CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

VRT bestendigt sterke positie met marktaandeel van 56,2%

Woensdag 19 juni 2024 – In de periode gemeten tussen januari en april 2024 luisterden elke dag bijna 2,6 miljoen Vlamingen naar een van de VRT-radiozenders. Dat blijkt uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Studio Brussel laat voor de zesde opeenvolgende keer een groeiend marktaandeel optekenen en komt uit op 8,9% marktaandeel. Radio2 blijft de onbetwiste marktleider in het Vlaamse radiolandschap en staat met 25,2% marktaandeel in voor meer dan een kwart van het Vlaamse radiovolume.

VRT Radio groeit

VRT Radio haalt deze voorjaarsgolf een totaal marktaandeel van 56,2% bij 12+. Dat is een flinke stijging met 3,6 procentpunt op een jaar tijd. Bij de actieve bevolking (18-54 jaar) is die groei nog groter en heeft VRT Radio een marktaandeel van 47,8%. Dat is een stijging met maar liefst 5,8 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

Gevestigde waarde Radio 1 trekt dagelijks meer dan 560.000 luisteraars en haalt een marktaandeel van 8,4%. Voor een radiozender met een sterke actua-focus is dat quasi uniek in Europa. Klara knoopt opnieuw aan met een marktaandeel van 1,9%. Klara Continuo haalt 0,5%. Jongerenzender MNM behoudt 6,4% marktaandeel en ziet zijn digitale zender MNM Hits groeien tot 1,5%. Digitale radiozender De Tijdloze bevestigt met 1,3%.

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: "We zijn heel blij met deze cijfers. En dankbaar dat we elke dag opnieuw voor 2,6 miljoen Vlamingen radio mogen maken met een gemotiveerd team. Alle VRT-radiozenders doen het goed. Studio Brussel klimt naar een dagelijks bereik van bijna een half miljoen luisteraars en heeft er met muzikale acties en evenementen als De nieuwe lichting, De zwaarste lijst en De 41 uren van Studio Brussel een sterk muzikaal voorjaar opzitten, ideaal als aanloop naar een drukke en avontuurlijke festivalzomer. Ook Radio2 scoort als de grootste zender van Vlaanderen. We merken in de vele reacties dat luisteraars meer en meer vertrouwd raken met de vernieuwde programma's en ook bijzonder enthousiast zijn over het nieuwe consumentenprogramma WinWin dat vanaf zijn start heel veel in beweging zet."
Raadpleeg hier de VRT-luistercijfers.xlsx 12 KB
Yasmine Van der Borght Woordvoerder VRT

 

Over Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

De Vlaamse publieke omroep VRT informeert, inspireert en verbindt alle Vlamingen in al hun eigenheid en diversiteit. VRT brengt een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod op het vlak van informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport. VRT bereikt met zijn drie televisiekanalen, vijf radiokanalen en allerhande digitale kanalen wekelijks 90% van alle Vlamingen. Zo kan VRT relevant zijn, maatschappelijke impact hebben, bijdragen aan een pluralistisch debat en de democratie versterken. VRT stimuleert de cultuur- en taalbeleving en draagt de Vlaamse identiteit uit. VRT is toekomstgericht en zet in op innovatie en digitalisering. De omroep speelt een belangrijke rol in het Vlaamse media-ecosysteem en werkt samen met tal van nationale en internationale partners uit diverse sectoren.   

Voor pers
Woordvoerder aanbod VRT: radio, tv en online
02 741 90 26
woordvoerder@vrt.be

Voor kijkers, luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos