10 dingen die je kon leren op Media Fast Forward
Afgelopen vrijdag vond in Bozar Media Fast Forward plaats, het jaarlijkse evenement rond media-innovatie georganiseerd door de VRT, Var en Media Invest Vlaanderen.
Tientallen sprekers vertelden er over de media van de toekomst.
Ontdek hieronder een selectie van 10 dingen die de bezoekers te weten kwamen op Media Fast Forward.
Wie er vrijdag niet bij kon zijn op MFF, kan trouwens terecht op VRT NU. Daar kan je de closing talkshow in de prestigieuze Henry Le Boeuf-zaal herbekijken. Er staan ook een aantal Vlogs over het evenement.
- “Het aantal smart speakereigenaars stijgt sneller dan het aantal smartphone-eigenaars”, zegt VUI-expert Ben Sauer. Over een aantal jaar zullen mensen meer gebruik maken van hun virtuele assistent, zoals Siri of Alexa, dan van hun smartphone. Stembesturing is de toekomst.
- Innovatie moet gebeuren direct op de werkvloer zelf, tussen de mensen. “Met innovatie in een lab verander je je bedrijf niet”, zegt Dieter Boen, hoofd innovatie van de VRT. Meer doen en minder praten, daar komt het op neer.
- Culture before technology. “Om een innovatieve omgeving te creëren binnen je bedrijf moet je eerst de bedrijfscultuur veranderen. Dat is de grootste uitdaging”, weet Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux. Vooral in oudere bedrijven is dat een issue. Door hiërarchie en vaste structuren verliezen die de touch met innovatie. Daar moet eerst de cultuur veranderen voor aan technologie kan worden gesleuteld.
- Om gratis toegang te krijgen tot webplatformen als Facebook en Instagram, “betalen” wij met onze data, die daarna in de handen van de platformen belanden. Omdat die onze data hebben, bepalen zij het tempo van innovatie. En dat gaat niet vooruit. De webgebruiker moet de controle over zijn eigen data terugwinnen, zodat bedrijven gestimuleerd worden om te concurreren op vlak van dienstverlening en innovatie in plaats van data-eigenaarschap.
- “Solid” wordt de hype van 2019. Het is een project van Tim Berners-Lee, de uitvinder van het World Wide Web, en functioneert als een open eco-systeem. In tegenstelling tot Facebook wil Solid geen controle over je data om toegang te krijgen tot het platform. Solid wil net de datacontrole terug in handen van de webgebruiker leggen, de feitelijke eigenaar van de data.
- “Persoonlijke gegevens kan je gebruiken om zowel de communicatie naar de klant als het product zelf te verbeteren en te personaliseren. Maar je moet de klant de controle laten houden over het management van het product. Personaliseren én de klant empoweren om de controle te houden, daar moeten we naartoe,” zegt Jeroen Bronselaer, marketingdirecteur bij Telenet.
- NPO Start, het online kijkplatform van de Nederlandse Publieke Omroep, verrast de kijker met content die hij niet verwacht, maar die toch aansluit bij zijn kijkgedrag. Algoritmes op basis van data over het kijkgedrag sturen gepersonaliseerde aanbevelingen uit. Zo komt de kijker in contact met content die hij anders zelf niet zou vinden. “Je moet nu eenmaal een breed scala voorgeschoteld krijgen om je opinie te kunnen vormen”, aldus Martijn Van Dam, bestuurder bij de Nederlandse Publieke Omroep.
- 90% van het online luisteren naar radio verloopt live. Live radio is en blijft in dit digitale tijdperk zeer belangrijk. Online luisteren levert digitale data op, die gebruikt wordt om de power of live te digitaliseren en stapsgewijze veranderingen door te voeren. Digitale data draagt dus bij tot sterkere, agile live radio.
- “Begin met innovatie in je bedrijf door een ondernemingscultuur te stimuleren via intrapreneurship,” raadt Saskia Van Uffelen aan. Zo investeer je in nieuwe vaardigheden binnen het bedrijf, die essentieel zijn voor de transformatie van het bedrijf en gunstig voor het ondernemingsklimaat.
- Digitale kunstenaar Dries Depoorter lanceerde eerder ironisch een datingapp op basis van je internetgeschiedenis. Je kent Dries misschien van zijn vorige werk TinderIn, waarbij profielfoto’s van mensen op Tinder en LinkedIn naast elkaar werden gelegd. Hij werkt momenteel aan een datingwebsite waarbij je niets hoeft in te vullen. Je moet enkel je internetgeschiedenis uploaden, en op basis daarvan word je gekoppeld. Of dat een match made in heaven oplevert, is maar de vraag.