53% van de Vlamingen luistert voor verkeersinformatie het liefste naar de radio. 11% verkiest de GPS in de auto, 8% geeft de voorkeur aan verkeersapps

Radio blijft de meest gekende en gebruikte bron voor verkeersinformatie, maar de Vlaming combineert steeds meer verschillende kanalen voor verkeersinformatie

We kenden een woelige mobiliteitsweek waarbij de Vlaming aan z’n autoradio en smartphone was gekluisterd voor de nieuwste verkeersinformatie. Geen toeval want 85 procent van de Vlamingen maakt gebruik van de radio als bron van verkeersinformatie, terwijl het belang van andere bronnen groeit. Dat blijkt een onderzoek van de VRT, gebaseerd op een steekproef bij 1.500 Vlamingen. Wanneer we doorvragen naar het voorkeurskanaal, dan kiest 53 procent voor de radio, 11 procent voor GPS en 8 procent voor verkeersapps.

De algemene conclusie van het onderzoek is dat de Vlaming verkeersinformatie steeds belangrijker vindt. “Twee derde van de Vlamingen vindt het belangrijk om verkeersinformatie te krijgen, wat de bron van die informatie ook is”, zegt Hajo Beeckman, verkeersanker bij de VRT. “Opvallend: het belang neemt nog toe in vergelijking met eerdere onderzoeken uit 2015 en 2012. Misschien komt dat omdat de filedruk op onze wegen nog elk jaar toeneemt; er staan steeds vaker files in voorheen rustige periodes, zoals de daluren of weekends. Steeds meer mensen krijgen dus met files te maken.”

Radio als betrouwbare bron

Uit het onderzoek blijkt dat 85% van de Vlamingen hun verkeersinformatie bij de radio halen. Radio blijft de meest gekende en gebruikte bron voor verkeersinformatie, in alle leeftijdsgroepen. Andere bronnen kennen een sterke groei: zo gebruikten in 2015 nog slechts 5 procent van de weggebruikers regelmatig een verkeersapp, vandaag is dat al 28 procent.

Het ene kanaal sluit het andere niet uit, het onderzoek toont aan dat de Vlamingen steeds vaker verschillende kanalen combineren. Zo wordt radio ervaren als een heel betrouwbare en volledige bron voor verkeersinformatie. Tachtig procent van de Vlamingen die radio gebruiken als bron van verkeersinformatie zijn bovendien tevreden over de bulletins op VRT-radio. Apps scoren op vlak van gebruiksvriendelijkheid, ze zijn up-to-date en leveren informatie op maat, maar doen het dan weer minder op het vlak van betrouwbaarheid.

“We vroegen ook: ‘Welke bron van verkeersinformatie kies je als je er maar één zou mogen gebruiken?’ Op die vraag antwoordt ruim de helft van de Vlamingen: radio”, aldus VRT-verkeersanker Hajo Beeckman. “11% geeft de voorkeur aan een GPS toestel, 8% aan verkeersapps en 9% gaat voor andere kaartapplicaties (zoals maps). Een kleine 20 procent informeert zich liever, vooraf, via TV of het internet thuis.”

Publieke opdracht

Uit het onderzoek bleek bovendien dat de Vlaming een belangrijke rol voor de VRT ziet weggelegd op het vlak van verkeersnieuws. 8 op de 10 vinden dat het geven van verkeersinformatie hoort bij de rol van de publieke omroep. Ruim één derde – tot zelfs de helft van de jongeren tussen 15 en 24 jaar – vindt dat de VRT meer moet inzetten op verkeersinformatie via sociale media of de nieuwsapp. 4 op 10 van de VRT-radio luisteraars zou ook graag meer informatie willen over fietsaccommodatie en het openbaar vervoer.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met