Skip to Content
1 op de 5 Vlamingen kan zichzelf niet zijn

1 op de 5 Vlamingen kan zichzelf niet zijn

De Warmste Week roept op om geld in te zamelen voor projecten van het DWW Fonds

Maandag 15 november 2021 - 1 op de 5 Vlamingen kan zichzelf niet zijn. Dat blijkt uit een recente bevraging van de VRT-studiedienst bij 2.250 Vlamingen. Met als slagzin ‘Kunnen zijn wie je bent, dat verdient iedereen’ wil De Warmste Week daar iets aan doen. Daarom roept De Warmste Week dit jaar op om geld in te zamelen voor het DWW Fonds, dat concrete projecten wil realiseren die ervoor zorgen dat iederéén kan zijn wie die is. Denk aan verenigingen die kampen organiseren voor mensen met een beperking, scholen die werken rond verdraagzaamheid in de klas of een organisatie die hobby-activiteiten opzet voor mensen met jongdementie.

​Op 6 december maakt de onafhankelijke jury van het DWW Fonds de finale lijst van projecten bekend waar deze editie van De Warmste Week geld voor inzamelt. Daarom roepen Aster Nzeyimana (Eén), Stéphan Tanganagba (Eén), Fien Germijns (StuBru), Eva De Roo (StuBru), Peter Van de Veire (MNM) en Kawtar Ehlalouch (MNM) vandaag al Vlamingen en Brusselaars op om geldinzamelingsacties op te zetten voor De Warmste Week. Ze hopen zo eind dit jaar zoveel mogelijk van de geselecteerde projecten te kunnen realiseren met de steun van het DWW Fonds. Het registreren van warme acties kan vanaf nu via dewarmsteweek.be.

Organisaties dienen volop projecten in bij het DWW Fonds

Heel wat organisaties hebben al een project ingediend bij het DWW Fonds dat de VRT voor deze editie heeft opgericht bij de Koning Boudewijnstichting. Gerrit Rauws, directeur van de Koning Boudewijnstichting:

Gerrit Rauws: “Er is veel enthousiasme bij een brede waaier van organisaties voor het Fonds. We merken dat de ingediende projecten heel divers zijn, zowel qua thematiek als doelgroep. Maar het is vooral hartverwarmend om te zien hoeveel goesting er is om ervoor te zorgen dat meer mensen in onze samenleving de kans krijgen om te zijn wie ze echt willen zijn.”

Dit zijn zes voorbeelden van reeds ingediende projecten bij het DWW Fonds:

PIOEN vzw (Brasschaat, Antwerpen)
Kunnen zijn wie je bent, dat verdient elk meisje of jonge vrouw.
Jaarlijks zijn heel wat vrouwen slachtoffer van ongewenste intimiteiten en agressief gedrag. De verkrachting van een 18-jarig meisje in Gent is daar helaas nog een recent voorbeeld van. Pioen vzw verzet zich tegen seksueel geweld door gratis lessen zelfverdediging te geven. Het project is een initiatief van Peter Huyghe. Als schoonvader van de vermoorde Julie Van Espen, ligt de thematiek hem nauw aan het hart.

Peter Huyghe: "Julie wilde dingen veranderen in het leven, iets betekenen. Dit is mijn bijdrage aan haar wens. Als dit één vrouw hetzelfde lot als dat van Julie kan besparen, is het meer dan geslaagd. Met de eventuele financiële steun van De Warmste Week, willen we het project gratis houden. Dat lijkt ons belangrijk om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken.”

Danira Boukhriss ging al eens een kijkje nemen bij Pioen vzw en praatte met de initiatiefnemer over het thema. De reportage kan je binnenkort bekijken op de website van De Warmste Week.

Story image

TEAM PIA (Lier, Antwerpen)
Kunnen zijn wie je bent, dat verdient ook elk kind met een beperking.

Baby Pia kennen we allemaal nog. Vandaag speelt ze dolgraag in de speeltuin, al blijkt dat door haar beperkingen niet altijd even evident. En zij is niet alleen. Haar ouders en vrienden willen daarom een inclusiespeeltuin bouwen, waar alle kinderen zich ten volle kunnen uitleven zonder dat hun beperking – gaande van slechtziendheid tot autisme – hen parten speelt.

Story image

ÇAVARIA (Gent, Oost-Vlaanderen)
Kunnen zijn wie je bent, dat verdienen ook LGBTI+’ers met een handicap.

Çavaria en acht andere LGBTI+ organisaties en organisaties voor en door mensen met een handicap willen samenwerken. Door allemaal inclusiever te worden, willen zij extra toegankelijk zijn voor LGBTI+’ers met een handicap.

Story image

DOWNCLOWN (Roeselare, West-Vlaanderen)
Kunnen zijn wie je bent, dat verdient ook elke jongere met het Downsyndroom.

VZW Kloen ondersteunt kinderen en jongeren met het Downsyndroom. Dit jaar willen ze een koor samenstellen van jongeren met en zonder het syndroom van Down. Samen willen ze een uniek concert geven. Ze merken dat muziek een goede manier is om jongeren met een beperking uit hun cocon te doen treden. ​

Story image

DE ENGELENHOEVE (Kortrijk, West-Vlaanderen)
Kunnen zijn wie je bent, dat verdient ook iedereen met een mentale beperking, jong en oud.
Greetje en Denis van de Engelenhoeve willen een mobiel percussiehuis maken, waar mensen met een beperking kunnen 'snoezelen'. Dat is een manier van ontspannen, waarbij de zintuigen op verschillende manieren worden geprikkeld. De Engelenhoeve stelt zijn faciliteiten steeds gratis ter beschikking om zoveel mogelijk mensen de kans te geven ervan te genieten.

Story image

DUCHENNE PARENT PROJECT BELGIUM VZW
Kunnen zijn wie je bent, dat verdient ook Bert, een jongen met de spierziekte van Duchenne

Bert (30 jaar) is geboren met de degeneratieve spierziekte Duchenne waardoor hij in een rolstoel zit. Hij wil de planken op, mét zijn rolstoel. Maar dat is vandaag niet evident. Een bevriend regisseur kroop in zijn pen en schreef een theaterstuk op maat van Bert. Met de voorstelling(en) wil Bert het publiek overtuigen dat een wereld die inclusie bevordert wél mogelijk is.

Story image

Draag het vlammetje en steun De Warmste Week

Kunnen zijn wie je bent, dat verdient iedereen. Dat is de slagzin van deze De Warmste Week. En toch hebben veel mensen het er vandaag moeilijk mee. 1 op de 5 Vlamingen kan zichzelf niet zijn, door hoe ze eruit zien, wie ze graag zien, omdat ze minder kansen krijgen of gewoon omdat het even wat minder gaat. Daarom heeft De Warmste Week dit jaar een reeks vlammetjes gemaakt, die je kan dragen om te tonen dat je achter het thema van dit jaar staat. De opbrengst van de vlammetjes wordt gebruikt om zoveel mogelijk projecten van het DWW Fonds te realiseren in 2022. Vanaf vrijdag 19 november zijn de vlammetjes ook te koop in alle KBC-kantoren en bij hun verzekeringsagenten. Bij KBC kan je zelfs exclusief een blauw vlammetje kopen, dat de reeks compleet maakt. Om dat te vieren, zendt Studio Brussel op vrijdag 19 november een hele dag lang uit vanuit het KBC-hoofdkantoor in Leuven met @Work.

Kunnen zijn wie je bent, dat verdient ook elk meisje of jonge vrouw. Gloria Monserez (20), één van de 21 jongerenambassadeurs van De Warmste Week, kiest daarom alvast voor de ‘girlpower’-pin.

Gloria Monserez: “Ik heb voor de girlpower-pin gekozen omdat ik toch al heel mijn leven merk dat het als meisje niet altijd even simpel is. En daar wil ik gewoon verandering in brengen. Ik wil vooral dat iedereen zich even veilig voelt, want dat is ook kunnen zijn wie je bent.”
Story image

Over De Warmste Week

De Warmste Week vindt dit jaar plaats van zaterdag 18 tot en met vrijdag 24 december in Mechelen. Er komt een groot stadsfestival met DWW Radio (Studio Brussel en MNM maken een week lang samen live radio), muziekoptredens, workshops, voorstellingen en nog veel meer. De Warmste Week wordt gerealiseerd met de warme steun van KBC. Zij zetten mee hun schouders onder de solidariteitsactie die heel Vlaanderen meesleept rond het centrale thema ‘Kunnen zijn wie je bent’. Meer informatie over De Warmste Week 2021 vind je hier.

Over de VRT-bevraging

De VRT-studiedienst bevraagt Vlaanderen regelmatig rond verschillende thema’s. Recent werd de stelling bevraagd of mensen het gevoel hebben dat ze in de huidige samenleving kunnen zijn we ze zijn. De stelling werd beantwoord door een representatieve steekproef van 2.250 personen tussen 12 en 75 jaar. De resultaten werden gewogen (maximale wegingsfactor 3) om uitspraken te kunnen doen voor de Vlaamse 12+ bevolking. Bij de stelling: “Ik heb het gevoel dat ik kan zijn wie ik ben in de huidige samenleving”, zegt 20% van de Vlamingen hier niet mee akkoord te zijn. Er is geen statistisch significant verschil tussen leeftijden. Ook bij jongeren tussen 12-24 jaar gaat 20% niet akkoord met de stelling. Er is wel een significant verschil wat betreft opleiding. Bij de hoger opgeleiden is 15% niet akkoord, terwijl dit bij de lager opgeleiden (geen diploma, lager onderwijs of maximum de eerste drie jaar van het secundair onderwijs) ligt op 23%.

Laurence Van Liedekerke Communicatiemedewerker VRT, VRT
Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
[email protected]

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos