Skip to Content

België-Algerije best bekeken voetbalwedstrijd ooit

Ruim 2,1 miljoen kijkers

Gisteren keken er gemiddeld maar liefst 2.189.421 Vlamingen vanuit hun huiskamer naar de wedstrijd van de Rode Duivels, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 79,7 %. Op basis van eigen onderzoek (PPM onderzoek, TNS media) schat de VRT dat er nog eens ongeveer 470.000 kijkers de wedstrijd op café, groot scherm … gevolgd hebben.

De absolute piek zat tussen 19.48 en 19.49 uur met 2.562.000 kijkers (84,1% marktaandeel). België-Algerije was daarmee de best bekeken voetbalwedstrijd sinds de huidige kijkcijfermeting. Het vorige record stond op naam van België-Italië op 14 juni 2000 met gemiddeld 1.985.000 kijkers.

In de top van de kijkcijfers aller tijden komt deze wedstrijd op de tweede plaats, net na de uitzending van Schalkse ruiters van 2 maart 1997 met 2.278.675 kijkers. Een finale of een halve finale van de Rode Duivels zou dit oude record misschien wel van de tabellen kunnen vegen.

Radio

Voor Radio 1 waren er gisteren 213.863 luisteraars tussen 18 en 19.50 uur tegenover 186.796 op een gemiddelde dag. Vooral de start van de wedstrijd was populair op radio. Vermoedelijk zaten een aantal mensen op dat moment nog vast in de file.

Online

Gisteren haalde spora.be 609.686 unieke bezoekers, tegenover gemiddeld 278.101 unieke bezoekers dit voorjaar.

Er werden 530.996 videoclips aangeklikt. De meest herbekeken wedstrijdfase was de goals van Dries Mertens met bijna 30.000 kliks. 78.683 kijkers volgden de match live op sporza.be

De WK-app van Sporza is ondertussen al meer dan 210.000 keer gedownload en werd gisteren door 108.000 personen gebruikt

Ook de Facebookpagina van Sporza deed het uitstekend met 41.720 vermeldingen tegenover ongeveer 4.000 gemiddeld. Nog nooit was er op één dag zoveel interactie op de FB-pagina van Sporza. De post “Marouane Fellaini en Dries Mertens bezorgden België de drie punten. Maar wie was voor jou de man van de match?” was de meest populaire met 13.373 likes, 916 shares en 466 comments

Los van de site werden er gisteren 40.000 “#belalg” tweets en retweets verstuurd tijdens de match.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos