Skip to Content

België-Rusland best bekeken voetbalwedstrijd ooit

Nog iets meer kijkers dan voor België-Algerije

Gisteren keken er gemiddeld 2.190.127 Vlamingen vanuit hun huiskamer naar de wedstrijd van de Rode Duivels tegen Rusland, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 80,8%. Dat zijn er 706 meer dan voor de eerste wedstrijd van de Duivels vorige dinsdag en dus meteen ook goed voor een nieuw kijkcijferrecord voor een voetbalwedstrijd. Op basis van eigen onderzoek (PPM onderzoek, TNS media) schat de VRT dat er nog eens ongeveer 450.000 kijkers de wedstrijd buitenshuis bekeken hebben.

De grootste piek werd genoteerd om 19.50 uur met 2.630.821 kijkers (85.4% marktaandeel). In de top van de kijkcijfers aller tijden blijft het record staan op naam van Schalkse ruiters van 2 maart 1997 met 2.278.675 kijkers. Ook de tweede wedstrijd van de dag (Zuid-Korea-Algerije) werd erg druk bekeken met 1.028.714 kijkers en 43,3% marktaandeel. Gemiddeld werden de 32 wedstrijden van de eerste ronde bekeken door 666.989 kijkers bij een marktaandeel van 46,1%.

Dit zijn de vijf best bekeken wedstrijden tot nu toe:

  Zender Wedstrijd Datum Kijkcijfer Marktaandeel
1 Canvas België-Rusland 22/06/2014 2.190.127 80,8%
2 Canvas België-Algerije 17/06/2014 2.189.421 79,7%
3 Canvas Spanje-Nederland 13/06/2014 1.236.683 53,6%
4 Canvas Brazilië-Kroatië 12/06/2014 1.170.223 59,3%
5 Canvas Zuid-Korea-Algerije 22/06/2014 1.028.714 43,3%

Rode Duivels op Radio 1

Gisteren luisterden 311.400 Vlamingen naar Studio Brasil op Radio 1 in het Radiohuis in Leuven (17-21 uur). Het merendeel van de luisteraars (245.787) luisterde buitenshuis naar de wedstrijd. Gemiddeld werd er 46,1 minuten geluisterd naar Studio Brasil.

De cijfers zijn daardoor gelijkaardig aan een gemiddelde zondag tussen 17-21 uur, behalve het buitenshuis luisteren dat een stuk hoger lag gisteren dan op een gemiddelde zondag.

Rode Duivels online

Gisteren haalde Sporza.be 531.862 unieke bezoekers, 47.449 surfers volgden de match live. De app kende gisteren 106.331 gebruikers waarvan er 9.481 de match streamden.

Gisteren waren er 26.650 vermeldingen op Twitter tijdens de match van de Belgen (17-21 uur). De Facebookpagina van Sporza stuurde gisteren in totaal 19 posts uit. Er waren gisteren 36.721 likes op Sporza-posts, 2.274 comments en 2.418 shares. Vooral de post Zo zag u Filip en Mathilde nog nooit deed het goed met ondertussen al 12.934 likes, 691 shares en 525 comments.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos