagen lang in Espresso. Elke dag kiest Van Impe een thema of vertrekt hij van een bepaalde aria om de Klara-luisteraars even over een universeel gevoel te laten mijmeren. Nu eens laat hij zich inspireren door onderwerpen als passie, verraad, onsterfelijkheid of de liefde. Dan weer is een wereldberoemde aria als Nessun dorma aanleiding voor een ochtendlijke bespiegeling.
In Espresso, van woensdag 2 tot vrijdag 4 en van maandag 7 tot woensdag 9 mei.
DeZes|lesSix
Drie Vlaamse en drie Franstalige conservatoriumstudenten vormen DeZes|LesSix, het jongerenpanel van VRT en RTBF tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd. Alle zes hebben ze een passie voor zang. Zij volgen vol enthousiasme de hele wedstrijd van a tot z: van Flagey tot Bozar, van de radiostudio van Klara tot de TV-set van De zevende dag, live in de Henri Leboeuf-zaal én online. DeZes|LesSix sluiten ook op een originele manier elke finaleavond af. Zo kunnen de kijkers met bekende operawijsjes fluitend de nacht in gaan. Heel de wedstrijd lang delen ze hun avonturen en ideeën uiteraard ook op canvas.be en via de sociale media (Facebook, Instagram en Twitter).
DeZes|LesSix, dat zijn dit jaar:
- Marion Bauwens (21)
- Lara Cannaert (18)
- Emmanuel van der Beek (21)
- Estelle Defalque (21)
- Charlène Franssen (21)
- Estelle Lucas (24)
Meer over DeZes|LesSix in bijgevoegd persdossier. Je kan hen online volgen via hun eigen facebookpagina DeZes|LesSix, canvas.be, de Koningin Elisabethwedstrijd-facebookpagina en #Voice2018..