CIM-cijfers: Radio 1 tekent sterke luistercijfers op

CIM-cijfers: Radio 1 tekent sterke luistercijfers op

Radio2 blijft met bijna 1,2 miljoen luisteraars dé grootste radiozender van Vlaanderen

Vrijdag 17 februari 2023 – In het najaar, in de periode gemeten tussen september en december 2022, luisterden elke dag 2,7 miljoen mensen naar een van de VRT-radiozenders. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM)

​Opvallende stijger is Radio 1, met een marktaandeel van 9,3 procent. Dat is het beste resultaat sinds 2016. Radio2 blijft afgetekend marktleider met elke dag bijna 1,2 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 26,1 procent. Met 8,3 procent doet Studio Brussel het deze golf opnieuw beter dan de 2 voorgaande golven. De digitale radiozender De Tijdloze ziet zijn bereik fors groeien naar ruim 60.000 luisteraars per dag en klimt op een jaar tijd van 0,5 naar 0,9 procent marktaandeel. MNM klopt af op 6,7 procent marktaandeel. Klara blijft stabiel op 2,2 procent marktaandeel.

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio:
"In een digitaal radio-en audiolandschap met veel meer keuzemogelijkheden is het succes van Radio 1 veelzijdig. Het bereik klimt naar ruim 655.000 luisteraars per dag, de audiofragmenten uit de programma's worden op VRT NWS en in de app van Radio 1 nu al tot bijna 1 miljoen keer per maand beluisterd en de podcasts op VRT MAX blijven fors groeien, met succesreeksen als De Wereld van SofieTouché, Nieuwe Feiten en #weetikveel. Bij Radio 1 is het echt "Alles begint bij luisteren", live, of wanneer het je uitkomt."
Story image
Raadpleeg hier de VRT-luistercijfers.xlsx 11 KB
Yasmine Van der Borght Woordvoerder VRT

 

 

 

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos