Skip to Content

België-Verenigde Staten breekt alle records

Ook online uitstekende cijfers

De wedstrijd België-Verenigde Staten stoot Schalkse ruiters van de troon als best bekeken tv-programma, maar ook online en op de radio heeft de wedstrijd zijn effect niet gemist. Een overzicht in cijfers.

Televisie

De wedstrijd België-Verenigde Staten werd gisteren door 2.366.565 kijkers gevolgd, goed voor een indrukwekkend marktaandeel van 85,4 procent (cijfer voor de wedstrijd en de verlengingen). Daarmee verpulvert de wedstrijd het record van het best bekeken tv-programma, dat sinds 2 maart 1997 op naam van Schalkse ruiters stond met 2.278.675 kijkers. Het aantal kijkers bereikte een piek om 23.48 uur, met 2.517.500 kijkers en 91,9 procent marktaandeel. Uit eigen PPM-onderzoek (TNS Media) blijkt dat daarnaast nog eens 475.000 mensen de wedstrijd buitenshuis volgden.

Ook de WK-talkshow Diabo bereikte gisteren zijn hoogste cijfer tot nu toe met 968.332 kijkers en 39 procent marktaandeel. Alle WK-wedstrijden samen – tot en met de achtste finales – haalden gemiddeld 768.626 kijkers en 47 procent marktaandeel. Ook dat is een record.

Online

Sporza.be beleefde gisteren zijn op een na beste dag ooit met 715.565 unieke bezoekers, waarvan 45.883 de match live volgden. Met z’n allen samen keken zij in totaal 78.074 uur naar de wedstrijd, een nieuw record. Via de Sporza-app, die intussen al meer dan 220.000 keer werd gedownload, volgden nog eens 10.936 mensen de wedstrijd via de livestream. Niet alleen het voetbal lokte veel kijkers, ook de video van de Belgische WK-hype Axelle Despiegelaere in Hotel M kon met 230.095 gestarte clips op veel belangstelling rekenen.

Tijdens en rond de wedstrijd van de Belgen (21.00 uur tot 1.30 uur) waren er gisteren maar liefst 58.128 vermeldingen op Twitter en 21.510 actieve twitteraars. Dat is meer dan de beste Rode Duivels-match tot nu toe. De Facebook-pagina van Sporza stuurde 10 posts uit, die met 24.065 likes, 2.682 shares en 1.391 comments op bijzonder veel interactie konden rekenen.

Radio

Gisteren luisterden 455.035 Vlamingen naar Studio Brasil op Radio 1 (18.00-01.00 uur). Dat is bijna 68 procent meer dan tijdens een gemiddelde dinsdag dit voorjaar (18.00-01.00 uur). De match en de voor- en nabeschouwing (21.00-01.00 uur) haalden 189.181 luisteraars. Dat is minder dan tijdens België-Algerije, maar daarbij speelt vooral het uur een belangrijke rol. Zo werd er bij het vroeger uitgezonden België-Algerije veel buitenshuis geluisterd, wat niet het geval was bij België-Verenigde staten, dat later op de avond werd gespeeld. Toch was het effect van het WK voetbal ook op de radio voelbaar.

Bron radio: Geschat (dagbereik en luisterduur), op basis van het PPM-onderzoek van TNS, België, Noorden, (Radio 1) (dagdefinitie: do 18.00 uur-01.00 uur en 22.00 uur-01.00 uur), (26/06 en 01/04-01/06), bij (12+)

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos